Börsaffärer

tloftlof

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -01
Rekyl till min kyl

Agamemnon skrev:
Vad använder du för verktyg vid analys? Jag kör med Tradestation ur Omega Prosuite med kursuppdatering från Börsinsikt (börsdata heter dom visst numera). Skulle va kul att höra vilka program du använder, vilken nätmäklare etc.

Skulle även vara kul att höra vad du tror om markandsläget just nu. Stundar en liten rekyl?? Har gått och väntat länge på den! Stockolm avslutade ju svagt, tyngd av USA. Oljan kryper upp igen och så är det väl hög tid för en sättning rent allmänt.

Handlar inte index optioner utan håller mig till enskilda företag. Mestadels Avanza i Sverige. Signade upp med e-trade för fem dagar sedan och ska testa deras service när jag börjar handla optioner i USA om någon dag.

Verktyg och analyser. Tja, eftersom jag vill ha en låg risk med hög avkastning så är det en kombination av fundamentalanalys av de enskilda företagen (mest information från analyser redan gjorda) och viss teknisk medvetenhet via ett par newsletters och info som finns generellt att tillgå på Internet. Kör som strategi enbart med långa (mycket långa) optioner för att slippa tidsvärde och kort risk hantering. "Gut feeling" räcker också långt när det gäller det slutliga valet mellan de företag som klarat sig genom mitt filter. Vill gärna se en uppsida på aktien med 10-50 % eller mer inom närmaste 18 månaderna för att optioner i företaget skall vara aktuella. Handlar så lite som möjligt. Få affärer och ingen brådska = färre misstag. Tappade nära en miljon i onödan som läropengar i slutet av 90-talet. Inte lika fartblind längre.

Som svar på din fråga om rekyl så handlar jag som sagt lite mer långsiktigt nu för tiden och rekyl åt det håll jag inte är positionerad skapar möjligtvis köptillfälle snarare än anledning att generera skattepliktiga vinster.

4.30 pm = dags för :fyllisar

Over and out

Tobbe

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
Hur köper man amerikanska aktier på ett bra/billigt sätt från Sverige?

går det överhuvudtaget utan miljoner avgifter?

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
Sveriges nya bank: Avanza

Avanza Fondkommission erhöll på tisdagen tillstånd av Finansinspektionen att bedriva bankrörelse.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Avanza Fondkommission kommer därför att byta firmanamn till Bankaktiebolaget Avanza.

Banktillståndet ger Avanza större flexibilitet att bedriva nuvarande verksamhet och att utveckla nya produkter och tjänster, skriver bolaget.

Avanzas vd Nicklas Storåkers säger till Nyhetsbyrån Direkt att han anser att det finns goda tillväxtmöjligheter inom sparandesegmentet. Konkret innebär det att alla produkter inom sparande ska finnas tillgängliga på Avanzas hemsida.

Avanza har i dag cirka 100.000 kunder, motsvarande 1 procent av sparmarknaden i Sverige.

tloftlof

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -01
Kul att Avanza väljer att gå Bank Rutten

Mickez77 skrev:
Sveriges nya bank: Avanza
Avanza Fondkommission erhöll på tisdagen tillstånd av Finansinspektionen att bedriva bankrörelse. ......
Avanza Fondkommission kommer därför att byta firmanamn till Bankaktiebolaget Avanza........
Banktillståndet ger Avanza större flexibilitet att bedriva nuvarande verksamhet och att utveckla nya produkter och tjänster, skriver bolaget.
QUOTE]

OK dag tack vare Ericsson trots att en del andra rekylerande innehav drog ner. Dagens 20k SEK är i alla fall en början till en KTM 950.
Kan fortfarande inte handla optioner via E-trade. Det måste gå 7 bankdagar efter depåöppnandet innan de släpper mig loss på allvar. På Fredag tror jag att det är dag #7.

Hoppas på en MSFT nedgång i veckan för köp av billigare optioner Fredag-Måndag. Säkrar eventuellt upp med Index Säljisar då och då som skydd mot terror attacker.

Ha en bra vecka !

Tobbe
:tomten

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
tloftlof skrev:
Hoppas på en MSFT nedgång i veckan för köp av billigare optioner Fredag-Måndag. Säkrar eventuellt upp med Index Säljisar då och då som skydd mot terror attacker.

Ha en bra vecka !

Tobbe
:tomten

jag får gnugga hjärncellerna ett tag, bra ha koll på lite av varje, bra ifall man kan täcka upp diverse "oförutsedda" events

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Var faktiskt inne på att köpa lite omx säljisar på morgonen ihopp om en mer bred rekyl. Stänger nasdaq över 2275 ikväll så får ja väl tänka om :rolleyes:

Tycker ändå det ser lite farligt ut. Notera försvagningen i rsi.

http://www.fireupload.com/show.php?id=12171

Edit: Jisses! Kolla va nasse backar på slutet!

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
Man kanske skulle ge sig in på det här med optioner. Jag håller bara på med aktier nuförtiden men vaf....ERICB5L28 +250% idag?

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Jojo, men säg att du köper dom där för 35 öre och ericsson tappar lika mycket imorgon som den gick upp idag (1kr) så ska du va glad om du får 4-5 öre för dem. Optioner som har så kort löptid (8 dagar) och ligger skapligt långt ifrån lösenpris kan röra sig idiotiskt mycket. Men man kan ju se dem som en lottsedel förstås :)

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
Agamemnon skrev:
Jojo, men säg att du köper dom där för 35 öre och ericsson tappar lika mycket imorgon som den gick upp idag (1kr) så ska du va glad om du får 4-5 öre för dem. Optioner som har så kort löptid (8 dagar) och ligger skapligt långt ifrån lösenpris kan röra sig idiotiskt mycket. Men man kan ju se dem som en lottsedel förstås :)

Ja, det är sant men jag tycker det är märkligt att aktien inte stack mer än vad den gjorde nu när dom fick den där feting-ordern av 3.

Jag kör vidare med mina Active Biotech och IGE. Dom har gått över förväntan... :)

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Vad tror ni om marknadsläget? Har legat lite lågt senaste veckorna i väntan på rekylen som aldrig kom. En liten affär på OMX 960 jan blev det iofs några dagar vid jul. 5st köpta till 4700kr och sålda till 11000kr.

Nu tycker jag det ser ganska öppet ut. Visserligen verkar USA var på G efter en längre tids trampande, europa och i synnerhet stockholm har gått alldeles för mycket redan. Om USA och asien fortsätter upp nu det närmaste så finns det kanske utrymme för några procent till här hemma men minsta tendens till vinsthemtagningar i USA lär trigga en snabb rekyl. Oljan är ett orosmoment nu när den åter igen handlas stadigt över $60 och ev kommande räntehöjningar i sverige gör sitt till. Känns som många sitter med fingret på säljknappen och bara väntar på en anledning.

twinspark

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Hoj
Nada...såld
Optioner

Har gjort några optionsaffärer...Hade ericsson-köpoptioner medans de var nere och vände under fyra spänn. Optionerna hade då tappat ca 96% av värdet, courtaget för att sälja dem hade vart dyrare än värdet. Sen vände det och jag fick tillbaka det jag gett på optionerna. Det dyker då och då upp bra tillfällen när aktier blir översålda, köper man då korta köpoptioner så kan man om man har tur tjäna mkt. En uppgång för aktien på 5% ger ofta en uppgång på över 100% på optionen.

Ett exempel från idag:
SANDVIK har idag gått upp med 2% till 386 kr
SAND6B390 har på samma tid gått upp 86%
Fast om Sandvik står lägre än 390 på slutdagen 060217 så kommer optionen att vara värdelös....Stor risk alltså!

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Ska se om ja kan få tag på Lundin oil optioner imorgon. LUPE6B100 gjorde 125% idag. Skulle iofs köpt för ett par dagar sedan men dom går nog en bit till :)

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa