Börsens vannsinnesfärd mot stupet?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Återigen samma idioti kring klyftor. Är det inte bättre att jobba för att de som har det sämst får det bättre?
Buhu någon skapar värde till till folket, tjänar pengar och blir rik. Vilken stolle, så kan vi inte ha det.

Dessutom träffar de inte ens nära målet - som vanligt. Det är ju knappast fåmansföretagare som är de äckliga kapitalistsvinen högst upp på stegen.

Raderad medlem 51742

Guest
Frågan är väl då hur länge utvecklingen kan fortsätta utan att det förr eller senare kommer ett rejält bakslag där politiska åtgärder blir oundvikliga och då inte heller speciellt trevliga.

Riksbankschefen har ju påtalat problemet och efterlyst politiska åtgärder länge. Min gissning är dock att nuvarande regering, om något, enbart kommer att göra punktinsatser för väljargrupper de värnar om. Det kommer handla om olika former av bidrag och subventioner som riktar sig mot hyresmarknaden och att hjälpa utsatta grupper som de värnar om att få en bostad. Men ingenting som får bostadsmarknaden att fungera och som kommer åt rotorsaken till det enorma skuldberg som många människor redan sitter i eller är på väg att hamna i.

Varken borgerligheten eller SD tror jag heller vågar göra något. De vill inte riskera att stöta sig med viktiga medelklassväljare på ett sätt som kan äventyra möjligheten för dem att ta makten för att ta itu med andra samhällsproblem som just nu ses som överordnade.

Kontentan blir att människor fortsätter att vara allt mer beroende av staten och/eller bankerna de har skuld till och att det byggs upp en allt större risk i systemet som därmed kan få allt allvarligare konsekvenser när en störning inträffar.

Last edited by a moderator:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Riksbanken påtalat problemet?

Riksbankerna runt om i världen är ju dom som står för att pumpa upp börskurserna och alla andra finansiella tillgångar via ständigt sänkta räntor och ökad penningmängd. Och Sveriges riksbank är inte ju inte direkt någon förebild på den punkten.

Raderad medlem 51742

Guest
Riksbanken påtalat problemet?

Riksbankerna runt om i världen är ju dom som står för att pumpa upp börskurserna och alla andra finansiella tillgångar via ständigt sänkta räntor och ökad penningmängd. Och Sveriges riksbank är inte ju inte direkt någon förebild på den punkten.
Nja, detta med att pumpa upp finansiella tillgångar via låga räntor och ökad penningmängd kan och bör givetvis vara skäl till självkritik, vilket till viss del saknas, även om det också är svåra avvägningar - det är en tradeoff med inbyggda målkonflikter. Men rent generellt tycker jag definitivt man bör ifrågasätta ett antal antaganden bakom den linjen mycket hårdare än vad man gör.

Vad jag menade är att när man nu trots allt följer den linjen så uppstår ett antal negativa konsekvenser på bl.a. bostadsmarknaden som det då återstår för politikerna att hantera. Det är detta som Ingves påtalat.

Finns således skäl att starkt ifrågasätta såväl riksbankens linje i sig som avsaknaden av politisk hantering för dess negativa konsekvenser. Riksbanken för oss i en riktning som på sikt kan skapa stora problem och politikerna sticker huvudet i sanden.

Se exempelvis detta avsnitt av Ekonomibyrån på SVT där riksbankschefen för ett resonemang om detta.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, detta med att pumpa upp finansiella tillgångar via låga räntor och ökad penningmängd kan och bör givetvis vara skäl till självkritik, vilket till viss del saknas, även om det också är svåra avvägningar - det är en tradeoff med inbyggda målkonflikter. Men rent generellt tycker jag definitivt man bör ifrågasätta ett antal antaganden bakom den linjen mycket hårdare än vad man gör.

Vad jag menade är att när man nu trots allt följer den linjen så uppstår ett antal negativa konsekvenser på bl.a. bostadsmarknaden som det då återstår för politikerna att hantera. Det är detta som Ingves påtalat.

Finns således skäl att starkt ifrågasätta såväl riksbankens linje i sig som avsaknaden av politisk hantering för dess negativa konsekvenser. Riksbanken för oss i en riktning som på sikt kan skapa stora problem och politikerna sticker huvudet i sanden.

Se exempelvis detta avsnitt av Ekonomibyrån på SVT där riksbankschefen för ett resonemang om detta.

Ja, alla skyller på varandra i vanlig ordning. Det fanns en tid när Ingves faktiskt agerade ansvarsfullt men troligen tog väl politikerna honom i örat för att han inte agerade tillräckligt expansivt. För han svängde nästan på en femöring till att bli samma kålsupare som politikerna och enda skillnaden numera är att han slänger in den där brasklappen till politikerna emellanåt.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, alla skyller på varandra i vanlig ordning. Det fanns en tid när Ingves faktiskt agerade ansvarsfullt men troligen tog väl politikerna honom i örat för att han inte agerade tillräckligt expansivt. För han svängde nästan på en femöring till att bli samma kålsupare som politikerna och enda skillnaden numera är att han slänger in den där brasklappen till politikerna emellanåt.
Ja, ordet "ansvarsfullt" tycks numera betyda att agera på det sätt som håller ens egen rygg fri, vare sig man är politiker eller riksbankschef. Hade varit nice med lite gemensam ansvarstagande och en transparent diskussion om vad som är ett önskvärt utfall samt ta ansvar för de negativa konsekvenser man då samtidigt måste acceptera som ett resultat av den prioriteringen.

Hazel S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2023
Hoj
Crescent
Du tar upp en bra poäng om aktiemarknaden och de låga räntorna i dagens ekonomi. Även om aktiemarknaden kan vara ett attraktivt alternativ för vissa investerare, finns det andra alternativ att överväga när man letar efter investeringsmöjligheter. Att investera i fastigheter, råvaror eller till och med kryptovalutor kan vara fördelaktigt beroende på dina mål och risktolerans. Det är viktigt att göra din research och förstå denna hemsida kan hjälpa till med detta hur varje typ av investering fungerar innan du investerar något kapital. Att prata med en finansiell rådgivare eller undersöka onlineresurser kan dessutom hjälpa dig att fatta ett välgrundat beslut om var du ska investera dina pengar.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag håller med om frågan, men var ska man investera pengar om inte på aktiemarknaden? Med dagens låga räntor finns det inte mycket till alternativ, så nytt kapital strömmar ständigt in på aktiemarknaden, vilket leder till högre räntor.

Varför skulle räntorna stiga för att börsvalparna köper aktier?

Jag tror inte att någon enda riksbank i världen låter styrräntorna styras av aktiekurserna.

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag gjorde ett aktivt val för 20 år sedan, inga aktier. Sålde skiten och köpte en hoj till, hade kul och körde sönder massor av prylar istället. Definitivt roligare än att följa börskurserna i realtid. Sanktionerat pyramidspel är väl närmare sanningen än något annat, nästan lika "begåvat" som fiatpengar. Allt är Nixons fel som 1971 tyckte att det var roligare att trycka nya sedlar än att "göra verkstad".

Jag måste ju säga att Anders gjorde ett vettigt val, pensionssparande i aktier hade han inte haft någon glädje av.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag måste ju säga att Anders gjorde ett vettigt val, pensionssparande i aktier hade han inte haft någon glädje av.
Absolut, men nämnas bör väl att han hunnit göra sig en ansenlig peng under USA-tiden. Allt enligt egen utsaga.
Absolut inget fel, men ger ju rimligen ett visst manöverutrymme. Det och att i övrigt vara en såväl driftig, som kompetent, som hjälpsam karl.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA