Böter för att ha kört 320km/h ..

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
jo 1609 meter är det.

Det lär ha rört sig om en turbohoj kan man gissa, inte troligt att en Honda cbr1000 når 330 annars.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
MR R6™ skrev:
Hmmm....trodde att maxböter i Sverige var 2000:-, det fick jag i alla fall!
Kan ju ha fel!!

MAX BÖTER 2000 SEK!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :skrämd

Skämtar ni eller? Det är ju nästan minimi böter här! Om jag inte minns fel så är väl minimi här i landet 120 euro. Annars så om man åker dit ordentligt så ligger väl bötes beloppet på runt 1000 euro, men vårt bötessystem är ju helt å hållet beroende av inkomsten. T ex. en fortkörning på xx-överhastighet betingar xx-antal dagsböter, och dagsböternas storlek är helt beroende på månadsinkomsten. Ett väldigt rättvist system, böter ska svida lika mycket för alla, oberoende inkomst.

Om jag inte minns fel så va det väl här i Finland som en (IT-kille) fick 300 000 euro i böter, efter en liten nöjestrip med sin Lambourgini.....
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Lokke skrev:
T ex. en fortkörning på xx-överhastighet betingar xx-antal dagsböter, och dagsböternas storlek är helt beroende på månadsinkomsten. Ett väldigt rättvist system, böter ska svida lika mycket för alla, oberoende inkomst.

Om jag inte minns fel så va det väl här i Finland som en (IT-kille) fick 300 000 euro i böter, efter en liten nöjestrip med sin Lambourgini.....
Håller faktiskt helt och hållet med. Tycker att bötesbelopp ska gå efter inkomst. Staten skulle få in fler kronor och de som kör dyra bilar skulle få pröjsa mer.
 

Rocco

Guest
Lokke skrev:
MAX BÖTER 2000 SEK!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :skrämd

Skämtar ni eller? Det är ju nästan minimi böter här! Om jag inte minns fel så är väl minimi här i landet 120 euro. Annars så om man åker dit ordentligt så ligger väl bötes beloppet på runt 1000 euro, men vårt bötessystem är ju helt å hållet beroende av inkomsten. T ex. en fortkörning på xx-överhastighet betingar xx-antal dagsböter, och dagsböternas storlek är helt beroende på månadsinkomsten. Ett väldigt rättvist system, böter ska svida lika mycket för alla, oberoende inkomst.

Om jag inte minns fel så va det väl här i Finland som en (IT-kille) fick 300 000 euro i böter, efter en liten nöjestrip med sin Lambourgini.....


Det var en av IT bröderna men han kom ju undan för han hade ingen inkomst det året bara en jälva stor förmögenhet! så helt rättvist slår det inte ändå.... Han erbjöd sig att betala dom där pengarna till välgörenhet och sitta i finkan istället men lagen säger att han man råd så måste man betala. Det var då hans advokat hitta den lilla luckan att det är på inkomsten och inte förmögenheten bötesbeloppet styrs av. Lite OT men det bjuder jag på :3freak

//Rocco
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Rocco skrev:
Det var en av IT bröderna men han kom ju undan för han hade ingen inkomst det året bara en jälva stor förmögenhet! så helt rättvist slår det inte ändå.... Han erbjöd sig att betala dom där pengarna till välgörenhet och sitta i finkan istället men lagen säger att han man råd så måste man betala. Det var då hans advokat hitta den lilla luckan att det är på inkomsten och inte förmögenheten bötesbeloppet styrs av. Lite OT men det bjuder jag på :3freak

//Rocco

Aha, det va på det viset.

Det är ju som vanligt i alla fall då.... Dom rika jävl...a hittar alltid nåt kryphål. :huvet
 

Charlie300

Mycket snack och lite verkstad
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Världen är mitt hem
Hoj
Kona Kula; KTM, Kawasaki och Suzuki =SÅLDA
sportarn skrev:
Håller faktiskt helt och hållet med. Tycker att bötesbelopp ska gå efter inkomst. Staten skulle få in fler kronor och de som kör dyra bilar skulle få pröjsa mer.

SÅ ÄR DET REDAN! Begår du brott som inte är belagda med ordningsbot, ex felparkering och fortkörning, får du DAGSBÖTER, vilka baseras på inkomst.
Kör bara tillräckligt fort så lovar jag att du får dagsböter! Att det skulle vara olika dyrt beroende på inkomst att köra 67 på 50 vägen är löjligt.

Att ordningsbot och övriga administrativa avgifter mm. skulle baseras på inkomst skulle leda till helt omöjliga rutiner och ett helt åt skogen skevt samhälle. (Ska det baseras på tax ink eller? tänk om man sålde en lägenhet året innan och gjorde en reavinst på 700kkr och innevarande år är arbetslös? bara ett av tusen exempel på hur fel det kan bli) Undrar du mer om detta rekommenderar jag SOU-arkiv, där finns ett antal utredningar i frågan med många vinklar på problemet.

Befria SVERIGE från byråkrati, straffskatter och avund. Hur många SAAB etc. ska flytta ut innan vi börjar fatta det? Hur många entreprenörer och visonärer ska tvingas lägga sina drömmar på is innan vi hjälper dem att hjälpa oss alla?
 

Charlie300

Mycket snack och lite verkstad
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Världen är mitt hem
Hoj
Kona Kula; KTM, Kawasaki och Suzuki =SÅLDA
Charlie300 skrev:
SÅ ÄR DET REDAN! Begår du brott som inte är belagda med ordningsbot, ex felparkering och fortkörning, får du DAGSBÖTER, vilka baseras på inkomst.
Kör bara tillräckligt fort så lovar jag att du får dagsböter! Att det skulle vara olika dyrt beroende på inkomst att köra 67 på 50 vägen är löjligt.

FÖRÖVRIGT så är det ju enkelt fixat; Ändras rubriceringen på fortkörning till att vara ett brott så är vi ju där. Lägsta sanktionen är dagsböter och högsta livstids fängelse. Isåfall tror jag att du är ensam om att vilja skärpa rubriceringen för trafikförseelser, iallfall på ett forum som heter SPORTHOJ.

Gränslandet finns som sagt redan. Vårdslöshet i trafik, vilket kan ge dagsböter. Kör 200 på 70 väg så har du ditt straff inkl dagsböter med inkomstrelaterade skillnader. :gnissla
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
sportarn skrev:
Håller faktiskt helt och hållet med. Tycker att bötesbelopp ska gå efter inkomst. Staten skulle få in fler kronor och de som kör dyra bilar skulle få pröjsa mer.

Är det inte fullt tillräckligt att man i Sverige drar körkortet vid en på förhand fastställd hastighetsöverträdelse? Redan här har vi en hårdare lagstiftning vid hastighetsöverträdelser än många andra länder. Staten skulle nog inte få några större ytterligare inkomster vid införande av ett system liknande det du föreslog. Det är snarare en politisk än en ekonomisk fråga om vad man anser vara rättvist och det kan man tvista om länge. I Sverige straffas i alla fall rika som fattiga lika hårt om man överstiger hastighetsgränserna över den fastslagna gränsen för körkortsindragning. Båda förlorar körkortet och det är hårdare straff än själva böterna om du frågar mig. Det lär bli dagsböter om överträdelsen är grov. De är om jag förstått saken rätt inkomstrelaterade till viss del.

//Harm
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top