Böter för körning i bussfil.

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
Så då åkte man dit för första gången. :(

Åkte bussfilen på E4an utanför Solna för att slippa få avgaserna rakt i munnen och pappa blå stoppade mig på mcn.

-Här får du inte köra, det är farligt och bla bla bla 600 kr i böter.

Det roliga var att när han sa att det var farligt eftersom en "bil kunde svänga ut framför en" så hade han i meningen innan sagt att man fick köra på andra ställen inne i stan eftersom det är skyltat där.

-Jaha, sa jag och undrade om det inte var lika farligt där då i så fall om bilister svänger ut där med. Och fick ett mumlande svar att "där svänger inte bilister ut eftersom de vet det", eh. Jaha sa jag och drog på ren djävelskap min adress på fruktansvärt överdrivet dalmål (är från Falun), vilket gjorde att adressen tog 15 minuter att skriva ned eftersom han inte hörde.

Lite valuta skall man ju ha för bötespengarna. :crash

Så, frågan är nu: Jag tycker det är värt att köra i bussfil, har bara blivit stoppad en gång på två år så risken att åka dit är minimal. Vad händer om jag åker fast igen? Är det något problem med upprepade förseelser? Eller är bötesbeloppet detsamma? Vad är bötesbeloppet att kryssa mellan bilar när de står still? Högre eller lägre?

Tänkte fortsätta åka i bussfilen i fortsättningen nämligen... :p

Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Funker Vogt skrev:

Åkte bussfilen på E4an utanför Solna för att slippa få avgaserna rakt i munnen och pappa blå stoppade mig på mcn.

Det roliga var att när han sa att det var farligt eftersom en "bil kunde svänga ut framför en" så hade han i meningen innan sagt att man fick köra på andra ställen inne i stan eftersom det är skyltat där.

-Jaha, sa jag och undrade om det inte var lika farligt där då i så fall om bilister svänger ut där med. Och fick ett mumlande svar att "där svänger inte bilister ut eftersom de vet det", eh. Jaha sa jag och drog på ren djävelskap min adress på fruktansvärt överdrivet dalmål (är från Falun), vilket gjorde att adressen tog 15 minuter att skriva ned eftersom han inte hörde.

Så, frågan är nu: Jag tycker det är värt att köra i bussfil, har bara blivit stoppad en gång på två år så risken att åka dit är minimal. Vad händer om jag åker fast igen? Är det något problem med upprepade förseelser? Eller är bötesbeloppet detsamma? Vad är bötesbeloppet att kryssa mellan bilar när de står still? Högre eller lägre?

får du tre föreseelser registrerade inom kort tid så rycker dom lappen av dig.. så håll dig till reglerna om du vill ha de kvar..

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Kör hur du vill, det kostar kanske, men du får ju göra som du vill eftersom du betalar för det :tummenupp

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Böter för körning i bussfil.

ambulans skrev:
får du tre föreseelser registrerade inom kort tid så rycker dom lappen av dig.. så håll dig till reglerna om du vill ha de kvar..

Vad räknas som kort tid då? En månad?

Med tanke på att jag bara har åkt dit en gång på två år så är ju inte risken så stor...

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Re: Re: Böter för körning i bussfil.

Funker Vogt skrev:
Vad räknas som kort tid då? En månad?

Med tanke på att jag bara har åkt dit en gång på två år så är ju inte risken så stor...

inte säker.. men ja tror att de är inom ett par år.. kan va upp till tre år. så ...såååå stora marginaler har man ju inte..

å andra sidan.. knuffas med bussar, de är inget vidare.. :fakta

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Böter för körning i bussfil.

ambulans skrev:
inte säker.. men ja tror att de är inom ett par år.. kan va upp till tre år. så ...såååå stora marginaler har man ju inte..

å andra sidan.. knuffas med bussar, de är inget vidare.. :fakta

Om jag säger så här. I Stockholm är den filen alltid tom. Alternativet är att sitta i kön (vilket jag har gjort ett flertal gånger) och har varit på väg (4 gånger) att få en bil i sidan som byter fil utan att blinka och prejar mig. Folk ser bilar, men inte MC, så det är även av ren självbevarelsedrift.

Tre år? För en sån liten skitsak? Huuh, hoppas inte det stämmer.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Re: Re: Re: Re: Böter för körning i bussfil.

Funker Vogt skrev:
Om jag säger så här. I Stockholm är den filen alltid tom. Alternativet är att sitta i kön (vilket jag har gjort ett flertal gånger) och har varit på väg (4 gånger) att få en bil i sidan som byter fil utan att blinka och prejar mig. Folk ser bilar, men inte MC, så det är även av ren självbevarelsedrift.

Tre år? För en sån liten skitsak? Huuh, hoppas inte det stämmer.

ja fast länsstyrelsen ser det ju inte som en skitsak. Dom gör en helhetsbedömning av dig som lämplig körkortsinnehavare..
o efter upprepade förseelser så kommer du inte att anses som en sådan.. rödsljuskörning.. fortkörning.. vårdslöshet... osv.. med resultat att dom drar in de nåra månader..

Ninja

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Speed Triple -04
Du hade bara otur! Jag kör ALLTID bussfil och oftast brukar Bosse Batong titta ngn annanstans så länga man kör LUGNT.

Vägrar sitta i kö med en tom bussfil bredvid. Dessutom så är det ju tillåtet att åka i en massa bussfiler i Stockholm.

Hörde från MC-polis vid Brostugan att dom bussfilerna som inte tillåter MC tydligen är sponsrade av SL, därav förbudet. Det vore ju trevligt om förbud skapades på lite bättre grunder. Vissa bussfiler är tydligen SL's 'Bosse'-filer *he-he*

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Funker Vogt skrev:

Då var det dig jag såg på väg till jobbet...du orsakade en del "tittköer". ;)

Man får inte åka MC där, men precis som du åker jag alltid i bussfilen när jag
åker hoj pga ren självbevarelsedrift. Farligt vet jag inte...det är i så fall mycket
farligare att smyga mellan bilarna vid kökörning...

Jag har vid flera tillfällen kört förbi polisbilar på exakt samma ställe utan att de
reagerat, du måste ha maximal otur.

/A

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Böter för körning i bussfil.

Rundningsmärke skrev:
Då var det dig jag såg på väg till jobbet...du orsakade en del "tittköer". ;)

Man får inte åka MC där, men precis som du åker jag alltid i bussfilen när jag
åker hoj pga ren självbevarelsedrift. Farligt vet jag inte...det är i så fall mycket
farligare att smyga mellan bilarna vid kökörning...

Jag har vid flera tillfällen kört förbi polisbilar på exakt samma ställe utan att de
reagerat, du måste ha maximal otur.

/A

Jaja, får se hur jag gör i fortsättningen. Att sitta på Essingeleden och E4 varje dag är förbannat tråkigt, kanske kan köra via Kista/Solna istället.

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hörde från MC-polis vid Brostugan att dom bussfilerna som inte tillåter MC tydligen är sponsrade av SL, därav förbudet. Det vore ju trevligt om förbud skapades på lite bättre grunder. Vissa bussfiler är tydligen SL's 'Bosse'-filer *he-he* [/B]

Men för faaan, det här kan väl inte stämma??? :eek:

Jag får väl skruva upp "MC tillåtet" under skyltarna annars. :D

Annars får jag väl sponsra bussfilen själv. :p

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Jag kör också i bussfilen (Nynäsvägen), varje dag sen -89.
Fått böter en gång. Vid senare tillfällen har jag glidit ur bussfilen när jag sett dem, ibland bara 50m innan. Jag har bara väntat på att bli invinkad, men inte. Jag är dock ganska tidigt ute, ca 6.30, kanske dom inte vaknar före halv åtta.
Tycker det verkar rätt riskfritt.
Däremot har jag blivit påkörd ett par gånger när jag sakta rullat mellan filerna närmare stan, dock utan allvarliga konskvenser. Tror att bilisterna blivit räddare än mig.

IL Ducce

NYFRÄLST
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SuperDuke -06
ang. bussfilsåka

Om jag nu inte misstar mig så är det så att ett ordningsföreläggande (böter) som skrivs ut på plats inte något som registreras i datorn utan bara sätts in i en pärm motsv.
Vilket leder till att det är svårt för Farboro Blå att hålla reda på om du har åkt bussfil tidigare.
Om du inte råkar träffa samma polis två ggr i rad.

När det gäller förseelser som kan rendera körkortsåterkallelse dvs 3 st överträdelser inom 3 år så är det mer av typen fortkörning, vårdslöshet i trafiken.

Är tämligen säker på ovanstående men inte 100% så ta det som en "halvsanning" tills jag bekräftat ;)

Ronneby-Benny

Gammel-knutte
Gick med
7 May 2003
Hoj
Honda VFR 750 97!
:tummenupp !! Nu finns förslag från regeringen, att det skall bli tillåtet för mopeder o MC att använda Bussfilerna utan problem, det blir kanon-bra!!

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Mitt solklara svar och förklaring till konstapeln skulle bli följande:

Om det tex är tok-kö och bilarna i princip står still eller rullar sakta sakta och man ligger bakom och retar sig så kan man ju antingen pipa lite fint mellan bilarna eller ta bussfilen.

Bussfilen borde således vara säkrare eftersom det bara skall köra tex buss och taxi där, och dom lär ju knappast stå i kö. Mitt argument skulle då vara att det är bättre att köra i bussfilen (men fortfarande inte tillåtet) än att smyga mellan bilarna ur ren trafiksäkerhetsmässigsynunkt (långt ord :rolleyes: ). Du kan ju dessutom köra in när du själv vill eller att filen tar slut på 2 hjul utan att hindra eller störa, men undantag för att bilisterna retar sig.

:squid

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Funker Vogt skrev:

åker du fasst igen så säg att det inte finns några buss filer i Falun, och fråga vad det är för sthlms fasoner :p

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bikerbitch skrev:
Varför är folk så stressade?

Det är inte det. Jag kom på igår att största anledningen att jag åker bussfil är att jag har astma och klarar inte av att sitta i ett avgasmoln 50 minuter/dag. Så, varför i h-vete sa jag inte det?

(inte för att det hade hjälpt men...) :p

Sen vill jag inte slita på kopplingen i onödan heller. :)

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ronneby-Benny skrev:
:tummenupp !! Nu finns förslag från regeringen, att det skall bli tillåtet för mopeder o MC att använda Bussfilerna utan problem, det blir kanon-bra!!

Åh fan, vart har du sett det?

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...