Böter för körning i bussfil.

Brodde

Skillnad på åka och köra.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
525
Bussfiler som pröjsats och planerats av SL har ingen tilläggsskyllt för Taxi eller MC.
Men däremot om Komunen betalat körfältet har dom möjliheten att låta oss fajtas med bla Taxibilarna i dessa fält.

MC i bussfil är ingen regel. :fatta!

Sen har jag frågat Polismanen om "filtrering" (Köra mellan bilar) är tillåten och det var tillåtet så länge bilarna står still...

Men det är sällan det står "still " på E4:an. :cool:

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Re: ang. bussfilsåka

IL Ducce skrev:
Om jag nu inte misstar mig så är det så att ett ordningsföreläggande (böter) som skrivs ut på plats inte något som registreras i datorn utan bara sätts in i en pärm motsv.
Vilket leder till att det är svårt för Farboro Blå att hålla reda på om du har åkt bussfil tidigare.
Om du inte råkar träffa samma polis två ggr i rad.

När det gäller förseelser som kan rendera körkortsåterkallelse dvs 3 st överträdelser inom 3 år så är det mer av typen fortkörning, vårdslöshet i trafiken.

Är tämligen säker på ovanstående men inte 100% så ta det som en "halvsanning" tills jag bekräftat ;)

Förvisso så hade rätten information om att jag hade kört med "otillräckligt mönsterdjup" när jag var inne på rättegång ang. vårdslöshet för ett par veckor sen..

Ronneby-Benny

Gammel-knutte
Gick med
7 May 2003
Hoj
Honda VFR 750 97!
!!Vad nu har ni inte förstått att der nu finns förslag från regeringen, att det skall bli tillåtet för mopeder o MC att använda Bussfilerna utan problem, det blir kanon-bra!! :squid

Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Igår när vi låg i rusningstrafik inne i stan o puttrade uppmärksammade jag två saker.
Den ena var att många bilar hemskt gärna ville ligga o slicka mig i arlset när vi stod stilla o även när vi körde.
Varför kan ingen hålla avståndet? Jag vill inte få en fet volvo upptryckt i rumpan om jag skulle behöva tvärtnita..

Sen var det några motorcyklister som åkte förbi på mittenremsan för att komma först till rödljuset. Klart det är skönt att stå som förste man. Men inte vinner man speciellt mycket tid på det?
Dom blinkade inte ens när dom skulle byta fil o så gnäller vi på att bilister är idioter som inte visar vart dom ska?

Trist att det finns en del motorcyklister som gör att alla andra motorcyklister får dåligt rykte..

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
Bikerbitch skrev:
Sen var det några motorcyklister som åkte förbi på mittenremsan för att komma först till rödljuset. Klart det är skönt att stå som förste man. Men inte vinner man speciellt mycket tid på det?
Dom blinkade inte ens när dom skulle byta fil o så gnäller vi på att bilister är idioter som inte visar vart dom ska?

Trist att det finns en del motorcyklister som gör att alla andra motorcyklister får dåligt rykte..

Det där är (ursäkta påhoppet generellt) :tummenupp rätt vanligt i Sthlm.

Jag själv som är bonnläpp har fått lära mig att blinkers används ALLTID, oavsett när var och hur. När jag flyttade till Sthlm fick jag se att här använder folk inte blinkers alls lika ofta (jämt) som man själv gör vilket gör att man får hålla en rejäl koll eftersom folk byter fil utan att blinka/kolla döda vinkeln.

Man lär väl sig... Men just det gör att man håller sig undan från att sitta i köer i onödan.

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Bikerbitch skrev:

Det är ju just att åka mellan köerna man tjänar på.
Kan handla om att halvera tiden till och från jobbet om man jobbar inne i stan. :fakta

Annars kan man ju lika gärna sitta bekvämt och lyssna på en trevlig platta i bilen. :musik

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Drifter skrev:
Det är ju just att åka mellan köerna man tjänar på.
Kan handla om att halvera tiden till och från jobbet om man jobbar inne i stan. :fakta

Annars kan man ju lika gärna sitta bekvämt och lyssna på en trevlig platta i bilen. :musik

Menade folk som byter fil titt som tätt för att komma först fram
Javisst, ibland tjänar du tid. Men ser inte alls bra ut. speciellt när man struntar i att blinka..

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Bikerbitch skrev:
Igår när vi låg i rusningstrafik inne i stan o puttrade uppmärksammade jag två saker.
Den ena var att många bilar hemskt gärna ville ligga o slicka mig i arlset när vi stod stilla o även när vi körde.
Varför kan ingen hålla avståndet? Jag vill inte få en fet volvo upptryckt i rumpan om jag skulle behöva tvärtnita..

Ja du vinner tillräkligt med tid på att köra fram längst fram. Skulle vi mc-bud inte göra det skulle paketen bli grymt försenade..

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Jag låg i fjol och körde lite i bussfilen på Bergshamraleden, fast det inte är tillåtet. Noterade i ögonvrån när jag passerade OK-påfarten att det kom en mc-polis på den så jag svängde in i en lucka i kön.

Håller på att skita på mig när mc-polisen stannar bredvid mig och tänker "skit, där ryker 600 kr". Men icke. Allt han säger är: "Du, grabben, det finns en jättefin och tom bussfil att köra i här." och så ler han och drar iväg. Kul kille.

TopCop

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Bandit 1200, mattsvart
Oboten är mycket riktigt ett strafföreläggande men det skickas automatiskt till Länsstyrelsen som gör bedömningen om man fortfarande är lämplig att köra.
Har en kompis som är polis som fick en bot för vårdslöshet vilket resulterade i att han fick två veckor på sig att skicka ett besvärande till LS för att motivera varför han skulle få ha kvar lappen... Ingen går säker...

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...