Böter igen :-(

Elsmedo

Har påven en strutluva?
Gick med
23 Apr 2005
Ort
K-dala
Hoj
trajumf äräss!!
Blått ljus,grönt ljus,bajsbrunt ljus.Varför inte ha vitt ljus fram å där med bastu???
 

MasRetta

Med lem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
GSX-R1000 2006
sandstream skrev:
Suck, vilken looser-tråd....

Jag kör med hoj som inte uppfyller reglerna och blir sedan jätteledsen när polisen stoppar mig och skriver böter.
Var en man för f*n och sluta gnäll!
smefan skrev:
Blått ljus,grönt ljus,bajsbrunt ljus.Varför inte ha vitt ljus fram å där med bastu???
:rolleyes:

Därför att Sverige är ett fritt land och man har rätt till en vettig förklaring till varför en viss lag stiftats. Det är för att få svar på detta som han postat frågan. Troligtvis visste inte ens polisen som stoppade honom varför det är olagligt (därav det ohövliga svaret kanske...).

Tråkigt om ingen ifrågasätter lagarna och skapar lite debatt...tycker ni inte det?
 

sandstream

Guest
MasRetta skrev:
:rolleyes:

Därför att Sverige är ett fritt land och man har rätt till en vettig förklaring till varför en viss lag stiftats. Det är för att få svar på detta som han postat frågan. Troligtvis visste inte ens polisen som stoppade honom varför det är olagligt (därav det ohövliga svaret kanske...).

Tråkigt om ingen ifrågasätter lagarna och skapar lite debatt...tycker ni inte det?
Man kan ju vända på det och undra varför man vill ha blått ljus framåt?
Troligen för att man är en fåfäng posör eller nåt sånt.

Lagar är till för att tolkas men att belasta oss skattebetalare med rättegångar för skitsaker känns ju mindre klyftigt.

Sen så behöver inte polisen på plats motivera lagtexten, endast se till så att ingen bryter mot den.
Tydligen svårt att greppa för en del :rolleyes:
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Eller så har man så bra ljus man kan på sin båge!
Då slipper man kanske starta tråden om hur bilar bara kör ut framför en hela tiden!
Lightlid känns väldigt moppefukko, är det så så kanske bilarna tror att det är en moped också! :3freak

Köp klar stenskottsplast från någon som sysslar med ruttoning istället!

http://www.lulesolfilm.se/ricochet.htm
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
MasRetta skrev:
:rolleyes:
Därför att Sverige är ett fritt land och man har rätt till en vettig förklaring till varför en viss lag stiftats. Det är för att få svar på detta som han postat frågan. Troligtvis visste inte ens polisen som stoppade honom varför det är olagligt (därav det ohövliga svaret kanske...).

Tråkigt om ingen ifrågasätter lagarna och skapar lite debatt...tycker ni inte det?

Blått ljus är enbart till för utryckningsfordon och sjuktransporter, så att det inte ska råda någon tvekam om vad det är frågan om när det blinkar blått.
Därför får inte vi andra använda det, lika lite som vi får ha tutor som låter som sirener eller kläder det står Polis på... :rolleyes:
Alltså, bryt inte mot lagen, eller låt bli att gnäll när ni får smisk för det...
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
MasRetta skrev:
:rolleyes:

Därför att Sverige är ett fritt land och man har rätt till en vettig förklaring till varför en viss lag stiftats. Det är för att få svar på detta som han postat frågan. Troligtvis visste inte ens polisen som stoppade honom varför det är olagligt (därav det ohövliga svaret kanske...).

Tråkigt om ingen ifrågasätter lagarna och skapar lite debatt...tycker ni inte det?

Sverige är ett fritt land och du förutsätts kunna dess lagar. Du har ingen rätt till någon förklaring. Den får du leta reda på själv.

Vad i svaret var ohövligt? :va

Jag tycker det är det bra med ifrågasättande för jag gillar debatten! Så det så.

:tungan
 
Last edited:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
om man har tonat(svart) lid så borde det lysa vitt frammåt(kanske med mycket lite gul nyans),och då borde inte polisen se det när du möter dom osv, men i rutinkontrol så kan du åka dit.
hursomhellst, antingen så kör du med lid, tar böterna om du åker dit, eller så gör du inte det, ganska enkelt.

jag är inte det minsta orolig över att min hoj inte ser regelmässigt ut när jag är ute å kör, finns ju mer saker att oroa sig över, tex att man konstant kör för fort(ej på 30 vägar) :)
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Jag skulle föredra om enbart utryckningsfordon har blått ljus fram,
så jag själv ser mycket lättare om det är "fara i färde" bakom mig.
Lite surt om man ser blåljus bakom sig lite lagom otydligt i backspegeln,
och viker snällt av å sidan för att släppa fram,
så är det nån vanlig jeppe som drar förbi en :)
Blir lite som uttrycket "ropa inte efter varg"..
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Nått som gör mig riktigt förbannad är alla som har börjat använda gulavästar när dom kör eller visar sig i trafiken, man tror ju att dom är poliser hela bunten. :kocko
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Eftersom att folk inte verkar veta så kommer här fakta.

Allmänna krav


Färger
4 § Motorcykel får inte vara utrustad med lyktor eller strålkastare som kan visa eller avge rött ljus framåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta rött ljus framåt.

Motorcykel får inte heller vara utrustad med lyktor eller strålkastare som kan visa eller avge vitt ljus bakåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta vitt ljus bakåt.

Kraven i andra stycket gäller inte registreringsskyltar, nationalitetsmärken, skyltlyktor, backningsstrålkastare eller annan strålkastare som används när fordonet brukas som arbetsredskap eller liknande.

Kraven i första stycket gäller inte lyktor som används för att stoppa fordon enligt 67 § 13.3.4 vägmärkesförordningen (1978:1001).(Harry Haffa´s STOP lykta)

Kraven i andra stycket gäller inte heller extra reflexanordning på utryckningsfordon.



5 § Kraven 4 § första stycket samt 3 kap. 76 § trafikförordningen (1998:1276) om att fordon under färd inte får visa annat än vitt eller gult ljus framåt anses uppfyllda om det inte finns någon annan än vit eller gul ljusstråle synlig inom zon 1 i ett mot fordonets längdaxel vinkelrätt plan 25 m framför fordonet (se fig 1).

Kraven 4 § andra stycket anses uppfyllda om det inte finns någon vit ljusstråle synlig inom zon 2 i ett mot fordonets längdaxel vinkelrätt plan 25 m bakom fordonet (se fig 2).

Zon 1 och 2 begränsas i höjdled av två horisontella plan vilka är belägna 1 000 respektive 2 200 mm över plan och horison*tell mark.

6 § Ljusets färg skall vid nominell spänning ligga inom det område som bestäms av följande gränser i det av internatio*nella belysningskommissionen (CIE) fastställda koordinatsystemet.

Vitt ljus
Gräns mot blått
x ³ 0,310
Gräns mot gult
x £ 0,500
Gräns mot grönt
y £ 0,150 + 0,640x; y £ 0,440
Gäns mot purpur
y ³ 0,050 + 0,750x
Gräns mot rött
y ³ 0,382

Gult ljus
Gräns mot rött
y ³ 0,138 + 0,580x
Gräns mot grönt
y £ 1,29x - 0,100
Gräns mot vitt
y ³ - x + 0,966
Gräns mot spektralt ren färg
y £ - x + 0,992

Orangegult ljus
Gräns mot gult
y £ 0,429
Gräns mot rött
y ³ 0,398
Gräns mot vitt
z £ 0,007


Rött ljus
Gräns mot gult
y £ 0,335
Gräns mot purpur
z £ 0,008


7 § Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflexanordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg.



KÄLLA: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949571
 

sandstream

Guest
amullo skrev:
5 § Kraven 4 § första stycket samt 3 kap. 76 § trafikförordningen (1998:1276) om att fordon under färd inte får visa annat än vitt eller gult ljus framåt anses uppfyllda om det inte finns någon annan än vit eller gul ljusstråle synlig inom zon 1 i ett mot fordonets längdaxel vinkelrätt plan 25 m framför fordonet (se fig 1).
Kanon!
Då kan man ju ha en strålkastare som lyser blått rakt upp i luften :yoparty
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top