Böter på passagerare lätt mc

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vi har tre moppar (EU alltså 45 km) och alla tre så står det i registreringsbeviset

Antal sittplatser: 2

Så det finns definitivt moppar som man får skjutsa på. Och är det en EU-moped räcker det med körkort, och det har du ju tagit för annars får du inte köra alls. På klass II-moppar är det lite annorlunda.

Men som sagt, moppen ska vara registrerad för två.

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
BATBIKE
Ledsen, har aldrig sett en sådan... Sen att 200cc inte räknas som en moped är en annan sak ;)
(Och om den inte var reggad på 200cc, så spelar ju antalet inte någon roll ;) )

Nej men samma ram, bromsar etc. förutom motorn då. ;)

Vi har tre moppar (EU alltså 45 km) och alla tre så står det i registreringsbeviset

Så det finns definitivt moppar som man får skjutsa på. Och är det en EU-moped räcker det med körkort, och det har du ju tagit för annars får du inte köra alls. På klass II-moppar är det lite annorlunda.

Exakt

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
"vaddå? Den här moppen är ju faktiskt byggd för att gå i 70"

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000

Men hörre du smartskaft. Bara för att EU-moppen är reggad för 2 personer betyder inte det att föraren får skjutsa. Är du under 18 får du inte skjutsa oavsett om fordonet är reggat för det eller inte.
Och det är ju knappast bara 15-17åringar som äger/kör en EU-moppe, eller hur??

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Så bara för du aldrig sett en moped registrerad för två personer så existerar det inte? Du var ju en... smart person :)
Dagens mopeder är registrerade och fullt lagliga att skjutsa på.

Sa jag det? Jag sa "ledsen" för att jag hade uttryckt mig felaktigt. :va
Och nej, alla moderna mopeder är inte registrerade för skjuts...

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Men hörre du smartskaft. Bara för att EU-moppen är reggad för 2 personer betyder inte det att föraren får skjutsa. Är du under 18 får du inte skjutsa oavsett om fordonet är reggat för det eller inte.

Förklara då för mig varför det ingick ett moment vid uppkörningen för gamla EU-kortet där man skulle köra passagerare? Förklara för mig varför det ska vara ett krav när man ändå inte får skjutsa under 18 år...

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88

Vart hittar ni att man måste vara 18 eller äldre för att skjutsa på EU-Moped? Låter jättekonstigt!

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85

Visa mig det i så fall. Jag hittar bara regler om ålder på förare och passagerare om det gäller en klass II-moppe. Det jag hittat för klass I-moppar står ingenting om ålder.

Och jag har sett klass I-moppar som är registrerade för 1 person, de får man inte skjutsa på.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
På gamla 30-moppar fick man inte alls skjutsa (därför som äldre mopeder oftast saknar skjutspinnar/plattor och har kortare limpor)
På EU-mopeder får man skjutsa (därför har majoriteten av EU-mopeder skjutspinnar/plattor, passagerarhandtag och lång limpa)
På cyklar får man skjutsa när man fyllt 18
På lätta motorcyklar får man skjutsa när man fyllt 18

Vad är logiken i detta? att den ena (EU-mopeder) är en modernare lagstiftning ifrån EU samtidigt som den andra (lätta motorcyklar) är en äldre lagstiftning ifrån Sverige.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...