Böter: Skriva på eller inte?

sandstream

Guest
Har hängt här på SH så gott som dagligen de senaste månaderna och titt som tätt dyker det upp trådar där folk berättar att de fått böter.
Då skriver en del att det är okej att skriva på böterna på plats och andra att man aldrig ska göra det.

Eftersom min kompis är polis och vi käkade lunch ihop idag så passade jag på att fråga om vilka regler som gäller och fick följande svar.

Skriver man på den bot man får av polismannen så har man erkänt både brottet och bötesbeloppet. Detta är likställt med en dom i tingsrätten.
Skulle man ångra sig så går det att överklaga och man måste då ta kontakt med polisen.

Om man inte vill skriva på, dvs erkänna brottet, så går det bra och polismannen fyller då i ett annat papper som sedan går till en utredare hos polisen som efter utredningen tar kontakt med en och undrar om ändå inte ska ta och erkänna. Gör man inte det så skickas utredningen vidare till en åklagare som tar ställning till om en rättegång ska hållas eller inte.

För mindre brott som tex felaktig utrustat fordon, mindre trafikförselser, smärre fortkörningar osv kan det vara värt att inte skriva på något eftersom bötesbeloppen är så små att det inte är ekonomiskt försvarbart för åklagaren att ta fallet till en domstol.

En annan sak som kan vara värd att känna till är att man ALDRIG kan få ett hårdare straff vid en rättegång än det straff som man skulle ha fått om man skrev på boten på plats.

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
men vid eventuell rättegång så förlorar man ju till 99%..

-får man då inte betala rättegångskostnader???!!???

Totte_S

Ny medlem
Gick med
14 May 2004
Hoj
Honda Dominator -91
Raggarn skrev:
men vid eventuell rättegång så förlorar man ju till 99%..

Inte för brott som lyder under allmänt åtal.

sandstream

Guest
UrbanTiger skrev:
Du kan få mer böter i tinget än vad du skulle fått vid vägkanten, men du kan aldrig dömas för ett annat brått än vad du blivit rapporterad för.

Är du helt 100 på det?

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
sandstream71 skrev:
Är du helt 100 på det?

Taget från trafikjuristen.se

Kostar det något att låta en domstol avgöra ärendet - kan jag bli skyldig att betala domstolens kostnader?

Det är en vanlig missuppfattning att man med "rättegångskostnader" menar kostnader för domstolens arbete med målet. Så är det inte. Dessa kostnader står staten för. Det anses nämligen vara en medborgerlig rättighet att få sin sak prövad i en rättegång om man så önskar. De enda rättegångskostnader som brukar uppkomma i ett trafikmål är kostnaderna för den egen försvararen. Väljer man att försvara sig själv uppkommer i normalfallet inga rättegångskostnader.

Pathfinder

Hjälmskrapare
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Orange Retard Black Edition
Raggarn skrev:

Inte när du är åtalad av åklagare.

Tvistemålsrättegångar kan man dömmas att betala rättegångskostnader.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vet man med sig att man har kört för fort och inte riskerar körkortet så tycker jag man kan skriva på och betala in böterna utan att göra någon större sak av det. Det borde man kunna göra i alla fall även om man riskerar förlorar körkortet. Det är ju knappast så att man inte visste vad man gjorde i det senare fallet. Då kan de resurser som krävs för att granska ärendet ytterligare en gång läggas på viktigare saker. Det är ju inte så att det är världens prestigeförlust att bli tagen av polisen. Kör man för fort blir man förr eller senare det. Vissa klarar sig hela livet utan att åka fast. Visst är det orättvist. Om det beror på tur eller skicklighet att välja vart och hur de kör vet jag inte. Kanske är det en kombination av båda faktorerna.

Väljer man att inte skriva på tycker jag man ska ha goda anledningar till det. Jag är glad att det finns möjligheten att få sin sak prövad. Tro inget annat. Men man måste ju inte utnyttja denna rätt i tid och otid om man inte har skäl att tro att bevisningen inte räcker eller att man helt enkelt anser sig oskyldig till förseelsen.

Är det så att man är beroende av körkortet för sin försörjning så får man helt enkelt tänka sig för en eller två gånger om det är värt att riskera att åka fast för en fortkörning. Det är ju varken poliserna på plats eller de myndigheter som stiftar lagarnas fel att man kört för fort. Det är helt och hållet självförvållat. Sedan kan man tycka vad man vill om lagarna.

Jamaha

Crazy.Insane.Mother.Fucke r
Gick med
8 May 2003
Hoj
Yamaha R1, KTM 250
Harmon Rabb skrev:
Vet man med sig att man har kört för fort och inte riskerar körkortet så tycker jag man kan skriva på och betala in böterna utan att göra någon större sak av det. Det borde man kunna göra i alla fall även om man riskerar förlorar körkortet. Det är ju knappast så att man inte visste vad man gjorde i det senare fallet. Då kan de resurser som krävs för att granska ärendet ytterligare en gång läggas på viktigare saker. Det är ju inte så att det är världens prestigeförlust att bli tagen av polisen. Kör man för fort blir man förr eller senare det. Vissa klarar sig hela livet utan att åka fast. Visst är det orättvist. Om det beror på tur eller skicklighet att välja vart och hur de kör vet jag inte. Kanske är det en kombination av båda faktorerna.

Väljer man att inte skriva på tycker jag man ska ha goda anledningar till det. Jag är glad att det finns möjligheten att få sin sak prövad. Tro inget annat. Men man måste ju inte utnyttja denna rätt i tid och otid om man inte har skäl att tro att bevisningen inte räcker eller att man helt enkelt anser sig oskyldig till förseelsen.

Är det så att man är beroende av körkortet för sin försörjning så får man helt enkelt tänka sig för en eller två gånger om det är värt att riskera att åka fast för en fortkörning. Det är ju varken poliserna på plats eller de myndigheter som stiftar lagarnas fel att man kört för fort. Det är helt och hållet självförvållat. Sedan kan man tycka vad man vill om lagarna.

OH MY GOD!!!...VICKEN NÖRD!!!...SORGLIGT ATT ÄVEN SÅNT FOLK FÅR ÅKA SPORTHOJ...ANDRA INTRESSEN DU HAR ÄR SÄKERT ATT RÄKNA VÄGSKYLTAR DÅ DU GLIDER I 80 PÅ 90VÄG??

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Jamaha skrev:
OH MY GOD!!!...VICKEN NÖRD!!!...SORGLIGT ATT ÄVEN SÅNT FOLK FÅR ÅKA SPORTHOJ...ANDRA INTRESSEN DU HAR ÄR SÄKERT ATT RÄKNA VÄGSKYLTAR DÅ DU GLIDER I 80 PÅ 90VÄG??

Vem fan stoppade en krona i dig då :rolleyes:

Jag tycker att han har ganska vettiga åsikter. Det är du själv och ingen annan som avgör om det ska gå fort eller långsamt, och väljer du det förstnämnda får du också vara beredd att ta konsekvenserna av ditt handlande om du torskar. Inte svårt att lista ut vem av er som är nörd egentligen :kocko

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Jamaha skrev:

OH MY GOD!!! VILKET BRA INLÄGG!!! <-- TRE UTROPSTECKEN. SORGLIGT ATT FOLK SOM DU HAR TILLGÅNG TILL ETT TANGENTBORD.

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Harmon Rabb skrev:
Väljer man att inte skriva på tycker jag man ska ha goda anledningar till det.

Med dagens Försäkringspremier så är det precis på gränsen att man överlever alla månadens räkningar... En anledning, om den e "god" vet jag inte men om man (jag) tar böterna så blir det inte alls så roligt.

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
Raggarn skrev:
jamaha.... men hallå?!
klanka ner på folk som kommer med visa ord, gör det!

han kunde har varit lite mer finkänslig men det var ju ganska mycket bror duktig över första inlägget. Tror dom flesta redan vet att det är vårt eget fel om man åker fast..

Jamaha

Crazy.Insane.Mother.Fucke r
Gick med
8 May 2003
Hoj
Yamaha R1, KTM 250
Känns underbart att väcka upprörda känslor i stockholmstrakterna bara för att man skriver lite skit på webbsida...ta inte livet så allvarligt...vägtullarna som blir i stockholm gäller väl inte tråkmånsar så ni kommere att ha fördel av det... :arsele

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Jamaha skrev:
Känns underbart att väcka upprörda känslor i stockholmstrakterna bara för att man skriver lite skit på webbsida...ta inte livet så allvarligt...vägtullarna som blir i stockholm gäller väl inte tråkmånsar så ni kommere att ha fördel av det... :arsele

Jag är inte speciellt upprörd. Jag bara konstaterar att du beter dig som en idiot när du skriver sådana inlägg. Jag ville bara att du skulle få veta det...

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Harmon Rabb skrev:

Håller med fullständigt i

"..Väljer man att inte skriva på tycker jag man ska ha goda anledningar till det..."

Det finns många goda anledningar att inte skriva på. Jusidiskt så kan man vara oskylldig utan att man vet det vid tillfället. Felskyltning är inte helt ovanligt t ex. Mätfel av poliser. Kontroll av instrument etc etc. Dessa grejer får man ju inte prövat annat än i domstol.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...