Böter: Skriva på eller inte?

Åberg

www.luleaguiden.com
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja
:D
mankan skrev:
Taget från trafikjuristen.se

Kostar det något att låta en domstol avgöra ärendet - kan jag bli skyldig att betala domstolens kostnader?

Det är en vanlig missuppfattning att man med "rättegångskostnader" menar kostnader för domstolens arbete med målet. Så är det inte. Dessa kostnader står staten för. Det anses nämligen vara en medborgerlig rättighet att få sin sak prövad i en rättegång om man så önskar. De enda rättegångskostnader som brukar uppkomma i ett trafikmål är kostnaderna för den egen försvararen. Väljer man att försvara sig själv uppkommer i normalfallet inga rättegångskostnader.

Kallas polisen som vittne kan du tvingas ersätta förlorad arbetsinkomst....

I försäkringen (förutsatt att du har sådan) så täcks detta dock av rättshjälpsdelen om jag inte minns fel

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
sandstream71 skrev:
Kul att så många håller sig till ämnet! :tummenupp

Tänkte precis samma sak. Dessutom funderar jag på om det finns något värre än personer med förutfattade meningar. Men det hör ju inte till ämnet.

Fridolf

RaD4
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki zx9r -96, CBR 929RR, Ktm 250
Åberg skrev:

I försäkringen (förutsatt att du har sådan) så täcks detta dock av rättshjälpsdelen om jag inte minns fel

Icke!!!!!

Inte när du blir åtalad av åklagare.......

Cbr

Livet börjat vid 12000rpm
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Röööö CBR 600 FS
Harmon Rabb skrev:
Vet man med sig att man har kört för fort och inte riskerar körkortet så tycker jag man kan skriva på och betala in böterna utan att göra någon större sak av det. Det borde man kunna göra i alla fall även om man riskerar förlorar körkortet. Det är ju knappast så att man inte visste vad man gjorde i det senare fallet. Då kan de resurser som krävs för att granska ärendet ytterligare en gång läggas på viktigare saker. Det är ju inte så att det är världens prestigeförlust att bli tagen av polisen. Kör man för fort blir man förr eller senare det. Vissa klarar sig hela livet utan att åka fast. Visst är det orättvist. Om det beror på tur eller skicklighet att välja vart och hur de kör vet jag inte. Kanske är det en kombination av båda faktorerna.

Väljer man att inte skriva på tycker jag man ska ha goda anledningar till det. Jag är glad att det finns möjligheten att få sin sak prövad. Tro inget annat. Men man måste ju inte utnyttja denna rätt i tid och otid om man inte har skäl att tro att bevisningen inte räcker eller att man helt enkelt anser sig oskyldig till förseelsen.

Är det så att man är beroende av körkortet för sin försörjning så får man helt enkelt tänka sig för en eller två gånger om det är värt att riskera att åka fast för en fortkörning. Det är ju varken poliserna på plats eller de myndigheter som stiftar lagarnas fel att man kört för fort. Det är helt och hållet självförvållat. Sedan kan man tycka vad man vill om lagarna.

MONGO! :fatta!

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
UrbanTiger skrev:
Ja du kan bli stämd av en privatperson, ett företag eller annan juridisk person. Då får man oftast pynta motpartens rättegångskostnader om man losar.
Men vilket tjatande om rättegångskostnader. Har varit på några rättegångar och har bara behövt betala böterna inga advokatskostnader eller annat. Men förstår fortfarande inte vad det har med ämnet att göra. Skriv på eller skriv inte på, jag skriver aldrig på längre. Sen får snuten bli hur arg han vill.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Åberg skrev:

Du har fel, att vittna i rättegångar tillhör polisens arbete, jag har suttit öga mot öga med ett antal poliser på varsin sida om skranket, aldrig hört talas om / råkat ut för att betala för "inkomstbortfall". Tror du verkligen polisen går på rättegång utan lön?

Jag har däremot, som privatperson lyckats punga staten ( oss?) på närmare 2000,- för att jag vittnat i rätten = påhittad förlorad arbetsinkomst.

Rättshjälpen via försäkringen vet jag inget om men det är säkert bra.

c9h13no3

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
letar...
Jag har blivit stoppad ett antal gånger av polisen (bil enbart). Måste vara polismagnet. För seriöst så kör jag inte särskilt fort eller aggresivt (enligt mig själv i och för sig...) :rolleyes:
Fått böter två gånger, ena gången på 90-väg och andra på 110-väg. BÅDA gångerna vid omkörning. BÅDA gångerna sa polisen att jag egentligen inte gjort något fel, men eftersom det gått lite för fort ska jag betala böter. Poliserna var trevliga och jag skrev på. Kostad några tusen...

Blivit rånad, fått inbrott i bilar m.m. m.m. och då finns det som vanligt inga resurser.

Förlåt om man har en omogen inställning men min respekt för poliser är tyvärr ganska bortblåst. Och när dom står å drar ut bilar och polismän för att lasra på MOTORVÄG och ta folk som åker 10-20 km/h för fort vid OMKÖRNINGAR så kan dom glömma att jag i fortsättningen tänker vara överdrivet snäll och ge med mig för såna SKITSAKER.

Visst, man borde kunna dra ner på farten, men har man kört mer än 20 mil i ett sträck är det lätt att man tittar mer på vägen än hastighetsmätaren. När det uppenbarligen inte handlar om buskörning ser jag ingen anledning att "spara samhällets resurser" och skriva på för att vara snäll?

Jag känner i alla fall att det är anledning nog att inte skriva på varenda pappersbit dom sticker fram under näsan på en...

btw: Tack sandstream71 för inlägget! Klart intressant! :tummenupp

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
c9h13no3 skrev:
Fått böter två gånger, ena gången på 90-väg och andra på 110-väg. BÅDA gångerna vid omkörning. BÅDA gångerna sa polisen att jag egentligen inte gjort något fel, men eftersom det gått lite för fort ska jag betala böter. Poliserna var trevliga och jag skrev på. Kostad några tusen...
Kan hålla med om att trafikpolisen borde ägna sig mer åt beteendeövervakning än hastighetsövervakning. Kör mycket bil i jobbet och ser dagligen trafikanter som kör galnare än de flesta Sporthojjare

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Chronic skrev:
Du har fel, att vittna i rättegångar tillhör polisens arbete, jag har suttit öga mot öga med ett antal poliser på varsin sida om skranket, aldrig hört talas om / råkat ut för att betala för "inkomstbortfall". Tror du verkligen polisen går på rättegång utan lön?

Jag har däremot, som privatperson lyckats punga staten ( oss?) på närmare 2000,- för att jag vittnat i rätten = påhittad förlorad arbetsinkomst.

Rättshjälpen via försäkringen vet jag inget om men det är säkert bra.

Dock så kan ju Polisen ha 30 mil till rättegången och skall ha reseersättning för det.

c9h13no3

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
letar...
K-Man skrev:
Kan hålla med om att trafikpolisen borde ägna sig mer åt beteendeövervakning än hastighetsövervakning. Kör mycket bil i jobbet och ser dagligen trafikanter som kör galnare än de flesta Sporthojjare

Precis. Rena buskörningar, eller livsfarliga omkörningar (som man såg några minuter innan man själv blev stoppad, som salt i såren) eller förare som tittar en halvmeter framför huven borde klämmas åt hårdare. Farten är trots allt inte farlig förän det händer en olycka, vid omkörningar kan den faktiskt höja säkerheten.
Det är en aningen enkelriktad syn på vad som är farligt i trafiken känns det som...

Övervaka fler 30-sträckor eller andra "luriga" områden, kontrolla rattonykterhet och allmänt livsfarligt beteende. Tror polisen skulle vinna mycket i respekt om dom gjorde så.

c9h13no3

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
letar...
Magnus skrev:
Dock så kan ju Polisen ha 30 mil till rättegången och skall ha reseersättning för det.

Rättegången brukar ju ligga där man blivit tagen för brottet, i alla fall ganska nära (i kommunen t.ex.).
Kan dom åka 30 mil hemifrån för att lasra en bilist kan dom utan att jag tycker det minsta synd om dom åka till en rättegång också.

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
c9h13no3 skrev:
Rättegången brukar ju ligga där man blivit tagen för brottet, i alla fall ganska nära (i kommunen t.ex.).
Kan dom åka 30 mil hemifrån för att lasra en bilist kan dom utan att jag tycker det minsta synd om dom åka till en rättegång också.

Tycker inte heller synd om dem, men de kan ju bo en bit från orten där de jobbar och då har man ju rätt till reseersättning.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Magnus skrev:

Tjaaa, öhhh alltså, du KAN ju ha rätt i sak, men jag har släpat poliser från Halmstad till bla Göteborgs hovrätt = tio+ mil. Inte fick de några pengar av mig iaf, om inte brottsofferfonden täcker deras rostiga Oplar´s mil :hihi

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
Chronic skrev:
Tjaaa, öhhh alltså, du KAN ju ha rätt i sak, men jag har släpat poliser från Halmstad till bla Göteborgs hovrätt = tio+ mil. Inte fick de några pengar av mig iaf, om inte brottsofferfonden täcker deras rostiga Oplar´s mil :hihi
Skattebetalarna(vi) betalar vittnets kostnader i både resor OCH förlorad arbetsinkomst...

c9h13no3

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
letar...
Magnus skrev:
Tycker inte heller synd om dem, men de kan ju bo en bit från orten där de jobbar och då har man ju rätt till reseersättning.

hmm... Good point. Menade inte att komma med ett påhopp... Inte sovit sen något drygt dygn tillbaka så därför man lätt lite stött kanske... :rolleyes:
Mitt fel :) :brinnerup

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Chronic skrev:

Vet inte vem som betalar dem, men pengar får de ju. Antagligen staten som står för pengarna.

Åter till ämnet: Skulle inte skriva på om det inte finns väldigt bra bevisning tex. videoupptagning eller liknande. Småsummor är inte så mycket att bråka om. Betala och se glad ut :huvet

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy