mankan skrev:Taget från trafikjuristen.se
Kostar det något att låta en domstol avgöra ärendet - kan jag bli skyldig att betala domstolens kostnader?
Det är en vanlig missuppfattning att man med "rättegångskostnader" menar kostnader för domstolens arbete med målet. Så är det inte. Dessa kostnader står staten för. Det anses nämligen vara en medborgerlig rättighet att få sin sak prövad i en rättegång om man så önskar. De enda rättegångskostnader som brukar uppkomma i ett trafikmål är kostnaderna för den egen försvararen. Väljer man att försvara sig själv uppkommer i normalfallet inga rättegångskostnader.
sandstream71 skrev:Kul att så många håller sig till ämnet!![]()
Åberg skrev:![]()
Kallas polisen som vittne kan du tvingas ersätta förlorad arbetsinkomst....
I försäkringen (förutsatt att du har sådan) så täcks detta dock av rättshjälpsdelen om jag inte minns fel
Fridolf skrev:Icke!!!!!
Inte när du blir åtalad av åklagare.......
Harmon Rabb skrev:Vet man med sig att man har kört för fort och inte riskerar körkortet så tycker jag man kan skriva på och betala in böterna utan att göra någon större sak av det. Det borde man kunna göra i alla fall även om man riskerar förlorar körkortet. Det är ju knappast så att man inte visste vad man gjorde i det senare fallet. Då kan de resurser som krävs för att granska ärendet ytterligare en gång läggas på viktigare saker. Det är ju inte så att det är världens prestigeförlust att bli tagen av polisen. Kör man för fort blir man förr eller senare det. Vissa klarar sig hela livet utan att åka fast. Visst är det orättvist. Om det beror på tur eller skicklighet att välja vart och hur de kör vet jag inte. Kanske är det en kombination av båda faktorerna.
Väljer man att inte skriva på tycker jag man ska ha goda anledningar till det. Jag är glad att det finns möjligheten att få sin sak prövad. Tro inget annat. Men man måste ju inte utnyttja denna rätt i tid och otid om man inte har skäl att tro att bevisningen inte räcker eller att man helt enkelt anser sig oskyldig till förseelsen.
Är det så att man är beroende av körkortet för sin försörjning så får man helt enkelt tänka sig för en eller två gånger om det är värt att riskera att åka fast för en fortkörning. Det är ju varken poliserna på plats eller de myndigheter som stiftar lagarnas fel att man kört för fort. Det är helt och hållet självförvållat. Sedan kan man tycka vad man vill om lagarna.
Men vilket tjatande om rättegångskostnader. Har varit på några rättegångar och har bara behövt betala böterna inga advokatskostnader eller annat. Men förstår fortfarande inte vad det har med ämnet att göra. Skriv på eller skriv inte på, jag skriver aldrig på längre. Sen får snuten bli hur arg han vill.UrbanTiger skrev:Ja du kan bli stämd av en privatperson, ett företag eller annan juridisk person. Då får man oftast pynta motpartens rättegångskostnader om man losar.
Du glömde skriva i ditt inlägg, det är bara undertecknat.Cbr skrev:MONGO!![]()
Åberg skrev:![]()
Kallas polisen som vittne kan du tvingas ersätta förlorad arbetsinkomst....
I försäkringen (förutsatt att du har sådan) så täcks detta dock av rättshjälpsdelen om jag inte minns fel
Kan hålla med om att trafikpolisen borde ägna sig mer åt beteendeövervakning än hastighetsövervakning. Kör mycket bil i jobbet och ser dagligen trafikanter som kör galnare än de flesta Sporthojjarec9h13no3 skrev:Fått böter två gånger, ena gången på 90-väg och andra på 110-väg. BÅDA gångerna vid omkörning. BÅDA gångerna sa polisen att jag egentligen inte gjort något fel, men eftersom det gått lite för fort ska jag betala böter. Poliserna var trevliga och jag skrev på. Kostad några tusen...
Chronic skrev:Du har fel, att vittna i rättegångar tillhör polisens arbete, jag har suttit öga mot öga med ett antal poliser på varsin sida om skranket, aldrig hört talas om / råkat ut för att betala för "inkomstbortfall". Tror du verkligen polisen går på rättegång utan lön?
Jag har däremot, som privatperson lyckats punga staten ( oss?) på närmare 2000,- för att jag vittnat i rätten = påhittad förlorad arbetsinkomst.
Rättshjälpen via försäkringen vet jag inget om men det är säkert bra.
K-Man skrev:Kan hålla med om att trafikpolisen borde ägna sig mer åt beteendeövervakning än hastighetsövervakning. Kör mycket bil i jobbet och ser dagligen trafikanter som kör galnare än de flesta Sporthojjare
Magnus skrev:Dock så kan ju Polisen ha 30 mil till rättegången och skall ha reseersättning för det.
c9h13no3 skrev:Rättegången brukar ju ligga där man blivit tagen för brottet, i alla fall ganska nära (i kommunen t.ex.).
Kan dom åka 30 mil hemifrån för att lasra en bilist kan dom utan att jag tycker det minsta synd om dom åka till en rättegång också.
Magnus skrev:Dock så kan ju Polisen ha 30 mil till rättegången och skall ha reseersättning för det.
Skattebetalarna(vi) betalar vittnets kostnader i både resor OCH förlorad arbetsinkomst...Chronic skrev:Tjaaa, öhhh alltså, du KAN ju ha rätt i sak, men jag har släpat poliser från Halmstad till bla Göteborgs hovrätt = tio+ mil. Inte fick de några pengar av mig iaf, om inte brottsofferfonden täcker deras rostiga Oplar´s mil![]()
Magnus skrev:Tycker inte heller synd om dem, men de kan ju bo en bit från orten där de jobbar och då har man ju rätt till reseersättning.
Chronic skrev:Tjaaa, öhhh alltså, du KAN ju ha rätt i sak, men jag har släpat poliser från Halmstad till bla Göteborgs hovrätt = tio+ mil. Inte fick de några pengar av mig iaf, om inte brottsofferfonden täcker deras rostiga Oplar´s mil![]()
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |