Hmmm, borde man inte lägga till lite sunt förnuft här?Som några har skrivit innan så är det lagligt att köra om Inom filen på vänster sida om övrig trafik. Det räknas som en vanlig omkörning, samma gäller om du kör om på vanlig väg med heldragen linje.
Men man får aldrig göra en omkörning till höger om ett fordon inom samma fil, inte heller på väggrenen.
Sedan är det en annan sak att många poliser blundar för det om man sköter det snyggt.
Jag lane splittar i princip alltid med Tillern (i stads körning) - för jag har inga fläktar på den och den blir varm som f-n rejält fort om man står still...
Hmmm, borde man inte lägga till lite sunt förnuft här?
Är det någon säkerhetsmässig fördel med att knö in sig i samma fil som bilen man kör om?
Betänk en tre-filig väg med långsam/stillastående trafik i alla tre.
Skulle det då endast vara tillåtet att köra om i filen längst till vänster (utan att köra i vänster vägren)?
Omkörning längs de två inre linjerna blir "lane splitting" och då kör man ju om
med bilar på båda sidorna alltså en till höger (ok?) och en till vänster (ajjabajja?).
Blir en sådan omkörning laglig om man håller sig till höger om den streckade linjen?
Att försöka sig på att analysera sånt här blir för träligt om man ska kunna ta
sig fram på Essingeleden. Jag väljer utan omsvep vägrenen där den är bred.
Se'n räcker det med att rulla i 40-50 och hålla örnkoll på vad bilisterna har för sig.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|