Böter vid "lane splitting"

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
i paris lanesplittar alla hojar i ca70km/h på ringvägarna. lite obehagligt i början, men efter ett tag vande man sig och lämnade plats, (jag satt i bil i köerna).

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Jag lanesplittar givetvis ofta ofta, men till och från jobb blir det nästan mer väggrensåka faktiskt. Problemet med lanesplitten i stockholmstrafiken när folk ska till och från jobb är att man inte vet när någon bilist tappar fattningen och gör en helt oberäkneligt filbyte (trots att man börjar utvecka ett sinne för hitta potentiella faror). För 2 veckor sedan höll jag på installera både hoj och mitt arsle i en SUV när de gjorde ett filbyte från i princip stillastående, tackvara reflexer likt en ninja på speed, lyckades jag bromsa, men det var nära vill jag lova... :mad:

Kör försiktigt, väggrenskörning kanske blir dyrare på sikt, men å andra sidan kanske man slipper närkontakt av den hårda graden...

Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Som några har skrivit innan så är det lagligt att köra om Inom filen på vänster sida om övrig trafik. Det räknas som en vanlig omkörning, samma gäller om du kör om på vanlig väg med heldragen linje.

Men man får aldrig göra en omkörning till höger om ett fordon inom samma fil, inte heller på väggrenen.

Sedan är det en annan sak att många poliser blundar för det om man sköter det snyggt.
Hmmm, :va borde man inte lägga till lite sunt förnuft här?
Är det någon säkerhetsmässig fördel med att knö in sig i samma fil som bilen man kör om?
Betänk en tre-filig väg med långsam/stillastående trafik i alla tre.
Skulle det då endast vara tillåtet att köra om i filen längst till vänster (utan att köra i vänster vägren)?

Omkörning längs de två inre linjerna blir "lane splitting" och då kör man ju om
med bilar på båda sidorna alltså en till höger (ok?) och en till vänster (ajjabajja?).
Blir en sådan omkörning laglig om man håller sig till höger om den streckade linjen?

Att försöka sig på att analysera sånt här blir för träligt om man ska kunna ta
sig fram på Essingeleden. Jag väljer utan omsvep vägrenen där den är bred.
Se'n räcker det med att rulla i 40-50 och hålla örnkoll på vad bilisterna har för sig.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Polisen bry sig ändå inte, så använd sunt förnuft vid lane splitting. Gör det som är säkrast.

Jag har lane splittat förbi en MC polis och han påpekade inget vid nästa röd ljus.
Det gäller ju bara att vara smart, och inte tvinga sig förbi. Står någon galet snett får man ju helt enkelt vänta till lyset slår om och köra som vanlig. Får inte mina speglar plats utan att jag ska behöva vingla till så tar jag det som tecken på att inte köra mellan.
Jag lane splittar i princip alltid med Tillern (i stads körning) - för jag har inga fläktar på den och den blir varm som f-n rejält fort om man står still... :näsblod

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag lane splittar i princip alltid med Tillern (i stads körning) - för jag har inga fläktar på den och den blir varm som f-n rejält fort om man står still... :näsblod

Jag har samma problem med sunkgixxern. Fläkten är stendöd så det vill gärna koka om blir ståendes en stund. :rolleyes:

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Hmmm, :va borde man inte lägga till lite sunt förnuft här?
Är det någon säkerhetsmässig fördel med att knö in sig i samma fil som bilen man kör om?
Betänk en tre-filig väg med långsam/stillastående trafik i alla tre.
Skulle det då endast vara tillåtet att köra om i filen längst till vänster (utan att köra i vänster vägren)?

Omkörning längs de två inre linjerna blir "lane splitting" och då kör man ju om
med bilar på båda sidorna alltså en till höger (ok?) och en till vänster (ajjabajja?).
Blir en sådan omkörning laglig om man håller sig till höger om den streckade linjen?

Att försöka sig på att analysera sånt här blir för träligt om man ska kunna ta
sig fram på Essingeleden. Jag väljer utan omsvep vägrenen där den är bred.
Se'n räcker det med att rulla i 40-50 och hålla örnkoll på vad bilisterna har för sig.

Du har missuppfattat det hela. Det spelar ingen roll hur många filer det är. Omkörningen skall ske till vänster INOM den EGNA filen. Sen om det finns fem till filer till vänster om din egen fil och sju till höger, det kvittar.

Själv använder jag sunt förnuft, jag har aldrig behövt köra om någon snut än så jag har inte behövt fundera så mycket på det där.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Kör man någorlunda lungt så skiter dom i det - många snutar kör hoj och inte ens dom skulle friviligt sitta stilla i en bilkö.

Däremot kan dom kasta ett öga på den som trots det finns massa plats stå och mala bakom en bil..."kolla idioten"

Jag har en gång fått en aggressiv reaktion av en pålisebil när jag lungt körde mellan bilarna - dom blev som påtända och slog på allt och börja trycka sig efter.

Dock var deras reaktion så häftig så jag omyndigförklara dom och gav mig av.
Jag antog att dom ej var i psykiskt skick att utöva polisyrket och kunde därmed ej godkänna deras uppmaning att lyda polismanns tecken - hoho - va sura dom var.

EDit:

Eller så var dom less att sitta i bilkö och såg situtationen som kunde ta ut dom...

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...