Gsx_R_killer
Ny medlem
Undrar hur mycket böter man kan få för höga db i avgassystemet? Ett par vänner spekulerade om böterna men jag vill veta de riktiga?
MVH
Ahmet
MVH
Ahmet
Varför skulle de inte vara det?Deras mätverktyg är väl inte godkända ändå?
polisens alltså...
Min polare åkte fast för detta för 3 veckor sen.
På boten står det bara har skapat onödigt högt ljud.
Inte db eller någonting..
Det suger ju.
Varför skulle de inte vara det?
De skulle han aldrig ha skrivit på.
Polisen kan skicka dig på ombesiktning men inte bötfälla dig för det då deras instrument inte är godkända. Går det till tingsrätten så kommer dom förlora. Varför dom inte är de minns jag inte men vad jag vet så är enbart bilbesiktnings utrustning godkänd. Stod nån artikel i Allt om MC gällande detta.
De skulle han aldrig ha skrivit på.
Polisen kan skicka dig på ombesiktning men inte bötfälla dig för det då deras instrument inte är godkända. Går det till tingsrätten så kommer dom förlora. Varför dom inte är de minns jag inte men vad jag vet så är enbart bilbesiktnings utrustning godkänd. Stod nån artikel i Allt om MC gällande detta.
103dB är de väl på bilbesiktningen.
Av vem skulle de godkännas?
Polisen behöver väl inte ens mäta numera utan gå på det dem tycker låter högt och ge böter ?
Böter för saknad eller ej effektiv ljuddämpare är 500 kr.
Böter för skapande av onödigt buller, alternativ onödigt körande kring bostadsområde är 1000kr.
Bullernivån kan polisman bötesfälla för genom att bara lyssna på hojen. Skriver du inte på böter blir det kontrollbesiktning av ljudnivå och därefter böter eller frikännande.
Decibelnivån är som sagt den som står på motorcykelns tillverkarskylt, med ett tillägg på 5db. För äldre hojar utan skylt gäller 103db.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |