Backspeglar för eller emot?

Freedom

Guest
Det är väl bara puckon och självmordspiloter som gasar runt utan speglar, snacket att speglarna sabbar vägegenskaperna hör inte hemma i diskutionen om man gasar på allmän väg. Kan förstå att man inte använder dom när man är på bana, går att tjäna en tiondel där men på allmän väg är man bara dum om man plockar bort dom. Det finns alltid dom som gasar fortare än du gör och då är det alltid trevligt och kunna se dom komma upp bakom dig.

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
wonderwizard skrev:
2602209 jag hade styrändsblinkers på min gamla ju... avsedd för R1
Blinkers ja! hur fan ser du bakåt med dem?:D

:D
wonderwizard skrev:
2602213 in med magen & mjölken innanför stället

har till o med köpt pizza & tagit med hem på hojen... inga problem alls.
hämtade faktiskt en påse mat på mcd, höll på att tappa skiten i sista korsningen.:D

Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
normalt sett kör jag utan, blir satans dyrt o byta var gång bågen landar på sidan.

dock , ska jag ut o köra motorväg eller dyl så blir det o skruva på dem.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Dominator-Rocks skrev:
2602055 :felämne Gillar du och polera eller har du en nylackad knarr? Den är ju ÄCKLIGT blank/röd!:näsblod

Edit: Har den kanske fått en omgång i Photoshop?:va

Den är nylackad:tummenupp

Freedom

Guest
WebGringo skrev:
2602228 normalt sett kör jag utan, blir satans dyrt o byta var gång bågen landar på sidan.

dock , ska jag ut o köra motorväg eller dyl så blir det o skruva på dem.
Är inte dom övriga kostnaderna som det medför att landa på sidan så stora att speglarna är en fis i rymden?

hajtand

Medlem
Gick med
20 Dec 2005
Hoj
R606
Bubbas skrev:
2601819 Är det många som demonterat speglarna?
Vilka fördelar, resp nackdelar, finner ni?

Har själv plockat bort mina. Tittade bara i dem vid touringkörning. Tycker att min hoj blivit smidigare, nättare.

Emot, full fokus framåt som gäller för mig! ovant i början men känner inte alls att jag saknar de nu. Man hör ju ändå i hjälmen om nån e på väg att köra om, då är det bara att gasa som fan! oavset bana eller allmän väg hehe:D

Freedom

Guest
hajtand skrev:
2602246 Emot, full fokus framåt som gäller för mig! ovant i början men känner inte alls att jag saknar de nu. Man hör ju ändå i hjälmen om nån e på väg att köra om, då är det bara att gasa som fan! oavset bana eller allmän väg hehe:D
Kan jag få köpa din hjälm? Den måste vara unik eftersom du hör att nån är på väg om dig i 200 blås.:tungan

nolimits

From the place of no upper speed limit..
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Yamaha R1 -05, Yamaha WR450 -05 (enduro/motard)
på motard e juh backspeglar iaf helt klart anus..
sen är det inte så svårt å vrida på huvet när man sitter på en motard..på sporthoj e d lite svårare å se bakåt utan speglar..man kan juh behöva kolla efter vad alla tog vägen ibland :D

Pizzabagarn

Guest
Freedom skrev:
2602257 Kan jag få köpa din hjälm? Den måste vara unik eftersom du hör att nån är på väg om dig i 200 blås.:tungan

Jag vill också köpa den hjälmen om man hör något redan vid 90.
Annars är jag för backspeglar på mc´n men emot backspegel i hjälmen.

Testade backspegelförsedd hjälm på mässan i GBG och tyckte det var lite äckligt, blev åksjuk och halvblind.:tungan

Men det kan ha varit skit på mina glasögon som gav den effekten också!

Last edited:

ducceper

sdk m2525
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Ducati 998, crescent compact 78 orange
Har kört utan i ett par år nu och jag känner att jag ägnar mer uppmärksamhet framåt stället. Och det är ju dit jag är på väg.

Och det finns ingen som kör om mig. Jag kör fortare än alla andra:) :)

(sista raden var ett skämt ja innan ni börjar hacka..)

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Freedom skrev:
2602212 Det är väl bara puckon och självmordspiloter som gasar runt utan speglar, snacket att speglarna sabbar vägegenskaperna hör inte hemma i diskutionen om man gasar på allmän väg. Kan förstå att man inte använder dom när man är på bana, går att tjäna en tiondel där men på allmän väg är man bara dum om man plockar bort dom. Det finns alltid dom som gasar fortare än du gör och då är det alltid trevligt och kunna se dom komma upp bakom dig.

Nä, då e det ju bättre att turbokonvertera och nå 230 hk.

jag säger bara att jag trivs med att köra utan, kört utan incidenter sedan 1989, bland annat för att jag inte enbart litar på vad som finns i speglarna.
Man måste ju också vara medveten om att föremål i speglarna förefaller vara närmare i verkligheten och då är det ju bra att titta.

Hur många gånger har man inte sett både bil- och mc-förare byta riktning efter att bara checkat speglarna.
Snart kommer det väl ändå "head-up" display i visiret.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln