Backspeglar för eller emot?

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag har det på sporthojen, Men inte på motarden, Tycker det ser fult ut på den plus att dom är ivägen när/om man ska hoppa!

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Jag tog bort mina för att jag sällan använde dem. Vidare vibrerade det en del i dem så så jävla mycket ser man (jag) inte. Jag tog inte av dem för toppfarten-jag har en FZ1:a.

Är man miljövän kan an ju plocka av dem för att minska CO2-utsläppen...

Vissten ni att man på en cykeltur till månen sparar två dygns restid bara på att raka benen och tejpa skosnörena.

Allt annat lika, givetvis.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Eureka skrev:
2604980 Är det lagligt utan ?

Hojar som är helfordonsgodkända... dvs fordon som är uttagna efter juni eller om det var juli 1999, måste ha 2 speglar

så min gamla R1 99:a behövde jag inte ha det på eftersom den var uttagen i maj 1999

pakopak skrev:
2602568 Ärligt talat, på bakhjulet ser man inte ett skit i backspeglarna ändå, så vem bryr sig..

måste vara årets citat....:yoparty

Har skutt räknas inte :arsele
e du snäll kan pappa lära dig att slanga :D

pakopak skrev:
2604468 Du hade ju en streetfighter, det är ju ingen sporthoj...:D

jag vet att du var avundsjuk på min hoj. :D

BTW... hur går det med att sälja hojen ? någon som kollat på den ?
ska du vara utan nästa år ?

Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Freedom skrev:
2602241 Är inte dom övriga kostnaderna som det medför att landa på sidan så stora att speglarna är en fis i rymden?

sist blev bromspedalen sne, rätade till den med en kofot.
handbromsgreppet fick sig en törn, men det går o köra med.
i övrigt klarade hon sig, kanske ett par nya repor, men inget som märks.

ja just det, kör man plastraket blir det ett par kronor till för nya kåpor.

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
*Sliver* skrev:
2604536 Skillnaden utan backspeglar = 4 km/h på R1:an...........

Vi pratar om allmän väg. Där räcker toppfarten på en R1 minus 4 km/h mer än väl till för att bli av med körkortet för *mycket* lång tid....... Inget bra argument tycker jag.
Bana är en annan sak både vad avser hastighet och backspeglar.

WebGringo skrev:
2605038 sist blev bromspedalen sne, rätade till den med en kofot.
handbromsgreppet fick sig en törn, men det går o köra med.
i övrigt klarade hon sig, kanske ett par nya repor, men inget som märks.

ja just det, kör man plastraket blir det ett par kronor till för nya kåpor.

Enligt min ödmjuka uppfattning så är det väl inte meningen att man skall lägga ifrån sig hojen i naturen eller på vägen, eller???? :va
Alltså bör man inte behöva köpa nya speglar. De gamla brukar hålla väldigt länge vid korrekt användning.
Även här undantar jag givetvis körning på bana (inkl. cross- och enduro-)
/Marie

Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Marie L skrev:
2605148
Enligt min ödmjuka uppfattning så är det väl inte meningen att man skall lägga ifrån sig hojen i naturen eller på vägen, eller???? :va
Alltså bör man inte behöva köpa nya speglar. De gamla brukar hålla väldigt länge vid korrekt användning.
/Marie

ibland blir det inte riktigt som planerat, snällt formulerat.
då det blir inspirerat och kanske lite brevid vägen händer en olycka lätt.
och som någon en gång sa till mig, det ska ju inte kosta att trilla.

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
WebGringo skrev:
2605765 ibland blir det inte riktigt som planerat, snällt formulerat.
då det blir inspirerat och kanske lite brevid vägen händer en olycka lätt.
och som någon en gång sa till mig, det ska ju inte kosta att trilla.

Nej att du går omkull när du kör enduro med den är väl sin sak. Däremot skall man hålla hojen på hjulen när man kör på allmän väg, där är det inte någon lekstuga.
Du får väl montera av och på speglarna alltefter om du skall köra på allmän väg, eller vid sidan om....

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100
varför sätter dom backspeglar på hojar för:huvet. vrid på huvudet i ställe så ser man bättre:D.

*Sliver*

Ride it like you stole it!!
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
Bara Motocross numera!!
Ärligt talat...

Marie L skrev:
2605148 Vi pratar om allmän väg. Där räcker toppfarten på en R1 minus 4 km/h mer än väl till för att bli av med körkortet för *mycket* lång tid....... Inget bra argument tycker jag.
Bana är en annan sak både vad avser hastighet och backspeglar.

/Marie

Ärligt talat marie L...
Kan man vara så nitisk att man tror att de ( läs: Vi ) som äger en R1:a e ute efter en fin tripp i 90km/h till glassbaren i strömsnäsbruk...

Nej.. Det fina med en sporthoj, å då menar jag en riktig sporthoj, är att på vissa banor runt om i landet finns det eldsjälar som annordnar sk. trafikdagar o dyligt så vi som inte har råd att äga både en RR- hoj o en gatreggad med ett behov av att rast kusarna i hojen får köra av oss lite, så vi slipper göra det på de allmäna vägarna. För det sticker ju tydligen i ögonen hos vissa.
Även om jag tror det beror på en ren avundsjuka att vilja utföra "illdådet" själv någon gång ibland.. :yoparty

Men då till problemet..
Alla vi som kör bana då och då kanske gillar det "stuket" o då ingår tyvärr inte backspeglar.
Har själv kört med backspeglar i många år innan jag beslutade att ta bort dem, och tror inte jag använde dem mer då.. Tycker personligen att det är smidigare att vrida på huvudet..
Har till och med blivit stannad av länsman vid en rutinkontroll, vilket ledde till en diskution om detta och jag citerar mannen med knapp i hatten " jag förstår dig fullständigt, de är tillverkade i en så liten storlek att man kan ju inte använda dem korrekt ändå". Till historien hör även att jag ej fick några böter.....

Backspeglar eller inte det är en smaksak, jag använder dem inte iaf!

panter

Fan va snabbt det går ibland....
Gick med
3 Oct 2006
Hoj
Ombyggd R1-98...snart en sprajlans ny -07:)
Med tanke på hur snabbt saker o ting händer framför en när man är ute och kör, så skulle jag aldrig vrida på huvet varje gng man vill se polarn etc. Behåll speglarna:tummenupp

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
*Sliver* skrev:
2686005 Ärligt talat marie L...
Kan man vara så nitisk att man tror att de ( läs: Vi ) som äger en R1:a e ute efter en fin tripp i 90km/h till glassbaren i strömsnäsbruk...

Varför inte det då?

Jag har själv en S-klassmerca (som jag iofs inte har råd att köra med pga soppatörsten) och den är god för 250, men jag känner inte det minsta behov av att köra så fort för den sakens skull....)

Sen är det väl motorväg och 110 förbi Strömsnäsbruk, så inte behöver man ligga och masa i 90... :pannkyss :D

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Marie L skrev:
2686383 Varför inte det då?

Jag har själv en S-klassmerca (som jag iofs inte har råd att köra med pga soppatörsten) och den är god för 250, men jag känner inte det minsta behov av att köra så fort för den sakens skull....)

Sen är det väl motorväg och 110 förbi Strömsnäsbruk, så inte behöver man ligga och masa i 90... :pannkyss :D

http://gwcs.se/ :pannkyss

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Vrida på huvet?
Gör ni verkligen det vid ett filbyte i 200, känns som att man skulle blåsa av om jag skulle titta snett bakåt i den farten.
Tron att ingen kommer ikapp i ett sånt tempo är jävligt farligt, rätt som det är kommer en fläskig nazi-pulka i 250!

dlon21

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
R1100s
Speglar är väl ganska bra att ha ibland.. skulle ändå inte spela nån roll om jag tog bort mina, i och med att jag åker r1100s :tungan

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Westfield skrev:
2686539 Vrida på huvet?
Gör ni verkligen det vid ett filbyte i 200, känns som att man skulle blåsa av om jag skulle titta snett bakåt i den farten.
Tron att ingen kommer ikapp i ett sånt tempo är jävligt farligt, rätt som det är kommer en fläskig nazi-pulka i 250!

200 är inga problem att vrida på huvudet i, värre om det går fortfare. Vrider alltid på huvudet vid filbyte, inget snack.

Har haft funderingar på att montera tillbaka speglarna men det har liksom aldrig blivit av... :va

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Torr bakom öronen, passerat målbrottet, hår på snoppen, backspeglar på hojen...:tummenupp

(Förtydligande: speglarna hjälper en hojåkare att överleva i trafik. Jag gillar det "stuket" - att överleva.:rolleyes: Men visst, för dem som inte tycker det är tillräckligt farligt att köra hoj på väg, och gillar spänningen i att ha så litet koll som möjligt på läget runt om sig, så förstår jag poängen i att plocka av dem.:tungan )

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024