Backspeglar och besiktning.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Har en fråga om hur pass hårda och hur pass viktigt det är att ha godkända speglar vid en besiktning. Problemet är att jag var tvungen att korta av skruvarna till mina eftermarknads-speglar, och nu passar icke skruvarna för originalspeglarna. Där har vi mitt dilemma. :gnissla Ska iväg och leta nya skruvar, men den högra är felgängad så det blir ju lite svårt att hitta. Blir besiktningsmannen helt galen om det saknas E-godkännande på speglarna? (det är väl det som krävs?)

Jag har dessa på just nu:
86766d1300960568-rizoma-mirrors-so-nice-doesnt-even-work-img_0084.jpg

Sen undrar jag över hur det nu var, kan man ha 1 originalspegel eller måste man ha 2? Mins inte hur det var.

Och ja, jag vet man kan googla, men vill ha svar av folk med erfarenhet ändå. Tack på förhand. :)

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
Jag tror inte någon av mina nu fyra hojar har haft någon märkning att dom varit "godkända". Så länge dom fungerar är det enligt mina erfarenheter lugnt. Jag har tom. besiktat med olika sorters backspeglar (båda köpta på ebay) på en hoj.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Okej, det var ju skönt att höra. Det låter ju helt sjukt att det ska behövas slås ner för att en märkning inte finns. Det är ju för HeLvEtE en spegel! :dummer

Sen, visst är det fortfarande okej att sätta den där JeTeHefTigA röda fina reflexen på regskylten? Bra att fråga så dom nu inte ändrat att det är olagligt då man ICKE får sätta saker på en regskylt egääntligen om man ska rida på paragraferna.

Blir jag nekad det här så åker kettingen fram. DIRR...

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Asch, så länge du har speglar, vilket du måste ha på helfordonsgodkända cyklar så bryr dom sig nog inte.
Har svårt att tro att dom granskar varenda detalj. Satsa på att kolla så att bromsarna och 55"-däcket är i bra skick. :tummenupp

Edit: eftersom du bor i Ektorp så kan du ju prova Svensk bilprovning i Lännersta. Det är nytt för i år, och killen som kollade min hoj var riktigt schysst. :)

Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
På min 00a var det godkänt med bara en spegel, besiktningsmannen letade i sina protokoll då han ville sätta dit mig för det men han kunde inte, aset....

Helfordonsgodkänt däremot är säkert annorlunda.

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Edit: eftersom du bor i Ektorp så kan du ju prova Svensk bilprovning i Lännersta. Det är nytt för i år, och killen som kollade min hoj var riktigt schysst. :)

Jag besiktade min tuono där idag. Han klagade på att jag fortfarande hade 2mm fegrand kvar. I övrigt var allt ok!

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
På min 00a var det godkänt med bara en spegel, besiktningsmannen letade i sina protokoll då han ville sätta dit mig för det men han kunde inte, aset....

Helfordonsgodkänt däremot är säkert annorlunda.

Men helfordonskodkännande gäller väl från Juni 1999? Eller är det en 99 uttagen 00?

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Jag besiktade min tuono där idag. Han klagade på att jag fortfarande hade 2mm fegrand kvar. I övrigt var allt ok!

Trevligt! :tummenupp

Edit: Att dom hade öppet på lördagar var mer än vad jag visste. Jag som stressade som fan på vardagen den dagen. :(

Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Men helfordonskodkännande gäller väl från Juni 1999? Eller är det en 99 uttagen 00?

Trodde det var senare. Njae det minns jag inte, bara att den var registrerad för -00

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Sen, visst är det fortfarande okej att sätta den där JeTeHefTigA röda fina reflexen på regskylten? Bra att fråga så dom nu inte ändrat att det är olagligt då man ICKE får sätta saker på en regskylt egääntligen om man ska rida på paragraferna.

Blir jag nekad det här så åker kettingen fram. DIRR...

Förra hojen fick inte ha reflex på skylten, nuvarande fick ha tamejfan alla fel i boken tror jag. Besiktning är en bedömningssport utan dess like.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag har klarat mig utan speglar två ggr...

Dom brukar inte bryr sig om det!

På bp i järva så sa att det bara var snuten som brydde sig om det :D

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Okej, där ser man som den blinde sade. Det är i Lännersta den ska besiktas så man får hoppas på samma trevliga personal. :tummenupp

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent regelmässigt så ska det vara E märkt om hojen är helfordonsgodkänd. Dock har jag mycket svårt att tro att dom skulle bry sig om det så länge som backspeglarna är funktionella. Dom brukar så vitt jag vet bara kolla E märkningen ibland och det är i princip bara på belysning och avgassystem mm.

Så ja. Du bör ha E märkning men det är så osannolikt att dom skulle kolla på det så du vågar nog chansa.
I alla fall om det är det enda som avviker. Har du flera småsaker som dom kanske stör sig på så brukar dom kunna kolla lite nogrannare och anmärka på allt dom hittar.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy