Backspeglar, vad sportar ni?

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Hoj
Desmo
Finns en uppsjö med backspeglar, både vad gäller montering, utseende och framför allt pris.

Vad använder ni för backspeglar? Är det värt att betala premium för ett par CRG bar ends, eller duger hundrakronorsparen från fleabay?

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
sextresexor
Backspeglar? Du kan juh vrida på huvudet om du nu vill blicka bakåt :confused:

Om jag absolut var tvungen att köra med någon form av speglar så skulle det vara "pigspotters"

Ungefär lika nödvändigt som miniblinkers i mitt tycke.

Hudik

Guest
Orginal är bäst, dom funkar, sitter bra, ofta med inbyggd blinkers och du kommer aldrig att få problem med varken polis eller bilprovning :tummenupp

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Backspeglar på hojen är bra och originalbackspeglar är i regel ännu bättre.Vad som däremot är bäst i en kombination med dessa backspeglar är att vrida huvudet bakåt innan filbyte eller omkörning så slipper man stå som en notis i tidningen som en eventuellt skadad eller förolyckad mc förare. :fakta

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Kör med Suzukis original tv-skärmar, gillar både Widescreenkänslan, att man får en slags 2D-feeling av att kolla genom dem samt att de är starka nog att kunna hantera en påse med tegelstenar :tummenupp

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Håll i er nu, jag kör med Biltemas Barends. priset är oslagbart, och speglarna kommer ut en bit, och ner en bit, så jag slipper se ett par axlar i speglarna hela tiden. För axlarna är ungefär allt jag ser i orginalspeglarna. :)

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Försökte mest vara rolig och syftade på att jag använder ordet "sidospeglar" då jag inte använder dem för att se bak när jag backar:krama:D
Och när du kör bil så använder du backspegeln endast när nu backar? :tummenupp

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Jag fick lite bittert erfara att man till skillnad från vad man läst på nätet "inte behöver backspeglar på mc", så är det krav på backspegel/ar. Är hojen från -03 eller nyare så är det tydligen krav på spegel.
Att jag kom igenom besiktningen förra gången utan speglar är en gåta. Känns inte som man glömmer en sån sak, men man vet ju aldrig.

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Ska jag tolka det som att du behöver aldrig leta bakom dig för alla är framför dig. :lol

[Är man snabbast så behöver man inga backspeglar]

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Det som är bakom en stannar väl där? :tungan

(Kör själv med original för tillfället)

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Lite lagtext att läsa för den som vill:

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

9 § Motorcykel som tagits i bruk för den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och

2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.

11 § Utvändig backspegel, med undantag för backspegel som tillfälligt används då sådant släpfordon är tillkopplat som medför att kraven på erforderligt siktfält inte uppfylls av ordinarie backspeglar, skall vara monterad innanför fordonets yttre begränsningsplan eller kunna fällas huvudsakligen innanför detta plan.

Kravet på fällbarhet anses uppfyllt av spegel som är godkänd enligt ECE-reglemente 46 eller om spegeln fälls undan då den framifrån eller bakifrån utsätts för en kraft parallell med fordonets längdaxel av 250 N.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag fick lite bittert erfara att man till skillnad från vad man läst på nätet "inte behöver backspeglar på mc", så är det krav på backspegel/ar. Är hojen från -03 eller nyare så är det tydligen krav på spegel.
Att jag kom igenom besiktningen förra gången utan speharglar är en gåta. Känns inte som man glömmer en sån sak, men man vet ju aldrig.

Har besiktat två hojar på olika ställen och aldrig haft sidospeglar. Dom sa att det bara var polisen som brydde om man hade det ...

Personligen så är jag för lat att montera av och på speglarna för bankörningar så jag kör utan men gillar att ha dom då det är skönt att slippa vrida på mig!

I övrigt så är ju originalspeglar bäst jämfört med eftermarknads prylar.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA