Backspeglar??

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4
Backspegel måste finnas.

Utdrag ur VV föreskrifter för MC

Övergripande krav

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

9 § Motorcykel som tagits i bruk för den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och

2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.

11 § Utvändig backspegel, med undantag för backspegel som tillfälligt används då sådant släpfordon är tillkopplat som medför att kraven på erforderligt siktfält inte uppfylls av ordinarie backspeglar, skall vara monterad innanför fordonets yttre begränsningsplan eller kunna fällas huvudsakligen innanför detta plan.

Kravet på fällbarhet anses uppfyllt av spegel som är godkänd enligt ECE-reglemente 46 eller om spegeln fälls undan då den framifrån eller bakifrån utsätts för en kraft parallell med fordonets längdaxel av 250 N.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Nån aning om när det ändrades? Jag har ganska nyligen besiktigat utan speglar, och råkat fastna i de blås nät ett par gånger nyligen utan att de gnällt på det(men på allt annat gnälldes det)

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
MrGreen skrev:
Utdrag ur VV föreskrifter för MC

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Fyfan, trodde inte det behövdes men där ser man. Var nästan säker på att det ej var lag på speglar.

Rebell80

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Hoj
KTM 660 SMC -04
Så om man tar bort dom då så får man hopas på det bästa?
Jag vill helst inte ha dom på (pajade den vänstra), orkar inte fixa det just nu.

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
motardnisse skrev:
Helfordonsgodkänd kallas det!!!!! :fakta

Jupp, känner till det men jag har inte kopplat speglarna till detta. Dom satt ju inte på när jag hämtade hojen :)

Trottel

Medlem
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
KTM 250 EXC-F -07
Ska besikta min XR imorgon, har bara en spegel. Tar med den och ser vad de säger om saken.

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Trottel skrev:
Ska besikta min XR imorgon, har bara en spegel. Tar med den och ser vad de säger om saken.

berätta gärna vad dom säger, så vet man tills man ska besikta :)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Trottel skrev:

I besiktningshandboken så står det inget om att de ska kolla att hojen ska ha speglar utan de bedömer om det t,ex sitter en spegel på och denne är trasig då blir det anmärkning!

Det svåra är om du kvaddar din R1 t,ex och bygger om den till streetfighter OCH att den är helfordonsgodkänd så kan det ställa till det vid ev besiktning samt regbesiktning. ASB alt polisen har nog inte blivit så noga med att kolla det ännu!

Nobby

Retard
Gick med
16 May 2005
Hoj
Honda Xr Supermotard
Jag ska snart reg besiktiga min honda xr.. måste jag har ha på backspeglar då?? den är impoterad från belgien

Trottel

Medlem
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
KTM 250 EXC-F -07
Besiktad utan anmärkning! Det var ju bra... :tummenupp

Besiktningskillens svar var att det inte är något som helst krav på speglar. Alls. Så vad det än står i vv's regler och helfordonsgodkännande så verkar praxis hos SBP vara att det inte finns några krav. I alla fall i Vinsta.

Har någon nån annan erfarenhet hos SBP? Nu snackar jag om vanlig kontrollbesiktning, inte registreringsbesiktning.

Så Nobby, om du ska reg.bessa så ring SBP o kolla för säkerhets skull... Vet inte om XR är helfordonsgodkänd...

Ja, så gick det för mig iaf, ingen spegel, ostrypningsinsats i rykburken och KN-filter, cykeldator med lampa. Däremot inte motardhjulen, men det är en annan diskussion.

Last edited:

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Trottel skrev:
Ja, så gick det för mig iaf, ingen spegel, ostrypningsinsats i rykburken och KN-filter, cykeldator med lampa. Däremot inte motardhjulen, men det är en annan diskussion.

Så du fick igenom den med en cykeldatorn?
Ingen annan hastighetsmätare?
Låter ju kanon :tummenupp
Frågan är om dom hackar på en om man kommer in med motardhjulen?
borde dom inte göra, för annars åker man ju bara hem och byter till originalhjulen :)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
MrDaniell skrev:
Så du fick igenom den med en cykeldatorn?
Ingen annan hastighetsmätare?
Låter ju kanon :tummenupp
Frågan är om dom hackar på en om man kommer in med motardhjulen?
borde dom inte göra, för annars åker man ju bara hem och byter till originalhjulen :)

Passa dig för att göra det så de inte förelägger om regbesiktning pga fel hjuldimension överenstämmer ej med regbeviset!

Trottel: man får skilja lite mellan SBP & VV då SBP har tagit en del av VV regler som är av betydande sak såsom säkerhet mm. Det dumma är att Polisen kan gå efter VV regler då det är oftast denna författningssamling de har i bilarna. SBP är bara till för årlig kontroll av fordon där bromsar,lysen,avgaser mm kollas medan VV regler är skrivna vad forsdon ska vara utrustade med!

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
KTM 525
Summa sumarum: vid kontrollbesiktning kollas inte backspeglar?
Jag har en högerspegel avmonterad och fäste för spegel endast på vänster sida... :kocko (skyller på tidigare ägare)

Känns lite onödigt att köpa spegel bara för besiktning. :gnissla

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Bucho skrev:
Jag har en högerspegel avmonterad och fäste för spegel endast på vänster sida... :kocko (skyller på tidigare ägare)

och hur blir det för mig vid min reggbesiktning?. :va Har inte ens hållare för spegel. :3freak

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Bucho skrev:

Det skall väl egentligen sitta speglar på även vid kontrollbesiktning om hojen ifråga är helfordongodkänd. Nya hojar kan nog ofta hamna i den kategorin, jag vet dock ej om det gäller alla och från vilket datum etc.
Sen e det nog så att det lär vara få som kollar det så hårt vid en kontrollbesikting men gissningsvis kan du få nerslag på det om hojen e olagning på andra punkter å du väljer å vädra en del åsikter om kompetensen hos personalen etc ;)

philsson skrev:
och hur blir det för mig vid min reggbesiktning?. :va Har inte ens hållare för spegel. :3freak

Finns en massa billiga speglar med klämfäste å slänga på tillfälligt i värsta fall.
Acerbis har en plastvariant vet jag men det lär finnas även andra varianter hos närmsta hojhandlare/webbutik.

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
kiko skrev:
Det skall väl egentligen sitta speglar på även vid kontrollbesiktning om hojen ifråga är helfordongodkänd. Nya hojar kan nog ofta hamna i den kategorin, jag vet dock ej om det gäller alla och från vilket datum etc.
Sen e det nog så att det lär vara få som kollar det så hårt vid en kontrollbesikting men gissningsvis kan du få nerslag på det om hojen e olagning på andra punkter å du väljer å vädra en del åsikter om kompetensen hos personalen etc ;)

Finns en massa billiga speglar med klämfäste å slänga på tillfälligt i värsta fall.
Acerbis har en plastvariant vet jag men det lär finnas även andra varianter hos närmsta hojhandlare/webbutik.
Nu klämmer jag ur mig en dum fråga. Om jag reggbesiktigar hojen blir den helfordonsgodkänd då?. :confused: Registreringen skulle då vara relativt ny 2005 eller 2006 när jag nu gör den.
Alltså lag på speglar på båda sidor.. hmm.. skoj.. är det något mer onödigt krafs man behöver köpa som man tar bort efter reggbesiktning?. :rolleyes: :hihi

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
philsson skrev:
Nu klämmer jag ur mig en dum fråga. Om jag reggbesiktigar hojen blir den helfordonsgodkänd då?. :confused: Registreringen skulle då vara relativt ny 2005 eller 2006 när jag nu gör den.
Alltså lag på speglar på båda sidor.. hmm.. skoj.. är det något mer onödigt krafs man behöver köpa som man tar bort efter reggbesiktning?. :rolleyes: :hihi

Oki, nu ska jag krypa till korset å erkänna att jag inte är så jäkla insatt i det där med helfordonsgodkänd ... hehe
Men såvitt jag förstår så är det inget som kommer drabba dig med den hojen utan gäller enbart nya hojar som kommer helfordonsgodkända från fabrik.

Däremot e det nog vettigt å köpa ett par billiga skitspeglar å ha på reg.besiktningen om inte annat för å göra dem glada ;)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...