Bad hair day? Lr bara missnöjd?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fast det där är tydligen ett känt fel på dom bussarna enligt förarna. Som jag fattat det servoassisterade bromsar och gas som i vissa situationer rusar motorn samtidigt som man är helt utan bromskraft.
Många förare som felanmält men SL vägrar erkänna problemet.

Polisens utredare hittade iaf inget fel på bussen.
Men de kan ju förstås göra missar de med.

En sund konstruktion av luftassisterade bromsar och servo till gas, ska ju vara failsafe, Dvs vid bortfall/fel så ska bromsar låsa och gaspådrag gå mot noll. Det är ju legio. Har bussarna bromsar som använder servoluften till att aplicera bromskraft? Det låter ju helt vansinnigt.

Tryckluftsbromsar på tex tåg, liftar och dyligt, ökar ju bromskraften genom att släppa på trycket. På ett tåg ger tex en reducering med 1 bar, en ökning av bromskraften.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Jag vurpade rätt rejält en gång på 80-talet. Det blev bl a ett 25m långt svart streck på vägen, ca 2 cm brett. Ca 2 dm efter slutet fanns ett halvt fotpinnegummi med tillverkarnamnet fullt synligt. Ett vittne som inte behagade tala med polisen berättade hur jag stod på sidan av den kanande mc-n likt en surfare. Jag var på skådeplatsen efter en knapp vecka och fotpinnegummit låg då kvar, dessutom fanns en del andra okulära tecken på vad som hänt.

Polisens utredare; "Bromsspår".

Det läskebacksstora fyrkantiga hålet i vägen efter stödplattan på den timmerbil som vält där någon vecka tidigare ägnade de noll uppmärksamhet. Den utsvängande bilist som av allt att döma tvingat ut mig åt höger, så att jag gick kull pga nämnda grop, pep från platsen men berättade glatt för en gemensam bekant. Stämmer bra med vad jag minns men detta brydde lagens väktare sig inte om då jag var ganska förvirrad med minnesluckor och annat som kan följa med hjärnskakning.

Varför då denna harang?
Ett exempel på att polisens utredare skall man nog vara försiktig med att sätta alltför stor tilltro till. Min åsikt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag vurpade rätt rejält en gång på 80-talet. Det blev bl a ett 25m långt svart streck på vägen, ca 2 cm brett. Ca 2 dm efter slutet fanns ett halvt fotpinnegummi med tillverkarnamnet fullt synligt. Ett vittne som inte behagade tala med polisen berättade hur jag stod på sidan av den kanande mc-n likt en surfare. Jag var på skådeplatsen efter en knapp vecka och fotpinnegummit låg då kvar, dessutom fanns en del andra okulära tecken på vad som hänt.

Polisens utredare; "Bromsspår".

Det läskebacksstora fyrkantiga hålet i vägen efter stödplattan på den timmerbil som vält där någon vecka tidigare ägnade de noll uppmärksamhet. Den utsvängande bilist som av allt att döma tvingat ut mig åt höger, så att jag gick kull pga nämnda grop, pep från platsen men berättade glatt för en gemensam bekant. Stämmer bra med vad jag minns men detta brydde lagens väktare sig inte om då jag var ganska förvirrad med minnesluckor och annat som kan följa med hjärnskakning.

Varför då denna harang?
Ett exempel på att polisens utredare skall man nog vara försiktig med att sätta alltför stor tilltro till. Min åsikt.

Ja men nu menar jag mer deras fordonstekniker, men som sagt, långt före denna "harang" så skrev jag ju att de kan ha fel de med. Så jag sätter inte större tilltro till dem än andra professionella utredare.

Bussen är ju nu mig veterligen i trafik igen, så time will tell :gnissla

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja men nu menar jag mer deras fordonstekniker, men som sagt, långt före denna "harang" så skrev jag ju att de kan ha fel de med. Så jag sätter inte större tilltro till dem än andra professionella utredare.

Bussen är ju nu mig veterligen i trafik igen, så time will tell :gnissla

Sant, ville nog bara lätta mitt hjärta en smula...

Gissar ändå att de som inte kvalificerade sig till att bli t ex dina kollegor hittat sig en lättframkomlig nisch här. Det är förvisso en annan diskussion vilken kompetens polisens utredare har och hur de rekryteras.

Jag sitter nöjd med min uppfattning grundad på lagom andelar självupplevda exempel, vissa fördomar och några kategoriska antaganden...:D

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

En sund konstruktion av luftassisterade bromsar och servo till gas, ska ju vara failsafe, Dvs vid bortfall/fel så ska bromsar låsa och gaspådrag gå mot noll. Det är ju legio. Har bussarna bromsar som använder servoluften till att aplicera bromskraft? Det låter ju helt vansinnigt.

Tryckluftsbromsar på tex tåg, liftar och dyligt, ökar ju bromskraften genom att släppa på trycket. På ett tåg ger tex en reducering med 1 bar, en ökning av bromskraften.
Enligt föraren jag pratade med inträffar fenomenet omedelbart när motorn startat eller inte alls. Jag vet inte hur dom där bussarna är konstruerade, men man kan ju tänka sej någon krets som skickar extra bränsle till motorn vid start, och att denna krets under vissa omständigheter fortsätter vara aktiv efter motorn startat = motorn rusar.
Men det är bara spekulationer, jag vet lite om dieselmotorer och ännu mindra om bussars bromssystem.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024