Minns vi samma år tro? Var det inte 2007 som Stoner vann lopp på den medan övriga märkescompadres sorterades in från sist och upp? Typ Mika Kallio m.fl? Måste jag googla gör att bli säker?
2007
tror jag det bara var stoner och Capirossi på ducatin (vet inte om det var ngt annat sattelitteam på ducce - EDIT: Barros körde tydligen Ducce 2007, slutade 10:a i totalen) ... Stoner tog ju hem mästerskapet, medan Capirossi slutade 7:a.
Ducati vann märkesmästerskapet (2007), medan Yamaha slutade 2:a (2004).
(ducati plockade 394p, Kawwa 144... tycker inte man kan hävda att kawwa var en bättre hoj än ducati 2007)
Ducati vann "team mästerskapet" 2007 överlägset, medan Yamaha vann det på hårstrået 2004.
Därav min åsikt att Stoner inte är den enda som vunnit ett mästerskap på en hoj som inte kan anses varit "bästa hojen"- Det har Rossi också gjort, även MIR på Suzuki som jag inte heller anser satt på den "bästa hojen" när hann vann mästerskapet 2020.
Inte heller anser jag att Stoner skulle vara den enda som vunnit mästerskapet på griddens sämsta hoj, det har ingen gjort i min bok, och jämför man Ducati 2007 med Yamaha 2004 skulle jag säga att Yamahan var en sämre hoj vs konkurrenterna 2004 än Ducatin vs konkurrenterna 2007, sen hade dom olika svagheter där det såklart var lättare att se Yamahas underläge på rakorna mot t ex Hondorna som flög förbi Rossi varenda raksträcka, medan Ducati 2007 var effektstark, men bökig i kurvorna och knepigt att "känna" framhjulets gräns... (var ju ett gäng framhjulssläpp på Duccen om jag minns rätt).