Baitcar.com

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
http://www.baitcar.com

Kanske något som svenska polisen borde anamma, även om Sverige är lite lagom efter på många sätt och vis. Annars kan man själv rigga ett par kameror och ta emot video via trådlös överföring. Men de flesta människor jobbar och har ett normalt liv så man hinner kanske inte med dessa ansträngningar.

Man skulle kunna tolka lagen gällande stöld på ett sätt, jag är gammal väktare/flygplatskontrollant/skyddsvakt, och när det gäller stöld av varor i butik så är det när förövaren passerat sista möjliga betalningsställe, förbutik eller kassalinje, man får gripa. I fordonsstöld tolkar jag det som att dom bryter upp tändningslås alternativt i bil bryter sig in i bilen och tar något. Då skulle man kunna gripa dom för egentligen grov stöld, tändningslås uppbrutet.

Vilket i Sverige ger fängelse och det ger i sin tur rätt till ett envarsgripande.

Sedan kommer man givetvis till problemen och det är om man måste ha bland annat kameraövervakningstillstånd för att få filmen godkänd i domstol.

Det är många faktorer som spelar in men hade allmänheten eller iaf vi som har utbildning för denna typen av verksamhet fått lite friare tyglar och bättre lagar så hade jag helt och hållet kunnat hänge mig åt att bekämpa denna typ av kriminalitet.

Jag ska läsa igenom lite pärmar och uppdatera denna tråden med mer information om vilka rättigheter ni som allmänhet har.

/Mvh M_G
 

njelger

Guest
M.G.F skrev:
http://www.baitcar.com

Kanske något som svenska polisen borde anamma, även om Sverige är lite lagom efter på många sätt och vis. Annars kan man själv rigga ett par kameror och ta emot video via trådlös överföring. Men de flesta människor jobbar och har ett normalt liv så man hinner kanske inte med dessa ansträngningar.

Man skulle kunna tolka lagen gällande stöld på ett sätt, jag är gammal väktare/flygplatskontrollant/skyddsvakt, och när det gäller stöld av varor i butik så är det när förövaren passerat sista möjliga betalningsställe, förbutik eller kassalinje, man får gripa. I fordonsstöld tolkar jag det som att dom bryter upp tändningslås alternativt i bil bryter sig in i bilen och tar något. Då skulle man kunna gripa dom för egentligen grov stöld, tändningslås uppbrutet.

Vilket i Sverige ger fängelse och det ger i sin tur rätt till ett envarsgripande.

Sedan kommer man givetvis till problemen och det är om man måste ha bland annat kameraövervakningstillstånd för att få filmen godkänd i domstol.

Det är många faktorer som spelar in men hade allmänheten eller iaf vi som har utbildning för denna typen av verksamhet fått lite friare tyglar och bättre lagar så hade jag helt och hållet kunnat hänge mig åt att bekämpa denna typ av kriminalitet.

Jag ska läsa igenom lite pärmar och uppdatera denna tråden med mer information om vilka rättigheter ni som allmänhet har.

/Mvh M_G

Säkert inte tillåtet i Sverige. Går säkert under HMF eller nåt.
 

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
njelger skrev:
Säkert inte tillåtet i Sverige. Går säkert under HMF eller nåt.

Nu vet jag inte om jag tolkar HMF rätt men jag antar att du menar lagen om hemfrid? Men den kan inte gälla om dom stjäler någon annans bil. Det är ju precis som om en gärningsman gör inbrott i ett hus och när polisen kommer dit och ska gripa honom så blir dom anklagade för hemfridsbrott.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
5 bilar..

Kamikaze kid skrev:
Trevligt att se att dom åker dit.
Helt klart inte tilllåtet i Sverige.
Och här är ju tjyven offret! :rolleyes:
5 polisbilar vid en bilstöld...imponerande..
Här kommer de ju inte pga "resursbrist" ens vid en simpel våldtäkt.. :rolleyes:

-------------------------------------------------
När börjar Sverige hyra fängelseplatser i baltstaterna?
Billigare och effektivare och betydligt högre preventionsgrad.
 

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Kahobe skrev:
5 polisbilar vid en bilstöld...imponerande..
Här kommer de ju inte pga "resursbrist" ens vid en simpel våldtäkt.. :rolleyes:


Tror dom drar på fullt järn efter biltjuvarna då dom flesta biltjuvarna i dessa Baitcar-videos är narkotikamissbrukare.

Dessutom har faktiskt svenska polisen resursbrist, men det hänger däremot ihop med att det är få som vill bli poliser idag. 500-600 sökande i hela landet... Vilket i sin tur hänger ihop med att polis i allmänhet är ett ganska otacksamt jobb, och sedan har dom inte speciellt stora rättigheter däremot enormt stort ansvar. Otacksamt som sagt.
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
M.G.F skrev:
Tror dom drar på fullt järn efter biltjuvarna då dom flesta biltjuvarna i dessa Baitcar-videos är narkotikamissbrukare.

Dessutom har faktiskt svenska polisen resursbrist, men det hänger däremot ihop med att det är få som vill bli poliser idag. 500-600 sökande i hela landet... Vilket i sin tur hänger ihop med att polis i allmänhet är ett ganska otacksamt jobb, och sedan har dom inte speciellt stora rättigheter däremot enormt stort ansvar. Otacksamt som sagt.

Visst verkar det som om polisen har resursbrist, men... det går absolut att omprioritera de resurser som finns. Trafikövervakning är exempelvis ett område som får ett oproportionellt stor utrymme inom polisarbetet. Ur kostnadseffektivitetssynpunkt och resultat vad avser plusvärden för folkhälsan är trafikövervakning något som skulle hamna längst ner på listan över angelägna övervakningsområden. Trots allt anser jag dock inte att det är just detta som är det största problemet inom våra rättsvårdande organ utan vårt domstolsväsende. Många, ur "polisiär synpunkt", solklara fall leder till sist inte till några påföljder. Våra poliser uppfattar jag har gett upp många gånger p g a det dåliga stöd de får från vårt domstolsväsende. Det är i första hand inte våra lagar det är fel utan domstolsverkets tillämpningar, tyvärr.

Så det så....
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
M.G.F skrev:
Dessutom har faktiskt svenska polisen resursbrist, men det hänger däremot ihop med att det är få som vill bli poliser idag. 500-600 sökande i hela landet...

Nja inte riktigt va. Det är ca 6000 sökande på ca 520 platser vilket borde
ge 11.5 sökande på plats (jag suger på matte). Detta gör polisutbildningen
till en av landets populäraste. Så många är det som VILL bli poliser. Men
som du säger så är det budgeten det hänger på. Det kostar att utbilda
och betala ut löner och det är där resurserna tryter.
Annars har du rätt i det du säger om att det är otacksamt osv.

Vad det gäller baitcars så är jag personligen för konceptet. Men som
konstaterat strider det väl mot det bestämmelser som finns i Sverige
ang brottsprovokation.

Källa
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jävligt bra: "IMPACT Launches Bait Bikes, Bait ATV, Bait Snowmobiles, & Bait Watercraft". De har alltså hojar också.
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
UltraMarine skrev:
Det är ju inte någon "aktiv" brottsprovokation så jag tycker absolut det borde vara tillåtet i sverige!

Lite så jag resonerar oxå. Det är ju en sak att gå fram och fråga om
nån har en "femma" eller en "billig hoj" till salu. Det kan ju locka folk att begå
brott. Men detta är ju mer....förstärkt övervakning! :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top