Bakaxel som har bitit sig fast!!

Sheriffen

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Nån som har nått bra knep för att få lös en bakaxel som inte vill komma ut ur sin boning?

Har prövat allt jag kan komma på, dvs slägga å våld samt otaliga förbannelser över pinnjäveln! :4skrika

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
2-bent avdragare från biltema. När den inte räcker till längre proppar du i förlängningen till spärrskaftet och kör igen!

/HW

Sheriffen

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
HW skrev:
2-bent avdragare från biltema. När den inte räcker till längre proppar du i förlängningen till spärrskaftet och kör igen!

/HW

hmm....värt ett försök...men jag är skeptisk. Krävs nog lite mer power än så....

Tackar för tipset!

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Smörjer du bara gängorna på avdragaren så får du nog med kraft för att dra isär hjullagren om det behövs. Dom bör du för övrigt byta i vilket fall som helst. Har du varit på med släggan utan att lyckas är risken stor att du i alla fall lyckats skada lagren.

Ett oprövat budgetalternativ är att ta en "riktig" slagborrmaskin och låta den banka ut axeln. Det är ganska bra tryck i en sådan.

/HW

Sheriffen

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Nisse Järnet skrev:
Har du lossat allt verkligen? :)

Äre in ba å slå?? Med våld får man väl lös det mesta...inkl fastskruvade grejjor...eller?

Självklart så är allt lossat utom axeln som naglar fast sig för brinnande livet!!

Sheriffen

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
HW skrev:
Smörjer du bara gängorna på avdragaren så får du nog med kraft för att dra isär hjullagren om det behövs. Dom bör du för övrigt byta i vilket fall som helst. Har du varit på med släggan utan att lyckas är risken stor att du i alla fall lyckats skada lagren.

Ett oprövat budgetalternativ är att ta en "riktig" slagborrmaskin och låta den banka ut axeln. Det är ganska bra tryck i en sådan.

/HW

Tydligen så sitter axeln inte fast i "hylsan" i fälgen utan det är distansen som även funkar som hållare för bromsoket som det kärvar i......
Men jag skall prova med avdragare....kanske även provar med slagborrmaskinen....jag måste ju prova allt!

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Det går nog inte att komma åt med en avdragare.
Men jag kan intyga att den satt fast. Funderade lite idag och det kanske skulle hjälpa att värma... Har ju en gassvets vi kan prova med. :brinnerup
Den sitter som sagt inte i hjullagren, så man törs väl värma litegrann iaf.

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
jodå du kommer åt med en avdragare. Du drar i svingen och pressar på axeln. Är axeln längre in lägger du något emellan.

" Trust me, I´m Swedish! "

Bo_Tengas

Hårdråkkare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF 750 Mattsvart ,lagom snabbmed fullfabriks kitmotor, å diverse annat godis
Axel!

Riv lös momentstaget som håller oket så du kan jucka oket runt axel, släpp sträckarna å lägg en träbräda mot gängen å ge den en satan.
putsa å fetta in axeln sen så slipper du bekymmer sedan...

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Avdragarmetoden är ju som gjord för att bryta isär svingen. Svingen må vara jättekraftig men den är inte konstruerad för att hålla emot att brytas isär.
Slagborrmaskin? Varför inte ta fram stora mejselhammaren och dångla sönder alltihop med en gång?

Lite tips:
Använd plast/gummihammare eller mässings/koppardorn mot axeln, annars förstör du gängorna på axeln.

Applicera kraften mot rätt detalj, dvs rätt sida av svingen (avdragare är ett exempel på att kraften appliceras mot fel detalj, fel sida av svingen).
Ex vis om du knackar så håller du en jätteslägga (och mellanlägg av spånskiva eller liknande) mot svingen på andra sidan. Tror inte du hittar en avdragare som når genom bakhjulet och kan greppa om andra sidan av svingen men det vore prima.
Tvivlar för övrigt på att du ens behöver mothåll på andra sidan svingen. Massan i hjulet borde räcka som mothåll.

Jobba iterativt (fint ord det där! :) ), dvs fram- och tillbaks. Knacka in axeln (mjuka verktyg, mässing, koppar eller liknande), knacka därefter tillbaks den, knacka in igen osv. Genom att jobba fram- och tillbaks får man oftast axeln att röra sig lätt den biten, bättre än ingenting.

Lite olja på axeln (följer ju med in till "problemet" om du kan knacka axeln fram- och tillbaks) kan underlätta.

När du fått isär gör du som UrbanTiger skrev, slipa rent axeln (smärgelduk på band) och flottar in innan montering. Förjävligt att tillverkarna monterar torrt.

Sheriffen

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
HW skrev:
jodå du kommer åt med en avdragare. Du drar i svingen och pressar på axeln. Är axeln längre in lägger du något emellan.

" Trust me, I´m Swedish! "

Förstod hur du menade till slut men jag skall köta på en lång gängad stång å några muttrar å en rörstump...dvs skapa en egen avdragare.

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Crescent
Biltemas glidhammare för 98 spänn funkar kanon.

Bifogat

• biltema.jpg
    biltema.jpg
    4.7 KB · Visningar: 95

Sheriffen

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Banco skrev:
Biltemas glidhammare för 98 spänn funkar kanon.

Det gör den säkert...men det är ju så himla bra att biltema int har lyckats få hit en affär till UMEÅ.....
Skall på jakt efter stång å rör mm imorrn så jag får väl se om jag hittar nån billig glidhammare här i umeå...Den ska f-n lös innan helgen!!!! :mad:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Sheriffen skrev:
Det gör den säkert...men det är ju så himla bra att biltema int har lyckats få hit en affär till UMEÅ.....
Skall på jakt efter stång å rör mm imorrn så jag får väl se om jag hittar nån billig glidhammare här i umeå...Den ska f-n lös innan helgen!!!! :mad:

kolla om det inte finns nån på clas Ohlson ist...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024