bakbroms ligger på

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Skrev i förra tråden tidigare men kan skriva här istället. Kolla bakifrån så ser du om om kedjan linjerar mellan främre & bakre drevet. Kom & tänka på har du kolla dina glidpinnarna till beläggen då de så rätt skitiga ut. Skruva ut dem & slipa till dem så de blir släta & lägg på lite fett om nu beläggen skulle ha en förmåga att sätta sig på tvären när du bromsar. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur distanserna sitter men kolla på ktmworld så ser du på sprängskissen hur de sitter alt storlek!

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
har svårt att se om det spårar eller inte, men jag tror det..
sprintarna kan jag nog behöva slipa till lite men det är nog inte det som är problemet. Det yttre bromsbelägget går att röra, skjuta in bromskolven. Men det inre belägget (på drevsidan) går ej att röra då det inte finns nåt utrymme för belägget att röra sig på (skivan hindrar åt ena hållet, oket hindrar åt andra).

såhär ser det ut på drevsidan:nåt som kan tänkas saknas här?
http://i194.photobucket.com/albums/z72/poorpramuk/DSC00001.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z72/poorpramuk/DSC00002.jpg

Last edited:

primix

Primix
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
CBR 1100 Blackbird
har svårt att se om det spårar eller inte, men jag tror det..
sprintarna kan jag nog behöva slipa till lite men det är nog inte det som är problemet. Det yttre bromsbelägget går att röra, skjuta in bromskolven. Men det inre belägget (på drevsidan) går ej att röra då det inte finns nåt utrymme för belägget att röra sig på (skivan hindrar åt ena hållet, oket hindrar åt andra).

såhär ser det ut på drevsidan:nåt som kan tänkas saknas här?
http://i194.photobucket.com/albums/z72/poorpramuk/DSC00001.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z72/poorpramuk/DSC00002.jpg

TROR (inte helt säker hur det är på just den) bara du har kovar på en sidan , och att oket är flytande,distanserna verkar sitta rätt. ta väck beläggen och se så att oket rör sig.Eller frigör oket från hjulet och ta bort oket från själva fästet,bör glida i två pins. smörj upp, och då även bromspinsen som redan nämnts.......fan blev lite rörigt men hoppas du förstår vad jag menar.

Last edited:

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
problemet är att både bromsoket och inre belägget (mot drevsidan) är förskjutna maximalt åt drevsidan, (inre belägget ligger mot bromsokets kant). Svårt att förklara men det inre bromsbelägget kan inte glida ut mer hur mycket jag än skulle smörja in det eftersom bromsoket är ivägen. Syns på en av bilderna hur nära belägget ligger bromsoket.

gur

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
Husaberg fs650 -06
det låter ju som att oket inte "flyter"som det skall. Ta loss hela oket, det skall sedan gå att ta isär i 2 större delar efter att bromsklossarna tagits bort. Gör rent och smörj in de 2 pinnarna vid gummidamaskerna. borde funka sen.

primix

Primix
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
CBR 1100 Blackbird
problemet är att både bromsoket och inre belägget (mot drevsidan) är förskjutna maximalt åt drevsidan, (inre belägget ligger mot bromsokets kant). Svårt att förklara men det inre bromsbelägget kan inte glida ut mer hur mycket jag än skulle smörja in det eftersom bromsoket är ivägen. Syns på en av bilderna hur nära belägget ligger bromsoket.

Du missföstår vad vi menar ,ta loss ok och belägg .sen ska oket delas från själva fästet.(glider på två pinnbultar), gå in och kolla en sprängskiss om du inte har tillgång till verkstadshandboken.

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Du missföstår vad vi menar ,ta loss ok och belägg .sen ska oket delas från själva fästet.(glider på två pinnbultar), gå in och kolla en sprängskiss om du inte har tillgång till verkstadshandboken.

:tummenupp Tack!
fem timmar tog det för mig idag men tillslut vart det finfint =)

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Kan ju vara så att glidpinnarna i oket kärvar = Oket är inte flytande längre.

Plocka ner, rengöra och fetta in.

Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den&nbsp;3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den&nbsp;3 maj 2025&nbsp;fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...