Bakbromsen på styret?

Dilligaf

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Hoj
Ktm 640 lc4 04:a
Hej , jag vill fixa så jag får bak bromsen på mitt styre, har sätt att vissa har det precis ovanför kopplingen. Jag har en KTM 640 lc4 04:a och undrar om någon vet om det finns att köpa färdiga kitt som passar denna , eller vet hur man ska bygga och vilka delar som är bäst att använda till denna hojen. och kanske vilka delar som är lättast att pilla med. extremt tacksam för svar

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Tror vanligast är att man monterar ett ok till och kopplar handtaget till den, annars vet jag inte hur man gör. Lycka till!

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag säger det samma. Snacka om att slösa på serverutrymme.

Last edited:

Dilligaf

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Hoj
Tack Micke för länken, men är det allt jag kommer att behöve och koppla det på mitt vanliga ok?

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Tack Micke för länken, men är det allt jag kommer att behöve och koppla det på mitt vanliga ok?

Troligen inte.. jag e inte helt hundra själv på än vad man behöver exakt. fick instruktioner av en här på forumet. men som vanligt när man är n00b så blir allt xtra svårbegripligt. man skulle nästan behöva nån som handlar åt en, sen är med vid installation :D

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt

Om du sätter pumpen på ditt vanliga bromsok så kommer det ta för dåligt, du måste montera ett separat 2kolvsok för bästa effekt, sen koppla pumpen från styret direkt på det oket :) alltså behöver du en ca 2m lång bromsslang också

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Om du sätter pumpen på ditt vanliga bromsok så kommer det ta för dåligt, du måste montera ett separat 2kolvsok för bästa effekt, sen koppla pumpen från styret direkt på det oket :) alltså behöver du en ca 2m lång bromsslang också

så det funkar mao inte med något som man kopplar in på bakpumpen?. enda skillnaden torde ju bli att man lägger på tryck med handen istället för med foten.

Dilligaf

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Hoj
om jag uppfattat detta rätt så måste jag mäta bromsoks kolvarnas mått och se till att ha en handbromspump som matchar så att dem fungerar bra med varandra?

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Finns flera sätt du kan lösa det på, men framför allt lär dig köra med fotbromsen först och kopplingen ska du ha över bromsen :tummenupp

1. På din fotbromspump kan du ta loss delen där slangen till vätskebehållaren sitter och svetsa dit en anslutning för banjobult, så kör du med en slang från bromspumpen på styret ner till fotbromspumpen.

2. Gör ett fäste för att montera ett till ok. Antingen ett som svetsas fast i okfästet som redan sitter på hojen, ett som är avtagbart eller ett helt nytt med plats för båda oken.

Kanske hjälper lite

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Ska du inte bara stunta med den skulle jag rekommendera att du lär dig använda befintliga bakbromsen vid bakhjulsåka. Jobbigt den dagen du köper ny hoj och råkar glömma att du inte har handbroms på´n...

Dilligaf

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Hoj
Tack för tipsen Larse och Hultqvist.

Larse vet du vad som är bäst med tanke på att den ska ju besiktigas med=)

Hultqvist : Bra tips där men då måste man ju alltid ha en fot på bromsen + att som jag känner nu innen jag testat med bromsen på styret så känns det som att det kommer vara/kännas säkrare.

HorGubben

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2009
Hoj
Zx6r & 450 EXC
Magura 13, till ett så stort ok som får plats!
Kolla om du kan lägga på frambroms oket på skivan utan att det tar i ekrarna. Om det fungerar så är det bara att börja bygga ett fäste till det. Är ganska säker på att det inte finns några ok fästen att köpa till den!

Strunta i att koppla via fotpumpen, och kör direkt ifrån pumpen till Ok'et

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...