Bakbromsfråga

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Nu har jag luftat som sig bör, finns ingen luft nånstans, klossarna är inte glasade....allt e som det skall vara men ändå så tar bakbromsen kasst som fan, går ju inte ens att låsa bakdäcket.

Nån som kan ha nåt förslag på detta???

//R
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Det är inte så att det ligger kvar lite av fettet på skivan som dom levereras med.
Jag antar att du har bytt bakskivan med när du byggde om den.

Gör rent med Bräkleen om du inte har gjort det!
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
du e välkommen hehehe, du hade inte behövt ge mig bärs, känns ju dumt....

nu har jag grejat lite mer.

innan så är allt gjort som det skall, behövdes ingen bräkleen etc.
Saken är den nu.....jag kör ju med beringer bak, dom beläggen är 37mm bred anläggningsyta, sen så satte jag på originaloket som har klossar som har 50mm anläggningsyta. Ute o prvkörde och bromsen är grym........

Nån som vet om det kan bero på klossarna som sitter på, eller om det helt enkelt är för små klossar?????

Tacksam för hjälp.

//R
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Det verkar som att bromscylindern inte passar till oket
jag menar då utväxlingförgållandet till oket.
En ren gissning från min sida
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jämför bromskolvytorna på de olika oken. Är det markant skillnad i totala ytan (y = radien**2 * pi)så kan som sagt utväxlingen spöka. Men du sa aldrig om pedalen gick i botten eller om den var stum sas. I 1a fallet borde tji-funkar-oken har markant större yta (eller så dras klossarna tillbaka mer, av nån anledning) o i 2a fallet borde org. oken ha störst yta. Tror
/u
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
pedalen e stum i båda fallen.....skall ut o mäta nu oxo.....
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
beringer= 14,5mm*14,5mm*3,14=660
original= 18mm*18mm*3,14=1017

stämmer dessa beräkningar Ulf????
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ravetrancer skrev:
beringer= 14,5mm*14,5mm*3,14=660
original= 18mm*18mm*3,14=1017

stämmer dessa beräkningar Ulf????
Jo. Betyder (om antalet kolvar/sida är samma) att beringer behöver ca 50 % mer tryck på pedalen för samma tryck på padsen. O möjligen ännu mer om ytan på padsen är mindre, fast det gissar jag bara. Sen beror det oxå på om padsen bromsar olika långt ut på skivan. Längre ut = tar bättre, Så kanske har du svaret där (om det inte är nåt trivialt som olja på padsen eller ok m kolvar som sitter fast eller nåt sånt.)
/u
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
"Saken är den nu.....jag kör ju med beringer bak, dom beläggen är 37mm bred anläggningsyta, sen så satte jag på originaloket som har klossar som har 50mm anläggningsyta. Ute o prvkörde och bromsen är grym........"

Så är det när man köper poserbromsar!!!! :D :D

Måla orginalgrejerna i guldfärg å släng den andra skiten.

Eller köp ISR!!!!!!!!!
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
micke_gbg skrev:
"Saken är den nu.....jag kör ju med beringer bak, dom beläggen är 37mm bred anläggningsyta, sen så satte jag på originaloket som har klossar som har 50mm anläggningsyta. Ute o prvkörde och bromsen är grym........"

Så är det när man köper poserbromsar!!!! :D :D

Måla orginalgrejerna i guldfärg å släng den andra skiten.

Eller köp ISR!!!!!!!!!
du e bara avis.......heheheh
dessutom så e det rengjort och nyluftat inatt och funkar perfa nu...... :)
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
ulf_lundin skrev:
Aha. Mao var det nåt annat fel än storleken på kolvarna; vad för fel ?
/u
man får ta i mer än på originalet märker jag, men felet var nog att det fortfarande fanns luft kvar i oket. När det sitter monterat åp hojen så sitter nipplarna längst ner istället, konstigt nog så kändes bromsenpedalen bra innan oxo, men nu tar den lite längre upp.....så felet var luft.
Tog av oket o plocka isär allt, rengjorde, monterade det upp o ner o luftade o vips så blev det bra
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ok. Men då har du ett stopp f pedalen på nåt sätt. Kan ju vara bra att förvissa sig om att stoppet är tillräckligt långt ner.
Med nya oket har du i princip mindre rörelse än m org; varför kände du inget stopp m org.ok? Inte så viktigt egentligen, men lugnast om man är säker på sina bromsar.
/u
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top