Bakdäck R1..vad kör ni med?

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF R1-05
tjena!

åker på och byta bakdäck snabbare än vad jag har tänkt,fick en pys punka idag.
tyckte hojen vart trög styrd som fn och slängde fram och tillbaks:) kollade bakdäcket och det var precis tomt på luft.
skickade i en flaska skum så nu verkar det hålla tätt,men frågan är hur länge.
kan man köra med skummet i däcket en längre tid eller bör man byta så snabbt som möjligt?

några däcks frågor.
kör just nu med Metzeler Sportec M-1 ZR 17,men det håller ju fn inte längre än ett år iom att det är mjukt,dock med ett grymt grepp!.
skulle man gå upp nån hårdhet håller det längre va? men blir greppet märkbart sämre då?

håll utkik efter glas på vägarna!,det är ju fn att dom inte kan soppa bort skiten:)

edit: just det ja...man har ju hört att däck kan skjuta när man får punka,hade man bara en grym tur att det här inte gjorde det,eller är det skillnad på däck och däck och vilka som skjuter?

/Patrik

Last edited:

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Mina däck jag köper håller fan inte mer än 400 mil max.... :gnissla

Ett råd är iallafall att gå ner till 180 bak, det blir en helt annan körupplevelse! :yoparty

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Mattiaz skrev:
Ett råd är iallafall att gå ner till 180 bak, det blir en helt annan körupplevelse! :yoparty

hehe jo jag funderar på det.
har ju ändå en feglina på nån CM som man inte utnytjar(ingen bankörning än...)

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
pg_ice skrev:
några däcks frågor.
kör just nu med Metzeler Sportec M-1 ZR 17,men det håller ju fn inte längre än ett år iom att det är mjukt,dock med ett grymt grepp!.
skulle man gå upp nån hårdhet håller det längre va? men blir greppet märkbart sämre då?

Om du stör dig på att ett bakdäck inte håller mer än ett år så borde du byta hoj. Till en KS50 kanske?
Du kan ju avgöra själv om du tycker att du behöver mjukare däck, tex om det släpper mycket och du kan rita feta streck i utgången av rondeller.

Edit: MostWanted_NKPG: kör du R1?
Eller var det bara ett generellt tips?

Last edited:

Zpyke

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
Mattiaz skrev:
Mina däck jag köper håller fan inte mer än 400 mil max.... :gnissla

Varför bli det en annan "körupplevelse" med ett 180 däck??????? :confused:

//
En som undrar

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF R1-05
soppatorsken skrev:
Om du stör dig på att ett bakdäck inte håller mer än ett år så borde du byta hoj. Till en KS50 kanske?
Du kan ju avgöra själv om du tycker att du behöver mjukare däck, tex om det släpper mycket och du kan rita feta streck i utgången av rondeller.

KS50 ? var är det..går det att äta:)?
alltså..mjukare däck behövs inte,det där däcket är tydligen ett av dom mjukaste.
men ok jag antar att 6 månaders brutal körning är vad bakdäcken pallar med då oavsett hårdhet?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Skulle jag hinna köra så mycket som jag vill skulle inte mitt hålla mer än ett par veckor. Så att vara missnöjd med en hel säsong på samma sulor är bara helt fel.
Hittils i år har jag nött ner ett framdäck och då tycker jag att jag inte ens har rört hojen.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
pg_ice skrev:
KS50 ? var är det..går det att äta:)?
alltså..mjukare däck behövs inte,det där däcket är tydligen ett av dom mjukaste.
men ok jag antar att 6 månaders brutal körning är vad bakdäcken pallar med då oavsett hårdhet?

Om du inte enbart poserkör med rettan (eller? ;) ) så bör du varra nöjd om du klarar dig på två Metzler Sportec M1 per säsong. Normalt kanske de håller ca 200-300 mil. Provade att köra på ett stenhårt Avon bakdäck ("Pro Sport" eller vad det var) som skulle räcka ca 600-800 mil förra säsongen men det blev knappa 400 på det och fästet var inte speciellt bra så fort man tryckte på lite. Funkade att rulla på motorväg samt relativt lugn körning (flitig uppvärmning dock) på bana.

Jag är dock mycket nöjd med M1 däcket hittills så det får nog bli det en vända till denna sommar....fast kostar gör det ju.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Zpyke skrev:
Varför bli det en annan "körupplevelse" med ett 180 däck??????? :confused:

//
En som undrar

lättare att svänga!

kör med ett beg racedäck bak 180

fuknar kanonfint!

känns som att det är bättre att byta däck ofta och köpa billiga =) sprider ut kostnaden till 2-3 byten om året i stället för 1 superdyrt :va

buLLit

Evil......Not!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
R1 -00
Jag kör på Pirelli Dragon Super Corsa 180/55.
Köpte begagnat sensommaren -03 (gått 15minuter på bana), har snart kört 350mil varav 3 gånger på bana och det är 1,8-2mm kvar!
Otroligt nöjd med dessa, så det blir nya NYA iår (fick inte tag på beggade).

Ett annat bra alternativ om man vill ha lite bättre hållbarhet ska tydligen vara:
Pirelli Diablo Corsa

Och nej, jag jobbar inte på/säljer Pirelli, även om det låter så! :D
Pirelli gör helt enklelt jä*ligt bra däck!

Last edited:

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
pg_ice skrev:
tjena!

några däcks frågor.

håll utkik efter glas på vägarna!,det är ju fn att dom inte kan soppa bort skiten:)

/Patrik

Om du får ett sånt däck att hålla ett år gör du det bra :tummenupp (eller åker inget). Minst två framdäck och tre bak ska det vara per sommar!
Vad ska du ha dom till?? Åka på, stå å posa eller bara ha däck som räcker i all evighet??

Mathias

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Kör nu med Pirelli Diablo, funkar fint.

Har kört 550 mil med nuvarande set var av 30mil på bana. Bakdäcket släpper lite på bana när det pressas men det släpper fint så det är bara trevligt. Ska nog köpa samma igen men 180 istället, fungerar bra som en kompromiss mellan gata och bana.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
kör 190 om ni köper nya däck, kan ni däremot få tag i begagnade rr däck som ju ofta är 180 så skaffa det.
Annars har det hela diskuteras en kvadrilljon gånger och folk säger att det mest är överdrivet den enorma skillnad som skulle komma av att kränga på ett smalare däck på 6 tumsfälgen.
Jag kör 190.

Fogel99

www.ducceklubben.org
Gick med
23 Mar 2004
Hoj
Yamaha R1 -98 röd, vit, svart och ett ART slipon - - - - Ducce 748 (854 cc) ,Ducati performance trimchip ,kemnarace koppling ,Termignoni pipor
Alltså Sportec M1 är ju mjukt.
Har kört slut på 2 st snart och det e bara Juni än.
(Utan burnande vid rödljusen.)

Hellre ett däck som går 250-300 mil som man kan lita på ,än
ett som håller 6-700 mil som släpper helt utan att förvarna.

Smakar det så kostar det. :tummenupp

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
pg_ice skrev:
3 bakdäck?...det var som fn!
tror jag får börja burna mer vid rödljusen:D

Jag börnar inte så mycket (hatar att tvätta :mad: ), men det åks ca 1000-1300mil, och lite bana..

Kan inte säga att man åker på dom hårdaste däcken heller :hihi
Men i sommar blir det lite lungnare, har inte börjat än + lägger på touring däck
som Metzler Sportec M-1 i år. Har inte tid att åka så mycket i sommar.

Mathias

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...