Bakdäck till min Ninja?

nucce

ligger så ofta jag kan..
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Ninja, zx9r -00
Tja!

Jag sitter och funderar på vad jag skall ha för nytt bakdäck till min hoj, det gamla är slut.. Det är inte så mycket märket jag tänker på, kör redan på Dunlop 208 RR och tyckte att dom funkade fint, men dimensionen 180/55/17.. Funderar på om det först och främst passar med ett 190.. och hur det skulle förändra hojens prestanda.. lättare eller svårare att lägga ner?.. sämre grepp kanske?.. tja.. ni förstår..

Mvh/Nucce:tummenupp

nucce

ligger så ofta jag kan..
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Ninja, zx9r -00
ta ett eller två foto på ditt befintliga däck, så ska jag berätta sedan vad du ska köpa :tummenupp

Okej, här kommer några bilder! Låt dig inte luras av att jag kört på en grusväg.. där ligger jag inte ner så mycket... :)

Bifogat

• P71405861.jpg
    P71405861.jpg
    193.8 KB · Visningar: 77
  • P71405911.jpg
    P71405911.jpg
    184.2 KB · Visningar: 74
  • P71405851.jpg
    P71405851.jpg
    157.5 KB · Visningar: 86

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
180/55 - 17 e det iaf

o du har faktiskt slitit ganska mycket på däcket, inte bara mitt på (har sett värre)

hur är din körning ? gata, landsväg, motorvägspendling ?
aldrig på bana eller någon enstaka gång per år ?

kör aldrig när det regnar ?

BTW.. vad har du fram ?

nucce

ligger så ofta jag kan..
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Ninja, zx9r -00
180/55 - 17 e det iaf

o du har faktiskt slitit ganska mycket på däcket, inte bara mitt på (har sett värre)

hur är din körning ? gata, landsväg, motorvägspendling ?
aldrig på bana eller någon enstaka gång per år ?

kör aldrig när det regnar ?

BTW.. vad har du fram ?

Jag tog ju kortet förra året så är ju fortfarande i full träning.. Jag försöker lägga mig ner så mycket jag bara vågar och kan i dom flesta kurvor.. Ligger mest på landsväg, har varit på Kinnekulle ring en gång(lär ju bli fler.. var hur roligt som helst.. :yoparty)

Även om jag inte kör så mycket på bana så föredrar jag ändå att ha riktigt mjuka däck på då jag prioriterar säkerheten framförallt.. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag åkte av för att jag köpt något kasst touring däck för 700 spänn.. :näsblod..

Fram sitter det samma typ.. 120/något/något.. :) Dunlop 208 RR.. Köpte både nytt fram och bakdäck förra året, men jag är inte i behov av ett nytt fram än..

Mvh/Nucce

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Jag tog ju kortet förra året så är ju fortfarande i full träning.. Jag försöker lägga mig ner så mycket jag bara vågar och kan i dom flesta kurvor.. Ligger mest på landsväg, har varit på Kinnekulle ring en gång(lär ju bli fler.. var hur roligt som helst.. :yoparty)

Även om jag inte kör så mycket på bana så föredrar jag ändå att ha riktigt mjuka däck på då jag prioriterar säkerheten framförallt.. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag åkte av för att jag köpt något kasst touring däck för 700 spänn.. :näsblod..

Fram sitter det samma typ.. 120/något/något.. :) Dunlop 208 RR.. Köpte både nytt fram och bakdäck förra året, men jag är inte i behov av ett nytt fram än..

Mvh/Nucce

om du ligger och nöter knäskarap och vill ha massor av grepp så prova dessa

LÄNK

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
en oskriven lag är ju att man alltid skall ha ett däck, med mjukare gummiblandning fram än bak, så släpper det bak före det släpper fram (förhoppningsvis iaf) o det är lättare att återhämta.

ett framhjulssläpp e näst intill omöjligt

jag vill säga mickelin pilot road 2, men tror att ett bridgestone bt016 är precis lika bra, om inte bättre på bana

road 2 om du kör ofta i regn
bridgestone om du kör mer bana

det finns säkert fler som vill kommentera mitt/ditt inlägg
men dessa däck har jag erfarenhet av iaf

nucce

ligger så ofta jag kan..
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Ninja, zx9r -00
en oskriven lag är ju att man alltid skall ha ett däck, med mjukare gummiblandning fram än bak, så släpper det bak före det släpper fram (förhoppningsvis iaf) o det är lättare att återhämta.

ett framhjulssläpp e näst intill omöjligt

jag vill säga mickelin pilot road 2, men tror att ett bridgestone bt016 är precis lika bra, om inte bättre på bana

road 2 om du kör ofta i regn
bridgestone om du kör mer bana

det finns säkert fler som vill kommentera mitt/ditt inlägg
men dessa däck har jag erfarenhet av iaf

Jo men i början av tråden så frågade jag även om jag skulle byta dimension på däcken, vad tror du om det? Att gå från 180/55 -> 190/50?..

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jo men i början av tråden så frågade jag även om jag skulle byta dimension på däcken, vad tror du om det? Att gå från 180/55 -> 190/50?..

Risken är väl att den blir lite mer trögstyrd med 190/50 jämfört med 180/55, även om jag inte tror skillnaden är så rysligt stor, kanske större skillnad mellan olika tillverkare och begränsningen sitter ändå oftast hos föraren. Vad för egenskaper med nuvarande däck är det du vill ändra på?

Pilot Road 2 som nämnts ovan är ett mycket bra däck om man vill ha lång hållbarhet (>1000mil är bra för bakdäck på sportis), bra egenskaper i regn men ändå kunna köra lite på bana. Men visst finns det bättre däck för bana, dess har dock en tendens att hålla < 500 mil på allmän väg.

Last edited:

Benet X3M

beroende
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
ZX9R:or,en grön och en flockad.
Däck

Hallå där! kan sätta mitt morgon kaffe på att ska vara 190/50-17 som standad på ninjan.. men vad vet jag, jag har ju bara två:)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hallå där! kan sätta mitt morgon kaffe på att ska vara 190/50-17 som standad på ninjan.. men vad vet jag, jag har ju bara två:)

Inte orimligt, hade 190 som standard på min gamla gixxer men jag och många andra körde 180/55 för att den enligt allmänna expertisen skulle bli något mer snabbstyrd så, vete fan om jag någonsin kände skillnaden dock.

nucce

ligger så ofta jag kan..
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Ninja, zx9r -00
Risken är väl att den blir lite mer trögstyrd med 190/50 jämfört med 180/55, även om jag inte tror skillnaden är så rysligt stor, kanske större skillnad mellan olika tillverkare och begränsningen sitter ändå oftast hos föraren. Vad för egenskaper med nuvarande däck är det du vill ändra på?
Det är egentligen ingenting som jag känner direkt att jag vill ändra på, men det kan ju sitta i att jag är nybörjare.. Nämen då fortsätter jag att köra på 180/55.. det låter ju bättre.. :)

Pilot Road 2 som nämnts ovan är ett mycket bra däck om man vill ha lång hållbarhet (>1000mil är bra för bakdäck på sportis), bra egenskaper i regn men ändå kunna köra lite på bana. Men visst finns det bättre däck för bana, dess har dock en tendens att hålla < 500 mil på allmän väg.
Jo.. det däcket nämns ju ofta, kanske ska ta och testa det.. :nicka

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...