Bakdäcket har gett upp, skall jag också..?

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Jag kollade mina däck i höstas innan jag ställde in för säsongen och tyckte att det såg ok ut, de här klarar nog en säsong till. En vinterförvaring senare och första vårkörningen så har bakdäcket börjat ge upp. Spricker överallt och det har gått fort.

Jag har beställt nya däck som kommer på måndag. Jag använder hojen varje dag till och från jobbet. Så, jag är lite nojig, med tanke på däckets skick och snabba utveckling, kan jag köra tills mina nya däck är här? Vad riskerar jag, jag vill ju inte vara med om en däckexplosion i 100 km/h.

Hur hade ni gjort, ställt hojen och valt kommunalt tills mina däck är här eller kört vidare?

däck.JPG
 
Last edited:

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vinterförvaring sliter hårt på grejerna.


Fråga dig själv: vilket känns mest fel -
sjukskriva sig innan utan att vara sjuk, eller sjukskriva sig efter för att man är ett pucko?

Your call.


Edit:
Ser att ”åka kommunalt” fanns med som alternativ.
Det hade jag gjort. Resten av året.
Som straff!


Edit II:
Förlåt för det tykna svaret, jag blev förbannad.

Eftersom du frågar skall du inte köra vidare.
Du skall inte lämna över ett sådant beslut till okända internetentities.
Vad hade du tänkt göra? Låta det funka som en omröstning där flest ja får vinna och du är nöjd med att fått okay från communityt?

Skulle vi pröjsat din begravning om det gick snett?

Jag har tvingats ta mig hem med värre skador än så på däcken.
Det är varit skärskador i sidan efter att ha kört i sprängsten, det har varit stora gropar ned till korden i mittenspåret där klossarna seglat iväg efter att man siktat på 200 med crossdäck - men det är jag, med min erfarenhet, under mitt ansvar och dessutom i moppetempo ute i vägrenen.
Jag kom hem. Utan att fråga någon annan.

Men, jag skulle aldrig ta på mitt samvete att rekommendera någon annan att göra det samma.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kränger du själv?
Isf kan du kanske få tag på ett mindre slut, men ändå slut, däck att byta till i väntan på måndag.

Jag hade inte kört på det där däcket iaf.
 

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kränger du själv?
Isf kan du kanske få tag på ett mindre slut, men ändå slut, däck att byta till i väntan på måndag.

Jag hade inte kört på det där däcket iaf.

Så skall ett trevligt svar se ut!
Ulvhamne har hjälpt folk som har gått i däck förr, med råd och dåd.
Sådant glöms inte bort.
 

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Eftersom du frågar skall du inte köra vidare.
Du skall inte lämna över ett sådant beslut till okända internetentities.
Vad hade du tänkt göra? Låta det funka som en omröstning där flest ja får vinna och du är nöjd med att fått okay från communityt?


Anledningen till att jag frågar är givetvis för att jag inte har koll på hur däck fungerar och hur de slits. Ett svar kunde varit "Det där är torrsprickor. Givetvis läge att byta däcket men det kommer att hålla utan problem under din väntan på de nya". Skulle svaren istället vara "Hey, du kan ha en däckexplosion redan på hemvägen idag pga det där", ja då kör jag inte mer förrän det sitter nya sulor på.

Det är inte en omröstning jag vill ha utan förklaring till hur gummits egenskaper ser ut när det börjat spricka.
 

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Anledningen till att jag frågar är givetvis för att jag inte har koll på hur däck fungerar och hur de slits. Ett svar kunde varit "Det där är torrsprickor. Givetvis läge att byta däcket men det kommer att hålla utan problem under din väntan på de nya". Skulle svaren istället vara "Hey, du kan ha en däckexplosion redan på hemvägen idag pga det där", ja då kör jag inte mer förrän det sitter nya sulor på.

Det är inte en omröstning jag vill ha utan förklaring till hur gummits egenskaper ser ut när det börjat spricka.

Det är inte torrsprickor. Det ser heller inte ut som köldsprickor, dom är mer vindlande.
Eftersom sprickorna går så tydligt på tvärs med slitytan så skulle det kunna handla om ett kallt, stelt däck som i slutet av sin livscykel utsatts för kraftiga accelerationskrafter utan att hinna få upp temperaturen.
Det är rena spekulationer, men ett nytt däck hade inte gett upp så där.
Däremot inbillar jag mig att ett kallt, stelt däck skulle kunna uppvisa sådana där skador när det inte finns nog med material dom kan flexa längre.

Hur som helst - jag hade tuffat hem med det, men inte gett mig ut på någon ny tur.

Ursäkta utbrottet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ursäkta utbrottet.
Har morgonkaffet börjat verka nu? :7peta :krama

Men jag håller med, det där ser ut som ett för kallt däck som har fått ta emot för stora krafter, och beroende på hur det mår innanför ytan så kan gummit släppa fort, och när korden är blottad så går det väldigt fort, däck är tunnare än man tror :fakta Om inte däcket har frusit sönder i vinter, det är inte alla däck som får förvaras i minusgrader.

Nynna på den här medan du väntar på att dom nya däcken ska komma:
https://www.youtube.com/watch?v=-J3xjYf8L-8
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Pendeltåg? Mänskan verkar ha bosatt sig på en ö i Mälaren och då är det nog buss som gäller. Fullt förståeligt om man vill undvika det även med livet som insats.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Jag beställde i måndags nytt bakdäck för det gamla var närmast kvadratiskt och platt som ett bildäck. (jävla trafikljus:lol) Jag visste att jag helst skulle bytt det ännu tidigare men om inte någon vill sponsra så blir det som det blir när det är som det är. Visitation efter min dagliga pendling på 15 mil på tisdagen visade att slitagevarnaren under gummit "aka" corden var blottad fick mig att kommande morgon skamligt fara omedelbart med bilen till Lelles i uppsala och inhandla ett dubbelt så dyrt däck än som redan var på väg genom internetsladden. Jag skulle ändå spara in på både tullavgift och parkering och det andra däcket lär jag ändå behöva innan säsongen är slut... inte mycket att fundera på. Dessutom låg just det här däcket kanske en hundring dyrare än samma på nätet. Det jag hade beställt var mer en lågprisvariant som "düger" till pendling och sporadiskt fotpinnsskrap på hemvägen från jobbet på lite snurriga senvägar genom landsbyggden.

Däck slits fortare de sista dagarna i sitt liv än sina första månader...
 
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Top