Bakdrev, framdrev och kedja?

basketguden

Joakim
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Upplands Väsby
Hoj
1997, Suzuki GSX-R 750
Hej alla.

Fick nedslag på besiktningen för att tänderna på bakdrevet var för slitna. Min fråga är om man måste byta både bakdrev, framdrev och kedja på en gång? Och i så fall hur bökigt är det på min gsx-r 750 -97? Om någon har tips på var jag köper prylarna tas det tacksamt emot!

Tack,
Joakim.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, du måste byta hela drivpaketet samtidigt.

Det är hyggligt simpelt, så länge man gör det i rätt ordning. Skruva loss muttern på framdrevet innan du kapar kedjan så att du kan låsa fast bakhjulet och iom det låsa framdrevet/axeln via kedjan. 36mm-hylsa (om jag inte missminner mig) till muttern är väl det som få brukar ha hemma. Men det ingår ju i verktygssatsen till hojen å andra sidan!

Drivpaket kan du ju köpa lite var som helst, Din MC ligger väl närmast dig? Sen om dom är billigast vette fan :)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nej, du måste inte byta framdrev och kedja. Men om du kört så bakdrevet är dåligt är kedja och framdrev dåliga.

En dålig kedja kommer omgående göra ett drev dåligt, så du kommer på bara några hundra mil köra slit på hela drivpaketet.

Mest ekonomiskt är att sätta dit fräscha grejor överallt på en gång.
 

basketguden

Joakim
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Upplands Väsby
Hoj
1997, Suzuki GSX-R 750
Alright. Låter ungefär som jag gissade :). Tack för hjälpen. Nu är bara frågan om man ska orka peta med det själv eller som sagt dra förbi din mc :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Det är ändå kedjan som är dyr, så byter du den kan du lika gärna byta allt... Fast nu ar det ju bakdrevet som diskuterades.. Nåväl^^
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Om du kommer förbi mig så kan du få ett bakdrev ( hayabusa men ska va samma)

Kedja kan du köpa biltemas så kommer du billigt undan , Den är helt ok
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Du behöver en insex som håller "puls hjulet" som sitter utanför drevet. Det satt ett på min 98:a ivf. 6 eller 8 mm insex var det. ha en som du kan använda spärrskaft till. min satt ganska hårt.
 

basketguden

Joakim
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Upplands Väsby
Hoj
1997, Suzuki GSX-R 750
nasse eller hoztic. berätta gärna mer steg för steg om ni kan/har tid hur jag byter. eller om ni vet någonstans där det står beskrivet? vore grymt!
 

NorthBear

Förvirrad dåre
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA

Ursäkta, hoppas det är lugnt om jag lånar tråden lite, men jag är ju inne på samma ämne i allafall ;)

Den pinnen framför framdrevet där antar jag har med kopplingen att göra. Jag monterade av kåpan bytte drevet och monterade ihop, och nu funkar inte kopplingen alls. Misstänker att det blivit något strul med den pinnen. Ska det sitta något mellan "kåpan" och pinnen? Eller ska den bara träs på in i kåpan? Börjar misstänka att något kanske ramlat ur :S

Mvh // Björn
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top