Bakfylla, bara en del som blir drabbade av detta?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det här är jäkligt knepigt i mina ögon. En del i min umgängeskrets har så fruktansvärda bakfyllor så de funderar på att inte dricka emellanåt. En annan får minnesluckor efter 7-8 öl och en tredje mår BRA, om inte bättre, dagen efter!
Den tredje råkar vara jag....
Nu i helgen har min flickvän rest till Göteborg och då passade jag på att ha pokerkväll här hemma igår kväll med några polare.
I vanlig ordning så fyllde jag kylen med 33cl cola-burkar och 1,5liter Bacardi Spice och en flaska Captain Morgan. Rom och Cola är det enda jag dricker numera förutom mineralvatten.
Det blev en hyffsat lugn kväll ändå, drack som max en halvliter (mer troligt 40cl) sprit under hela kvällen men det räckte till för att jag skulle göra mig beredd på bakfylla av det värre slaget idag.
Drack den sista groggen vid 3-tiden, städade undan, matade katten och tog en dusch och kom i säng vid 4-snåret. Ställde klockan på 11.45 då jag gärna vill sova 8 timmar på helgerna.
09.15 vaknar jag av en katt som står och trampar bredvid kudden, gissade att klockan var runt 12. Blev besviken av att se klockan men efter ett tag blev min besvikelse mer av ett lyckorus. Jag mådde hur bra som helst! Faktiskt så mådde jag bättre än vad jag brukar göra när jag vaknar upp på morgonen.
Gick upp och gjorde lite käk och drack en liter mineralvatten och slängde i en film i dvd'n och kollade på den i två timmar. (four brothers, grymt bra film btw)

Klockan är 13.20 nu och jag ska iväg och jobba litegrann och jag mår fortfarande skitbra och har inte behövt knapra några piller mot baksmällan.

Hur kommer det sig att det blir så här? En del mår dåligt 2 dagar efteråt medans jag är glad som en solstråle för en gångs skull och mår suveränt.
Är det nåt kemiskt i min kropp som skiljer sig mot andra människors kroppar? Är det psykiskt? Knepigt då jag förväntade mig bakfylla.
Det kan inte vara min fysik som är gjord för att förbränna alkohol iaf, väger som mest 70kg och har en riktigt dålig grundkondition.
Det kan inte vara några förberedelser för jag käkade lite nudlar vid 5-tiden igår eftermiddag och sedan endast lite jordnötsringar under kvällen. Jag drack inget vatten mellan groggarna som jag brukar göra för att slippa bakfylla. Nu skippar jag det i fortsättningen så sparar jag in mist 3 toabesök per festa-kväll.

Några andra här med liknande erfarenheter eller som kanske kan fördjupa sig lite mer? Nu ska jag nog börja föra dagbok över mina "dagen-efter"-upplevelser för att komma till botten med vad som framkallar bakfylla och vad som motverkar det. Kan man bli rik på en sån bok månntro :gnissla

Ska tillägga att jag har haft enorma bakfyllor tidigare men oftast är det bara 1 gång av 10 som de uppenbarar sig. Kanske bara är född med lite tur?

bara att gratulera. själv blir jag mer bakis för varje år som går, söndagarna går åt till att ligga i soffan blixtstilla och se på tv och sova nåt annat är nte att tänka på, fruktansvärt

Jag mår också bättre dagen efter. Om inte till så vida jag dricker tills jag kräks (lite känslig mage dock).

Som sagts tidigare så är åldras en lever med stigande ålder, samt att med stigande ålder så tenderar man att dricka mer för att uppnå samma berusningsgrad. Den såkallade toleransnivån stiger .
Dessa saker tillsammans gör att baksmällan blir värre.

Jag dricker i normala fall mig inte full så ofta, så min toleransnivå är nog inte vad den borde vara. Därför upplever jag fenomenet att första fyllan på en semester eller liknande (kan bli av 4 folköl) ger en jävulsk bakfylla av slaget "kan inte röra mig på 2 dagar", medans för varje fylla efter denna som kommer i tät följd så tål jag mer och blir mindre och mindre bakfull, tills jag nått den gränsen efter säg 5 fyllor att jag inte ens känner något dagen efter. Vad beror detta på?

Skall tillägga att jag aldrig får huvudvärk dagen efter utan bara spyr och spyr samt inte klarar fokusera blicken etc.

Anneli skrev:
Nej det är inte fusk. Jag skulle närsomhelst byta ut mina krämpor mot bakfylla då och då. De skulle åtminstonde vara självförvållade. :gnissla
Ja, nog är det självförvållat alltid men det står inte i relation till fyllan... för mig alltså :död

Anneli skrev:
Jag har aldrig blivit bakfull. :)

(Nej jag är inte nykterist)

samma för min del - och allt som ofta är jag uppe vid 09.00 dagen efter :tummenupp (och pigg då med såklart)

måste vara att man hellre plockar några fräscha Smirnoff Ice istället för några slabbiga öl i någon plastmugg :tungan

p.s inte ens bakfull när jag och en kompis tog en, vad vi kallar, HighCap (Absinth kryddad med Tabasco) (är man i den knippan att man "måste" supa ifatt dom andra så ta en sån, kickar igång direkt hehe)

:) Bakis har jag vare en gång i mitt liv och då svepte jag en kvartin smirinoff (stavas?)

Annars brukar jag vara extremt pigg när jag vaknar dagen efter :)
Ex: Delade lägenhet med en tjej när jag flytta ner till sthlm, vi kunna komma hem från krogen runt 04-05 och jag var väll pigg och vaken efter 4-5 timmars sömn :)
Tja san vän som jag är så började jag städa :rolleyes: Städade även henne mellan varven :rolleyes: Hon såg lite sliten ut och hmmmm det var ett himmlans :4skrika på henne...kan inte förstå jag som vår såååååå snäll :lol

Brukar inte bli bakfull. Har blivigt det två gånger, första gången va efter polarns 18 års fest. Vi va på vallåkra dagen efter och jag fick sätta mig ner hela tiden för att inte spy/decka blundade jag så snurra allt så jävligt så jag höll på att spy och jag kunde inte dricka något annat än apelsin mer.. Jobbigt lägge då de va 30 grader i skuggan och bara ett stånd sålde mer.
Andra gången va så jävlig att jag trode jag hade blivigt drogad (första pub besöket) Allt smaka metal och jag kunde knappt gå.

Så för mig har det med hur mycket jag dricker att göra, båda dom tillfällena har jag hällt i mig åt helvete för mycket "ren" sprit. på puben drack jag bara shoots och på festen va det 4 redbull på en sjutia vodka.

Så för min del så verkar vätska hjälpa rätt mycket.

Jag kommer ALDRIG undan, jag blir trasig, trött, sliten och får bära kors hela dagen efter om man varit ute och partajat. Det värsta är nog att jag sover så dåligt på fyllan, somna gör man på 2 sek men sen sover jag aldrig mer än 6-7timmar vilket gör att man är ganska så trasig när man väl vaknar. Bättre hade det varit om man kunde sova länge och sen vakna i lite bättre skick.

Men visst... blir ju värre med åldern, någon gång efter 25 började det väl gå utför vill jag minnas.

Jobbigt, jag tar inte i så där brutalt mycket heller tycker jag, brukar dricka kontrollerat och gillar ha koll på mig själv.

Det är lite trist att nästan säga nej till en utgång bara för man vet att det kommer straffa sig hårt dagen efter om man har nått bestämt.

Det är märkligt att man är så törstig dagen efter med tanke på hur mycket man drack kvällen innan :rofl

Bacardi Spice och en flaska Captain Morgan

Där har du svaret till varför bakfyllan inte infann sig, man blir inte bakis på rom. :)

Adde-Gbg skrev:
Bacardi Spice och en flaska Captain Morgan

Där har du svaret till varför bakfyllan inte infann sig, man blir inte bakis på rom. :)

Nej men huvudvärk i tre dagar...

ambulans skrev:
Som sagts tidigare så är åldras en lever med stigande ålder, samt att med stigande ålder så tenderar man att dricka mer för att uppnå samma berusningsgrad. Den såkallade toleransnivån stiger .
Dessa saker tillsammans gör att baksmällan blir värre.

Till saken hör att jag var riktigt törstig i 17-18års åldern och kunde trots min lilla storlek häva i mig extremt mycket sprit. Det gick så långt att jag efter 2 veckors konstant supande hade minneslucka på 2 dygn med endast fragmentariska minnen. Efter det höll jag mig spiknykter i 6 månader och brukar efter det ta det jäkligt lugnt med spriten, dricker "för mycket" endast några ggr per år.
Det var samma sak även då, endast baksmälla ibland.
Så jag tycker inte det känns direkt åldersrelaterat men du kanske snackar om 10 år längre fram? Fast det är åtminstone 8 år sedan.

Adde-Gbg, det håller nog inte de flesta med om. Rom/cola brukar itne vara bra för bakfyllan. Samma sak med whiskey/cola som de flesta blir riktigt bakfulla på. Det ihop med cigarr gör mig iofs lite illamående dagen efter och några av de värsta bakfyllorna har varit efter en flaska whiskey ihop med cigarr :(

Hur är det med öldrickande, blir det värre av öl eller sprit? Jag själv har aldrig druckit öl i hela mitt liv och kommer aldrig göra det heller. Kanske är för att jag inte blandar som jag slipper bakfyllan? Dricker jag några "Smirnoff black ice" så känner jag mig uttorkad dagen efter istället.

Blir väldigt sällan bakfull. Bara jävligt törstig :gnissla Och jag blandar allt utom whiskey och likörer

Dricker jag för lite brukar jag bli bakis o klen som fan, men tar man i ordentligt så man vaknar lagom småfull på morgon brukar jag bara må bra. En billypan o en liter vatten så brukar det ordna till sig

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back