Bakhjul!!!!

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
GIXxXER skrev:
kör alltid i ettan, så sakta som möjligt. på bilden hade jag bara tre ner fram så det blir mer höjd nu och mycket saktare. lyckades köra i typ 30 km/h med tre ner fram så jag är nöjd, ska börja träna cirklar i morgon :yoparty , måsta klara innan swedie lyckas :D :D


30 knyck med tassarna över styret??? :confused: Då är du nog min nya idol!
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Rigge skrev:
30 knyck med tassarna över styret??? :confused: Då är du nog min nya idol!

med 3 ner fram höll jag inte tassarna över styret i 30, men med 20 upp bak så håller jag ca 30-40 med tassarna över styren och då går ju fan hojen nästan på toppvarv :tuttar
 

granted79

Guest
granted79 skrev:
hallojs...!!
VILLE BARA SÄGA ATT JAG HAR LÄRT MIG O KÖRA SLANGEN....... SÅ KUL E DET!!!! HA D GÖTT ALLIHOPA!!! :banana :yoparty


men i vilket fall e det nån/några som ska ut o leka lite på ett hjul på lördag eller kommer man vara själv o försöka bemästra sitt monster!! :yoparty
e det g-platsen eller som gäller eller?? :confused:
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag har fan kommit på det!
Med lite soppa i tanken så går det att weeeeeeela, men inte emed full tank :)
Min teknik suger, men nu ska det övas.
Jag får rycka som satan i styret, och det går bara på ettan. -Men går, det gör det!
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
yonsson skrev:
Jag har fan kommit på det!
Med lite soppa i tanken så går det att weeeeeeela, men inte emed full tank :)
Min teknik suger, men nu ska det övas.
Jag får rycka som satan i styret, och det går bara på ettan. -Men går, det gör det!


Som sagt (i en annan tråd idag till dig) Det är inga probs alls att kasta upp din cykel på bakan..
Mitt bästa tips till dig (helt utan att ha kört ett monster): Känn vart i varven det börjar dra lite, där kör du av/på gas.. Du kommer snart få en uppenbarelse..
Lycka till..
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Men kom ihåg att asfalt är hårt...
Idag fick jag (än en gång) erfara det.

For ut med crossen (En Honda CR500 -90) efter att ha varit sugen i flera dagar. Har inte kört med den på länge och nu tänkte jag att jag skulle ut och dra en runda.

Allt gick bra, drog runt på lite asfalts-/grus-vägar utanför Mariehamn och wheelade titt som tätt.
Enligt mig själv är jag hyfsat duktig på att wheela. Med cykel, cross och sporthoj. Enligt många andra är jag tom. duktig. :p

Men idag ville det sig inte riktigt så...

Precis när det var kanske 2km kvar tills jag var hemma så drog jag upp crossen på bakhjulet i 4an sittandes med höger knä på sitsen. Växlade upp till 5an och gled på som vanligt.
Plötsligt känner jag att "Aj då, nu börjar det bli lite väl mycket vinkel" och inser direkt att det är kört. Reflexmässig handling är att kliva av crossen då det är lindrigast enligt mig (då är det bara jag och asfalten...).
Men, att försöka kliva av en cross och fortsätta på asfalten som om inget har hänt när det går mellan 80-100 km/h är ingen höjdare. Så fort jag tar i med foten så dråsar jag framåt. Gamla Judoreflexer sätter in och jag rullar ner i framåtfall.
Tumlar runt en liten bit, kliver omedelbart upp, går fram till crossen och släpar den av vägen. Sekunderna senare anländer en kompis som legat bakom med bil hela tiden.

Snabb skadecheck:
Crossen:
Styret lite vint, rätas till på 10 sekunder.
Bakstänkan lite sprucken. Inget farligt.
Kablarna till stoppknappen slets av. Stoppas på plats igen på några minuter.
Sen tillkommer lite små skråmor här och var, men inget som märks nämnvärt när det ändå rör sig om en cross...

Mig själv:
Ont i ryggen, vänster sida nere vid korsryggen.
Vänster fot fick sig en lindrig stukning.
Vänster tumme en liten smäll.
Höger knä fick en touch.
MC-kläderna är ganska slut nu, måste nog kasseras. Vilket är lite synd med tanke att de var ganska dyra (för en fattig studerande). IXS "All Season Wear" heter de... Men, utan de hade det varit jag som fått kasseras så...
Mest ont gör det i foten, sen känner jag av ryggen lite grann. Men med tanke på att det var en jävla vurpa så slog jag mig förvånansvärt lite!

Så, har jag lärt mig någon läxa? Nej, inte egentligen. Det enda jag kan tänka mig är att jag lärt mig att det är dumt att slå över! :p

Lycka till alla ni som försöker lära er wheela! När det väl kommer så är det otroligt skönt! Men akta er för asfalten, och ha ALLTID skyddskläder!

Edit: Lite bilder på min utrustning.
Är faktiskt förvånad över hur lite jag slog mig, med tanke på hur stället ser ut! Och med tanke på att jag hade gympa-dojor!
Bilderna föreställer:
Höger armbåge, stora hål igenom 2 lager.
Höger "armhåla", ungefär vid triceps, stora hål igenom 2 lager.
Höger axel, bara skrapat.
Höger knä, hål igenom 2 lager.
Vänster handske, nästan oanvänd (ingen skyddshandske dock), precis slut! Lustigt att inte handen fick sig något annat än ont i tummen, som handsken ser ut!
 

Bifogat

  • hoger_armbage.jpg
    hoger_armbage.jpg
    61.8 KB · Visningar: 50
  • hoger_armhala.jpg
    hoger_armhala.jpg
    88.5 KB · Visningar: 51
  • hoger_axel.jpg
    hoger_axel.jpg
    105.3 KB · Visningar: 60
  • hoger_kna.jpg
    hoger_kna.jpg
    73.4 KB · Visningar: 53
  • vanster_hand.jpg
    vanster_hand.jpg
    35.6 KB · Visningar: 59
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top