bakhjulet känns sladdrigt/skramligt?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu har jag köpt nya lager och packboxar så nu ska det monteras igen.
jag är dock så jävla rädd för att jag ska ha sönder grejerna när jag ska montera dit dom.
jag fick tipset att värma lagerna för att få på dom på "aluminiumpinnen" och sen värma navet och kyla lagerna för att få dit lager i nav.
jag har dock inte ens lyckats få bort lagerna från min ena aluminiumpinne. de sitter stenhårt. vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt utan att ha sönder allt. om jag ska knacka med något eller om man ska press på något sätt.
några tips?
jag såg ditt tips brännström men jag är så rädd för att dom går sönder ifall jag knackar på det sättet.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
bmwjohan skrev:
2365135 nu har jag köpt nya lager och packboxar så nu ska det monteras igen.
jag är dock så jävla rädd för att jag ska ha sönder grejerna när jag ska montera dit dom.
jag fick tipset att värma lagerna för att få på dom på "aluminiumpinnen" och sen värma navet och kyla lagerna för att få dit lager i nav.
jag har dock inte ens lyckats få bort lagerna från min ena aluminiumpinne. de sitter stenhårt. vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt utan att ha sönder allt. om jag ska knacka med något eller om man ska press på något sätt.
några tips?
jag såg ditt tips brännström men jag är så rädd för att dom går sönder ifall jag knackar på det sättet.
Först monterar du lagren,sen packboxarna och sist sätter du dit distanserna(aluminiumpinnen:) ).Glöm inte röret som sitter mellan lagren.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Busaberg skrev:
2366056 Först monterar du lagren,sen packboxarna och sist sätter du dit distanserna(aluminiumpinnen:) ).Glöm inte röret som sitter mellan lagren.

kan jag knacka dit distansen med gummihammare när väl lager och packboxar är på plats?

Ljunghusen skrev:
2366091 Montera allt med RIKLIGT med fett

vad för slags fett? kan jag smörja in allt med motorolja eller måste det var någon viss sorts fett?
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
kan ju vara svinglagret som är utslitet också , men brukar väl inte gå för ofta.

spänna ekrar , om det är kris så kan du dra till dem med det mesta. fick noja på att XT fått skevt bakhjul så spände dem med en letherman ute i skogen....
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu har jag bytt lager och jag öste på rikligt med kullagerfett. det var enklare än jag trodde. dock hade jag köpt packboxar i fel storlek så när allt var monterat gick det inte att snurra på bakhjulet :D

nya packboxar sak inhandlas i veckan.

så att ekrarna skulles spännas med 5nm så det funkade att dra åt dom med en polygrip.

tack för alla tips :tummenupp
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top