Bakhjulet knakar vid rotation?

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
När jag tvättade och smörjde kedjan märkte jag att vid ett läge så "knakar" det från bakhjulet när jag roterar det. Jag kan inte känna att något tar emot men ljudet är tydligt, tips på orsak?

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Kedjeslacket för dåligt?
Skuren / för hårt nitad kedjelänk?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Skulle också kunna vara bromsoket som följer med runt en liten aning (t.ex. beroende på att den är en aning skev och ligger emot på en punkt), och klickar mot glidbulten. Låter det lika oavsett vilket håll du roterar?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Låter det vid samma läge på hjulvarvet eller vid samma läge på kedjevarvet?
(Om det blev begripligt...)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan även vara något av hjullagren, känn efter om hela hjulet glappar i sidled när du har hojen på depåstöd

Det behöver inte ha börjat glappa än även om lagren låter fördjävligt, polarens framhjulslager gick inte genom besiktningen, det var torrt och skrapade lite och det hade börjat dyka upp små flisor när vi plockade ur dem, men det glappade inte alls, vilket var anledningen till att vi inte kände att det var slut när vi kollade innan besiktningen.

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
Låter det vid samma läge på hjulvarvet eller vid samma läge på kedjevarvet?
(Om det blev begripligt...)

Hjulet, så jag har uteslutit skuren länk.

Ska kolla bromsoket, tror det låter lika åt båda håll, det glappar inte eller känns bara låter. Ska dubbelkolla imorrn men det osar lager va? Garantiärende isf..

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hjulet, så jag har uteslutit skuren länk.

Ska kolla bromsoket, tror det låter lika åt båda håll, det glappar inte eller känns bara låter. Ska dubbelkolla imorrn men det osar lager va? Garantiärende isf..

Kolla bakdrevet också, så det inte är skadat/ojämnt slitet.

litzter

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
jag har haft så själv, ta bort hjulet, tvätta lite så den där lilla lilla smutsen som ligger och stör försvinner -.-

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ta dig lite tid, känn på alla länkar så att ingen är fixerad.
Att bromsarna skulle få det att "knaka" utan att du känner ett betydande motstånd känns inte aktuellt.

Är knaket konstant på varvet så kan du helt bortse från kedjan och börja oroa dig för att byta lager (vilket är enkelt).

Ja det kan ju vara så att fälgen är så skev att den tar i svingen ;)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om det inte är kedjan som är kass så skulle jag misstänka antingen hjullager eller drevlager.
Hjullagren kan börja låta långt innan det känns att dom glappar.
Sen har man oftast ett separat lager för drevet och om det lägger av så kan det knaka rätt ordentligt och det kan bli helt slut utan att det känns något glapp i bakhjulet.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
När man lämnat in hojen för garantireparation, har man då rätt att få allt utfört arbete specificerat på papper? Vore intressant att veta exakt vilka delar som bytts till nya och antalet timmar de debiterar säger också en del om kompetens och seriositet.
Men tar verkstaden inte betalt på något sätt, inte minsta 'avgift', har man ju inget kundförhållande till den och rimligen heller inte samma rättigheter som en vanlig kund.
Vet någon hur det funkar, enligt lag och i praktiken?

Edit: Det är ett lager, det var egentligen bara bara det jag tänkt säga.

Last edited:

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Litet löst föremål inne i däcket, typ stenkorn? (slarvig rengöring vid installation. Man knappast lyckats pilla loss en bit alu..)

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
När man lämnat in hojen för garantireparation, har man då rätt att få allt utfört arbete specificerat på papper? Vore intressant att veta exakt vilka delar som bytts till nya och antalet timmar de debiterar säger också en del om kompetens och seriositet.
Men tar verkstaden inte betalt på något sätt, inte minsta 'avgift', har man ju inget kundförhållande till den och rimligen heller inte samma rättigheter som en vanlig kund.
Vet någon hur det funkar, enligt lag och i praktiken?

Edit: Det är ett lager, det var egentligen bara bara det jag tänkt säga.

Det är ju din hoj och du har förstås rätt att veta vad som gjorts så att du kan kontrollera att garantijobbet utförts korrekt och att allt är gjort. Om firman vill tala om vilken tid det tagit bör rimligen vara upp till dem.

Just my 5 cents...

Mvh,
Ingvar

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Vet inte hur det är med garantirep, men är det ett försäkringsjobb så har du rätt att begära ut spec på arbete och delar.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS