bakhjulet på 2an

novamannen

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
ktm 525 exc -06
Hej! har börjat köra lite på bakhjulet och lyckats få till växlingarna hyffsat...men jag förstår inte hur man ska göra för att rycka upp den på 2an och börja växla därifrån. Skulle ju va roligt att slippa växla ner till 1an varje gång man ska hjula. Jag kör en standard cbr 1000 rr -04 så effekt läre det ju finnas. om nån vänlig själ försöka förklara hur man gör så skulle jag bli glad.

mvh

Dark_Messenger

Guest
Hade en -06:a iofs.

8000-10.000 rpm, av-på är det som gäller. Eller koppla upp den. Men den sticker på gas endast om du vill.

Har du inte feelingen så ev ett litet ryck i styret också. Flytta bak rumpan på sadeln också. Samma metod kan användas på trean men då måste du behärska av-på och ryck i styret ordentligt. Annars är det koppla upp som gäller.

Tat lugnt, blir dyrt om det skiter sig! :D

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Ja det här har varit uppe tidigare..
Du kommer få svaren att sätt dig på bönpallen och gasa eller hoppa av och spring brevid och sen gasa.
Men jag skulle rekommendera att du kopplade up den.

Det här är en bra länk annars:

Wheelie school

katana1100

Hellre tio älgar i skogen än en på vägen
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
Katana1100
huga

Min polare försökte få mig att börja enhjula men det är inte min grej...han påstod att man skulle slå på gas, snabbt slå av för att kvickt slå på igen då stack nosen till väders, utan att man rört kopplingen...men jag är tvåhjulsåkare så jag kan inte påstå att jag kan säga exakt om det stämmer...för honom verkade det dock funka:skrämd

Agemoz

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
GSX-R 750
Men hallå, en 1000 rr borde bara va att gasa upp på 2:an eller..

Ja har en gsxr 750 o de e ju inga probs o dra upp den på 2:an.

Släpp av på gasen precis innan du ska dra upp den o ge sen fullt så får du lite hjälp av framfjädringen.. Då borde de inte va några som helst problem..

novamannen

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
ktm 525 exc -06
Jo jag har prövat av på gas på 1an och det funkar bra men inte på 2an. brukar koppla upp den på 1an nu runt 4-5000varv. har prövat o ryck slitit o kopplat på 2an men utan vidare framgång. Tycker även jag att det bara borde vara att gasa upp den på 2an med med den effekten. skulle tro att det är handhavande fel. men ska ut o prova mera... tack så länge.

Agemoz

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
GSX-R 750
4-5000 varv är nog lite för lågt, prova som Dark Messenger skrev, 8-10000 varv, finns nog lite mer effekt att hämta där..

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Aldeles för dåliga varv, prova o börja på 8000 varv på 2an - 3an

Leker du på 4000-5000varv så har knapt effekten kommit igång ju.

Tycker du 8000varv e för högt får du dreva ner hojen o sätta på monsterdrev bak 55-70tänders, då kan du köra på bakan på vilken växsel som hälst under 6000varv om du inte tycker om o varva.

Faint

GBG X3M
Gick med
30 Apr 2007
Hoj
f4i
Jag får upp min kompis Husqvarna70cc me 9 häst på 3an, 4an! No probs me 1000cc o typ 150 häst då? xD

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Hojlös
nu till en annan fråga

e det lättare å stå upp på fotpinnarna å åka ? ser lättare ut .
men mitt problem e att jag inte vågar dra upp hojjen så långt rädd få å slå över

//Bolle

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ligg vid vridmomentmax (borde vara nånstans runt 8000 varv på en CBR1000RR), slå av, tryck till på fjädringen samtidigt som du slår av och när den returnerar (är påväg upp igen) så slår du på. Krävs lite träning innan man får det rätt. På min SXV 450 så går det bra att göra så på femmans växel (av fem) och den toppar nånstans runt 190km/h. R6an gick också lätt på tvåan men man var tvungen att ha gode höga varv på den.

nu till en annan fråga

e det lättare å stå upp på fotpinnarna å åka ? ser lättare ut .
men mitt problem e att jag inte vågar dra upp hojjen så långt rädd få å slå över

//Bolle

På en sporthoj får man lite konstig vinkel på styret tycker jag, men tycker man det är ok så ja då är det enklare att stå upp, enklare att gunga upp hojjen då också, dessutom ser man mycke bättre vart man är påväg :)

En bra värdemätare på hur högt upp man är är att ju högre upp man är destå mindre gas behöver man för att hålla hjulet på den höjd man ligger på. När man inte kan gasa överhuvudtaget längre så håller man på slå över. Alltså kan du dra upp den så högt att du behöver säg 1/6 av gasrullens slaglängd, då är du säker från att slå över. Tänk på att går du nerför backar eller i gupp kan den höjja lite till!

Last edited:

Haddirajan

Bakslangare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Är gammal och rädd, sålt hojen!
Det är också lite skillnad på hoj & hoj.
En CBR är ju ganska framtung (iaf den gamla CBR 1000-88 som jag hade)så den är inte helt lätt att hjula stående med.
Jag hade en KTM 950 ADV som jag helst stod upp på, och den gasade jag upp på 2:an eller 3:an, men det är svårt att växla på en stående wheelie.
Hade en BMW 1150 GS förut också som jag inte lyckades ta på stående, utan den var också framtung och lämplig att sitta på. Det är lång växelväg på BMW också så den var svår att växla upp genom lådan på bakslangen.
Nu kör jag en XR 650 som inte har samma känslosamma gasrespons som tidigare hojar, och därför har jag inte vågat köra den stående ännu. Sittande har jag åkt 4:an ut och då sätter jag ner den i ca 100 km/h.
Favorit bland dessa är KTM 950 trots att den är bland de tyngre i samlingen, men den är också bäst balanserad och givetvis dyrast...
Men det är ganska lätt om du litar på hojen och alla mekansika reglage som vajrar, trottel m.m. är justerade korrekt.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...