Bakhjulsåka???

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Är nybörjare på att slanga men det tar sig... Kör en crf 450 hm -05 och det går ju bra att gunga upp den i både 2:an och 3:an men vill ju kunna hålla den uppe innan man varvar ut den helt så den inte landar igen.. Alltså måste jag lära mig växla när jag är på bakhjulet UTAN att det blir överslag. Ska man koppla och släppa gasen försiktigt eller ska jag peta i nästa utan koppling?? Behöver lite råd.....:) Förresten, såg motardfilmen här på forumet och man blev ju inte mindre sugen på wheela efteråt direkt :hihi

Klamster

Bra eller Anus?
Gick med
19 May 2004
Hoj
Cbr 954
jag kör utan att koppla, men fan om du lär dig hitta balanspunkten så behöver du inte växla, då ligger den stilla på varvet, lär dig det innan du börjar växla tycker jag :tummenupp

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Gunga upp på tvåan? Jag trodde det var bra tryck i dedär småhyndorna... Nä jag tror du behöver lära dig att inte luta dig frammåt så förbannat när du uiilar!
Nä kör man inget japanskt halvfabrikat så behöver man börja gunga först på 4an för att få upp framhjulet i vädret. :hihi
Jag tycker det är mycket lättare att dra upp min på tvåan och växla vidare än att ligga kvar på tvåan... Vilket jag aldrig klarat en längre stund heller för den delen.. Jag växlar alltid med koppling även på slangen, man hinner inte tappa så mkt höjd på det, och gör man det så är det ju bara att gasa lite exta så kommer den så fint igen :D

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Hsb-Chrille skrev:
2165640 Gunga upp på tvåan? Jag trodde det var bra tryck i dedär småhyndorna... Nä jag tror du behöver lära dig att inte luta dig frammåt så förbannat när du uiilar!
Nä kör man inget japanskt halvfabrikat så behöver man börja gunga först på 4an för att få upp framhjulet i vädret. :hihi
Jag tycker det är mycket lättare att dra upp min på tvåan och växla vidare än att ligga kvar på tvåan... Vilket jag aldrig klarat en längre stund heller för den delen.. Jag växlar alltid med koppling även på slangen, man hinner inte tappa så mkt höjd på det, och gör man det så är det ju bara att gasa lite exta så kommer den så fint igen :D

OK skrev lite fel... Man behöver INTE gunga upp den i 2:an - lite gas räcker långt.. 3:an däremot får man gunga till lite med... Ska försöka hitta balanspunkten först, verkar vettigt innan man börjar växla.. Var inne Husa 650 oxå men måste säga att Hondan ser betydligt trevligare och modernare ut så det blev den istället... :D

Ktm-mangan

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
KTM 950 SM 06 såld,ktm 660-06såld,Superduke -08
Geronimo79 skrev:
2165668 OK skrev lite fel... Man behöver INTE gunga upp den i 2:an - lite gas räcker långt.. 3:an däremot får man gunga till lite med... Ska försöka hitta balanspunkten först, verkar vettigt innan man börjar växla.. Var inne Husa 650 oxå men måste säga att Hondan ser betydligt trevligare och modernare ut så det blev den istället... :D
Crf:en vill gärna varva ur fort,men den lyfter man ju på alla växlar typ,grymt me pulver,men prova på 2,3:an o hitta balansen sen kommer växlingarna,har du gjort det 1 gång så kan du det sen! :tummenupp

stiffmaster

roligast på ett hjul
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
honda crf450 motard-04 och yama 426-02a
halloj honda kille .. du skall lätt få upp den i 5 an det får jag på min sen e det bara att vhella LÅÅÅÅNGT :tuttar tror inte du kan ha en lättare hoj att ha på bakhjulet... o får du inte rätt på det e det bara att höra ifrån dig jag bor ju inte långt från dig ju... jag väntar bara på nya ekrar bak har smällt 11 st på för mycket lek :banana

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
stiffmaster skrev:
2165733 halloj honda kille .. du skall lätt få upp den i 5 an det får jag på min sen e det bara att vhella LÅÅÅÅNGT :tuttar tror inte du kan ha en lättare hoj att ha på bakhjulet... o får du inte rätt på det e det bara att höra ifrån dig jag bor ju inte långt från dig ju... jag väntar bara på nya ekrar bak har smällt 11 st på för mycket lek :banana
vi får kanske uuuila dit o öva med han :yoparty :yoparty :yoparty

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Jag kopplar alltid när jag växlar på slangen.
Tkr det känns skönare, slipper man det dära lilla "rycket" som blir om man är välldigt högt som kan kännas lite obehagligt kanske.

Men alla tycker olika :)

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Freddola skrev:
2165852 Jag kopplar alltid när jag växlar på slangen.
Tkr det känns skönare, slipper man det dära lilla "rycket" som blir om man är välldigt högt som kan kännas lite obehagligt kanske.

Men alla tycker olika :)

Tackar för alla svar.... blir väl att ta ut o träna bara... :)

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Rycker det så brukar det ofta bero på att man ligger för lågt,jag brukar bara lägga lite tryck mot pedalen och släppa av lite gas så glider den utan problem eller ryck.

Macka'n

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
ingen för tillfället:(
Fick körkortet i måndags så jag har precis också börjat öva! :) Menar ni balanspunkten på sadeln eller gasen???

Macka'n skrev:
2172873 Fick körkortet i måndags så jag har precis också börjat öva! :) Menar ni balanspunkten på sadeln eller gasen???

Givetvis får man ha balans med gasen! Dumt av mig! :7peta Men har det betydelse hur man sitter??

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Macka'n skrev:
2172873Givetvis får man ha balans med gasen! Dumt av mig! :7peta Men har det betydelse hur man sitter??

Balanspunkten som alla pratar om, är när hojen+förare ligger i jämnvikt i längsled, så att den lika lätt kan slå över bakåt, som framåt. Då varken ökar eller minskar farten. Ju högre fart du håller, desto lättare är det att ligga precis på balanspunkten, tack vare fartvinden som du då kan "luta" dig mot. Gaspådraget blir också lite lugnare på en högre växel.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Men det gör ondare att slå över i hög fart... :hihi

Rambler

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
KLR 650
Det är precis som att köra på två hjul, ju saktare man kör desto svårare att hålla balansen. Både i sidled och längsled. Däremot, om man övar på ettan (i låg fart, mindre ont när man kraschar) så att man har hyfsad kontroll. Då kommer tvåan att vara busenkel, och trean som att köra på två hjul osv. GL HF DGK.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Rambler skrev:
2176046 Det är precis som att köra på två hjul, ju saktare man kör desto svårare att hålla balansen. Både i sidled och längsled. Däremot, om man övar på ettan (i låg fart, mindre ont när man kraschar) så att man har hyfsad kontroll. Då kommer tvåan att vara busenkel, och trean som att köra på två hjul osv. GL HF DGK.

Se bara till att bunkra upp med lite nya bakramar och skärmar innan du försöker dig på detta :näsblod :tungan

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0