Bakhjulsåkning cbr600!

Jesse

Junior
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Honda cbr600f -99 *SÅLD*
Hallå!

Jag har lite problem med att få upp den...hojen alltså :rodnar

Är cbr:en ovanligt svår att köra på bakhjulet med? Eller är det handhavande fel?

Någon som är duktig på att köra på bakdäcket som provat på en cbr600? Det är en -99:a jag har...

Mvh Jens
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
koppla upp den på tvåan /8000varv (hoppa bak lite på sadeln...)
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Går det inte av/på gas vid 8-9000 i ettan???

Allternatift koppla i 2:an..
 

Jesse

Junior
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Honda cbr600f -99 *SÅLD*
Fixx skrev:
Går det inte av/på gas vid 8-9000 i ettan???

Allternatift koppla i 2:an..

Jo, det går men det är ganska svårt tycker jag... I uppförsbackar går det nästan alltid men annars på raksträcka går det tyngre...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
på en 600 måste du låta hojjen slira en hel del på kopplingen för att se till att du får ett rejält hugg och sen ger du nästan max rulle för att få upp den resten av vägen. Detta med 2an i.

1sta ska det det endast vara att "whacka" till rullen och ett ryck i styret så ska den komma upp lugnt å sansat.

... jag vet.. att det funkar på en sunken cbr600f från 98.
 

Ylle

..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun.
Hoj
Zx6rr
Jesse skrev:
Jo, det går men det är ganska svårt tycker jag... I uppförsbackar går det nästan alltid men annars på raksträcka går det tyngre...

Det ska gå bra med din hoj. som Brink sa så går det att vålda upp den på tvåan. Såg en kille härifrån (med en 98:ans cbr 600)som åkte på ettan la i tvåan och varvade på stoppen släppte kopplingen och sen bara balanserade på g-punkten. Såg brutalt ut :rock ;)
 
Last edited:

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM EXC 500 -12
Jesse skrev:
Hallå!

Jag har lite problem med att få upp den...hojen alltså :rodnar

Är cbr:en ovanligt svår att köra på bakhjulet med? Eller är det handhavande fel?

Någon som är duktig på att köra på bakdäcket som provat på en cbr600? Det är en -99:a jag har...

Mvh Jens
Har en likadan.
<---
Har inte direkt gjort några större ansträngmigar med bakhjulsåkning men har man 8-9 000 på 1:an och ger fullt så reser han sig för mig iallafall (upprätt sittställning) har inte hunnit testa 2:an men det borde väll gå det med... :tummenupp med lite träning... har bara fått "power wheelis" (Ytterst små dok:rodnar ) på 2:an vid snabba ax...
 

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM EXC 500 -12
Re: Re: Bakhjulsåkning cbr600!

har inte hunnit testa 2:an men det borde väll gå det med... :tummenupp med lite träning... har bara fått "power wheelis" (Ytterst små dok:rodnar ) på 2:an vid snabba ax...
:skrämd Tar tillbaka det där om 2:an med lite träning efter att läst tråden av med oskulden.... om det är svårt med en R1 så lär det bli att träna! och det hårt :eek:
:)
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
jag

jag drar upp min hornet vid 7k varv på ettan det är inga problem ! tror inte det är så bra att börja köra på tvåan om man inte har hittat balansen på ettan! med tanke på att du har en mycket högre hastighet! jag börjar komma högre och högre dvs längre innan varvstoppet går i !
det är väll inte svårare att åka på en högre växel elleR?? det är ju bara det att det går forate och gör mer ont när man krachar eller?

det är coolt att köra sakta på slangen ! tycker jag i alla fall!
 

KLINTEN

Wheelie Devils mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Vurpad kawa
har ju också en 600...
tycker det är svårt att gasa upp den, och får oftast inte upp den i bra höjd, sen måste man ju varva så jävla mycket..
men kopplar upp den på ettan nu för tiden och det går mycket mycket bättre,, kommer upp i rätt höjd på en gång....
men alla har ju sina knep!!
jag kan ju inte säga att jag är en rutinerad bakhjuls åkare precis...men det funkar... :tummenupp
 

OverTheTop

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR
där ser man

Jag har också börjat leka en del med hojen, men jag har nog samma problem som vissa andra att hojen helt enkelt inte vill upp.. men nästa gång det är fint väder ska jag nog prova den där gasa rycka upp varianten...
Är det någon som har något sådantdär nybörjar misstag som man ska akta sig för..
Jag har ingen styrdämpare, är jag out of the game redan där eller?
 

grus

Mjölk
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Malmö
Hoj
Det var längesen :o(
Jag har alltig gjort såhär när jag ska upp på bakslangen (cbr600 -91 och RD 500 -84). Sitt upprätt med raka armar och luta dig bakåt så mycket du kan. Accelerera som vanligt i ettans växel. När effekten börjar kommav(vid 8000 varv eller nåt) så vips, du kör på bakslangen (o:

När det gäller att komma upp i tvåan så gäller det att ligga i ca 80km/h (gäller min gamla cbr) och trycka in kopplingen och varva för att sedan (medans du håller full gas) släppa ut kopplingen. Samtidigt rycker du allt vad du kan i styret. Denna manöver kräver dock en del övning (o;
 

biker600

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Getinge
Hoj
R6:a,CBR 600,Husa 650
Är absolut ingent bakhjulsproffs.
Men på min cbr 600 -93 drar jag full gas tills den börjar dra (vid ca.5-6000 varv eller nåt.) Sedan slår jag av gasen helt (sanbt) för att på nytt dra på fullt igen. Sen var det ju det där med att bli kvar där uppe.Och hur vet man när man är lagom högt och var gränsen går?

Några tips?

Mattias
 

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Använd kopplingen även på ettan.... får upp den mer kontrollerat då...

På motard fungerade det att gasa upp på ettan eller tvån men nu när man ska slanga med sporthoj blir det till att använda kopplingen...
 

biker600

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Getinge
Hoj
R6:a,CBR 600,Husa 650
JAAAAAAAA!
Fick äntligen i 2:an efter att kopplat upp den i 1:an.
Kom bara en liten bit till men endå.
Var ju mycket lättare att använda kopplingen än bara med gasrullen.
Tack för tipset!!! :D :D :D :D :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top