Bakhjulsåkning på 2:an...

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
zx9r
Se till att ha relativt raka armar när du kopplar upp, då gåre lättare, 1:an är inget att rekomendera om du inte e riktigt bra, försiktig koppling på 2:an och inte ligga på tanken, ca: 5000 varv brukar funka bra :tummenupp

mikee

living on the red line
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
honda cbr 954rr-02 och audi a4 96 chippad 1,8t me lull lull
:tummenupp
ozto skrev:
1583109 har fortfarande inte fattat varför alla drevar om för att köra på bakhjulet? är det inte bättre att växla ner i så fall?

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Gammal tråd....

Jag körde på bakhjulet för första gången för nån månad sen så är inte direkt fetgrymmast. Får dock upp min zx9a på 2an utan problem. Gas-släpp-gas vid ca 10k rpm så kommer den upp. Håller på att öva på att få upp den tidigare och skall även dreva ner den en kugg fram för att hjälpa till. Går det att få upp den på trean med då?

Ser coolt ut när man står upp och wheelar, men har inte vågat testa det. Tycker det känns så ostabilt, nåt man skall tänka på när man gör det eller skall man skita i att testa?

Koppla för att wheela är mesigt, det skall vara för att köra riktigt sakta isåfall.
Powerwheelies skare va!

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Fürstenhoff skrev:
2266926 En ZX9'a går att få upp på 5'an utan att använda kopplingen!! ;)

Träning, och åter träning!! :7peta

/Fürstenhoff.

Vafaaan, inte kan du få upp en zx9a på 5an med original drevning utan koppling eller vääääärldens jävla krön att gasa över? :va

Isåfall så är fan världen orättvis.... :Bugar

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Tycker det va lättare att få upp min R1 ståendes. kan i princip ligga en växel högre när du står upp o rycker upp den med gas (utan koppling). + är att du även ser vad som sker i trafiken framför. :tummenupp

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Fürstenhoff skrev:
2266935 Gjordes påBruntingthorpe proving gound 1998 i samband med test av den då nya Zx9'an!! :tummenupp

Låna mig en så ska vi nog få det på film också!! ;)
(dock av senare mod)

/Fürstenhoff.

Att få upp den på femman med bara gas på plan väg tror jag verkligen inte går.
Visst att den kommer upp på fyran om man drar över nåt krön, men inte femman på plan väg.

Hade du inte som alla andra galningar bott i tokholm så hade du fått visa mej på min...

IronMike

Guest
Daniel_liss skrev:
1583063 Jag åker en 98:ans ninja 900...
har nu lyckats åka lite på bakhjulet :banana :yoparty men problemet är att den går inte upp på annat än ettan...

så finns det nån som har tips på hur man kör på högre växel???

undrar dessutom om hojen inte ska dra upp på mer än en växel? :confused: får upp framdäcket kanske 1 decimeter om jag använder gasa/släppa/gasa-metoden på 2:an
FULL GAS... dutta koppling me långfingret lite lätt, så komme den upp fint :tummenupp

Går från alla möjliga farter med din cykel, bara du ger full gas.... ut å öva

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Dreva ner 1 kugg fram är faktiskt ingen dum idé när man är nybörjare.
Det gör att det blir mycket lättare att få upp hojen och kanske få in grundtekniken för hur man ska göra för att få upp den.

Sen när man börjar närma sig balanspunkten men ändå inte riiiiiktigt är där så blir man less på att hojen inte har någon fart och då drevar man tillbaka. :tummenupp

Annars så kopplar jag mest på 2'an.. det är skönast och ger mer varv att åka på då jag inte hittat balansen riktigt än på nya hojen. :)

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Min taktik är 70km/h på 2:an sen klämma till lite på kopplingen.
Men kom ihåg foten på bromsen!!

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Daniel_liss skrev:
1583063 Jag åker en 98:ans ninja 900...
har nu lyckats åka lite på bakhjulet :banana :yoparty men problemet är att den går inte upp på annat än ettan...

så finns det nån som har tips på hur man kör på högre växel???

undrar dessutom om hojen inte ska dra upp på mer än en växel? :confused: får upp framdäcket kanske 1 decimeter om jag använder gasa/släppa/gasa-metoden på 2:an

Det mesta sitter i huvudet! Träna så släpper det och en dag så växlar du när du åker på bakmackan. Plånboken styr hur mycket du vågar! Har man råd att reparera så vågar man prova lite mer, har man inga pengar att lägga ut vid nerlägg så tar det lite längre tid att nå målet.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Fürstenhoff skrev:
2266926 En ZX9'a går att få upp på 5'an utan att använda kopplingen!! ;)

Träning, och åter träning!! :7peta

/Fürstenhoff.

Fan det är skapligt, jag har klarat 5:an med en R1... 4:an med ZX9 -98 med ett kugg ner fram.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS