Bakhjulsåkning som gick mindre bra

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
ajajaj.... se till att läka ihop nu sen upp på sadeln igen!

Kan säga att det redan kännas bättre i knäna än vad det gjorde i går. Handen vätskar ordentligt, men om 1 vecka är jag säkert ute och åker igen. Man är stel som en gammal 80 åring som knappt kan ta sig upp från sittande till stående, men det är ju inte konstigt. Alla krämpor kommer ju ett tag efteråt.

frick_

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Hoj
Yamaha WR250X 2008
Hade du inga knäskydd under crossbrallorna?
Jag kör själv med kevlar-jeans och knäskydd under vilket jag hoppas räcker, men kanske ska investera i ett skinnställ till nästa säsong ändå...

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Husaberg FS 650E
Att slå över med hojen är aldrig roligt, har varit nära vid ett par tillfällen men kan ändå tacka mig själv för att jag håller hårt på min hålla-foten-på-bakbromsen-disciplin.
Kör aldrig utan foten på bakbromsen. Lär dig att träna in den i ryggmärgen så att såfort du kommer över balanspunkten duttar foten "automatiskt" till på bakbromsen.

Jag åker i nio fall av tio iväg på bakhjulet i treans växel, men det har hänt ett par gånger att man trott man haft trean i, men istället var det tvåan. Detta har resulterat i att hojen kommit upp betydligt mycket snabbare på bakhjulet och varit nära att orsaka en krash.

PS. Se till att få dina skador ordentligt dokumenterade hos din läkare. Om du sedan får kvarstående problem som exempelvis ärr finns chansen att man kan få ut en bra ersättning i framtiden.

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Hade du inga knäskydd under crossbrallorna?
Jag kör själv med kevlar-jeans och knäskydd under vilket jag hoppas räcker, men kanske ska investera i ett skinnställ till nästa säsong ändå...

Inga knäskydd under. Skinnställ kan vara värt pengarna om man inte har något. Jag kommer definitivt sätta på mig mitt framöver.

Att slå över med hojen är aldrig roligt, har varit nära vid ett par tillfällen men kan ändå tacka mig själv för att jag håller hårt på min hålla-foten-på-bakbromsen-disciplin.
Kör aldrig utan foten på bakbromsen. Lär dig att träna in den i ryggmärgen så att såfort du kommer över balanspunkten duttar foten "automatiskt" till på bakbromsen.

Jag åker i nio fall av tio iväg på bakhjulet i treans växel, men det har hänt ett par gånger att man trott man haft trean i, men istället var det tvåan. Detta har resulterat i att hojen kommit upp betydligt mycket snabbare på bakhjulet och varit nära att orsaka en krash.

PS. Se till att få dina skador ordentligt dokumenterade hos din läkare. Om du sedan får kvarstående problem som exempelvis ärr finns chansen att man kan få ut en bra ersättning i framtiden.

Ska kolla upp det där med läkaren.

Last edited:

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
varför kollat inte kontrollanten på uppkörningen att man kan hantera hojen väl på slangen?! Skulle underlätta med ett par tidiga "pointers" :D

Verkar som sagt haft tur som en tokig att du inte hamnade i grillen på bakomvarande.

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
varför kollat inte kontrollanten på uppkörningen att man kan hantera hojen väl på slangen?! Skulle underlätta med ett par tidiga "pointers" :D

Verkar som sagt haft tur som en tokig att du inte hamnade i grillen på bakomvarande.
håller med! Tog körkortet för ett par månader sedan och de borde ingått motard-ställ i kurvor också! Råkade växla ner en växel för mycket igår påväg in i rondell vilket resulterade i ofrivillig bakhjulssladd á la motard :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!