Bakhjulsåkning

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Tja alla MC-åkare!

jag har just skaffat mig min första hoj!!! En Honda Hornet 600F, årsmodell 2002. Hur snygg och härlig hoj som helst enligt min åsikt...

Jag har kört en del cross tidigare och gillar att ha skoj på hojen...

Jag har kört ca 250 Mil nu under hösten och tycker det börjar bli tags att dra upp den på bakhjulet...

Jag har ingen erfarenhet av att köra på bakhjulet med MC, jag syftar på tekniken man ska använda...

Min fråga:

Kan man köra på bakhjulet med en Hornet 600? Är motorn tillräckligt stark? Jag upplever det som att den inte orkar om man inte använder sig av 1:ans växel. Men då varvar motorn ur innan jag är uppe... Har jag fel teknik? Någon som kan ge tips?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
svaret på om det går = JA! självklart.

Hur du får göra det beror dock på motorns styrka och vikten på hojen. Leta efter nån lite extra effektknuff. typ 500-1000 varv innan du är där under snabbare acceleration tar du och rycker i styret och gasar mer.. tjolavipp, så borde du vara i luften. Med rycka i styret menar jag inte ett fjollryck, SLIT UPP STYRET I ANSIKTET Å GE FULL RULLE, sen släpper du lite på gasen å ger nog gas att hålla upp hojen.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
sportlj skrev:
Tja alla MC-åkare!

jag har just skaffat mig min första hoj!!! En Honda Hornet 600F, årsmodell 2002. Hur snygg och härlig hoj som helst enligt min åsikt...

Jag har kört en del cross tidigare och gillar att ha skoj på hojen...

Jag har kört ca 250 Mil nu under hösten och tycker det börjar bli tags att dra upp den på bakhjulet...

Jag har ingen erfarenhet av att köra på bakhjulet med MC, jag syftar på tekniken man ska använda...

Min fråga:

Kan man köra på bakhjulet med en Hornet 600? Är motorn tillräckligt stark? Jag upplever det som att den inte orkar om man inte använder sig av 1:ans växel. Men då varvar motorn ur innan jag är uppe... Har jag fel teknik? Någon som kan ge tips?

bättre hoj finns inte, har själv kört flertalet 600 på bakhjulet, mest för att folk säger att den inte går :D . brukar ta upp den på ettan, lågt varv ca 3000, varva upp 6-8000 varv släpp kopplingen, du känner själv vad som är rätt efter ett tag. lär dig sedan hitta balanspunkten, du ska kunna köra hur långt som helst på ettan. därefter är det dax att lära sig växla, se till att hålla ordentligt i styret, använd ett eller 2 fingrar på kopplingshandtaget, lär dig snabbväxla helt enkelt. upp med hojen, hitta balansen, in med kopplingen snabbt som fan samtidigt som du växlar och ja, där satt den :tummenupp
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Swedie skrev:
svaret på om det går = JA! självklart.

Hur du får göra det beror dock på motorns styrka och vikten på hojen. Leta efter nån lite extra effektknuff. typ 500-1000 varv innan du är där under snabbare acceleration tar du och rycker i styret och gasar mer.. tjolavipp, så borde du vara i luften. Med rycka i styret menar jag inte ett fjollryck, SLIT UPP STYRET I ANSIKTET Å GE FULL RULLE, sen släpper du lite på gasen å ger nog gas att hålla upp hojen.

hehe, ryckmodellen :va , jo just det den kan man ju oxå göra :D , men det är inte lika coolt :banana
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
hehe... tack för ditt svar!!!

Fan va ball, längtar till våren!!!

Men vad är ditt förslag? Vilken växel är lämpligast... antar att man kan köra på bakhjulet i nästan vilken hastighet som helst....men vad är lättast... Jag är ju nybörjare och vill ju inte kvadda hojen!!!!
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
sportlj skrev:
hehe... tack för ditt svar!!!

Fan va ball, längtar till våren!!!

Men vad är ditt förslag? Vilken växel är lämpligast... antar att man kan köra på bakhjulet i nästan vilken hastighet som helst....men vad är lättast... Jag är ju nybörjare och vill ju inte kvadda hojen!!!!

ja du, du får väl köra ner till biva nästa är så ska jag lära dig.......göteborg biva kan bara vara 25 mil. inkvartering kan vi fixa :tummenupp

rycka, det kan man väl göra i vilken växel som helst om man är swedie :yoparty
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Hehe....blir ju helst upphetsad nu... Vill ta ut hojen och testa...

Gött att du har kört samma hoj... Grymt att höra att den är prefekt för ändamålet ;)

Jag föredrar precis som du säger att INTE rycka... Vill få upp den med ren motorkraft...det är ju det som ser bäst ut och som upplevs grymmast...

Nu vet jag iaf att det är möjligt....Bara se till att träna med andra ord....

Göööööööööttttt!!!

Längtar såå till våren... Köpte hojen så sent att jag bara kört 250Min...Ställde av den efter 1,5 måndag ;)
 

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
,,du gasar upp i ca 6000-8000rpm, sedan slår av på gasen, sedan på med full gas igen!
Sitt mitt på limpan,, så ska du se att den reser sig utan bekymmer! Men den kan
bete sig väldigt oroligt, blir väldigt ettrikt på ettan! Så var med på att det kan gå lååångt
upp på baken! Mer än så kan jag inte säga,, har bara kört 3veckor/100-150mil på
min hornet än! Lycka till!! :tummenupp

PS Japp,, detta är väl sätter då du inte använder kopplingen,, jag har inte lärt mig
det än,, så är det någon som har lite bättre insyn i detta så,,, så berätta!! Ds
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
okej, anledningen till att jag inte sa koppla upp den är för att du är en helt å hållet NEWBIE... Åker du runt å tränar å gör fel med kopplingen så kan du väldigt fort ligga raklång på marken.

Om du ska koppla upp den kan du börja allt från 20km/h till 100km/h ... 1an eller 2ans växel. Ska du dra upp din 600a i över 100 behöver du nog stå upp. Då använder du min teknikovan, fast du tillägger oxå att du måste koppla upp hojen precis innan eller lite efter där effekten möter vridet (vet inte var det ligger på din hoj, men som troligt mellan 6-8k varv).

Vill bara inte se dig ligga på vägen o gråta över att du just kraschat din fina hoj.
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Swedie skrev:
okej, anledningen till att jag inte sa koppla upp den är för att du är en helt å hållet NEWBIE... Åker du runt å tränar å gör fel med kopplingen så kan du väldigt fort ligga raklång på marken.

Om du ska koppla upp den kan du börja allt från 20km/h till 100km/h ... 1an eller 2ans växel. Ska du dra upp din 600a i över 100 behöver du nog stå upp. Då använder du min teknikovan, fast du tillägger oxå att du måste koppla upp hojen precis innan eller lite efter där effekten möter vridet (vet inte var det ligger på din hoj, men som troligt mellan 6-8k varv).

Vill bara inte se dig ligga på vägen o gråta över att du just kraschat din fina hoj.

Hmm, okey... Men min uppfattning är att det är lättare att slå runt om man rycker.... Att det är säkrare att bara gasa upp hojen.... Om man jämför med crossåkning så....allt går ju så mycket fortare när man rycker.....

Visst...ska man använda kopplingen så är ju det säkert mer riskabelt... Men borde man inte kunna åka på bakhjulet bara genom att använda de gooa 96 hk som jag har? Dvs utan koppling eller ryckande....??? Letar efter rätt teknik för det!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
utan koppling eller ryckande? ;) t.o.m. en felkörd/justerad/inkörd R1 kan inte på absolut ren gas gå upp på bakhjulet... (säger detta då min hoj en gång var felinställd, men hade mer än 96hk o gick inte upp på bakhjulet på absolut ren gas.)

Vad du menar du vill göra dock, är väl ändå "Snärta" upp den med gasen. Det kan gå, men det involverar faktiskt, även om du inte vet det, att du drar / rycker i styret.

En Cross, är en 2-takt. Jag har själv haft en sådan (2takt landsvägshoj) och jag vet vad du menar med vad du vill, öh.. asså! på den crossen kan du säkerligen bara gasa upp den på bakhjulet, men det har o göra med hur effekten levereras. En 4takt ger inte inte ketchup HP, det är oftast en jämnt rak kurva. Det blir inte lätt att gasa upp den då.
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Du har rätt, jag menar att man får hjälpa till lite... Men på 1:an behöver man ju inte mer än snärta till med gasen för att få den att resa sig....Men jag kan inte få den att stanna kvar uppe. Den ramlar ju ner igen... eftersom jag måste varva ur motorn för att få upp hojen på det sättet...

Från 6000 vara ger jag fullt med en snärt i gasen...vid 9000 varv reser den sig hur fint som helst...men rampar ner igen vid 12000 då jag varvar ur motorn....
Känns som jag måste växla för att få den att stanna kvar uppe på det sättet....
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
sportlj skrev:
Hmm, okey... Men min uppfattning är att det är lättare att slå runt om man rycker.... Att det är säkrare att bara gasa upp hojen.... Om man jämför med crossåkning så....allt går ju så mycket fortare när man rycker.....

Visst...ska man använda kopplingen så är ju det säkert mer riskabelt... Men borde man inte kunna åka på bakhjulet bara genom att använda de gooa 96 hk som jag har? Dvs utan koppling eller ryckande....??? Letar efter rätt teknik för det!
Jag var en hejare på bakhjulet när jag åkte enduro, alla växlar ut på 435:an var inga probs ej heller att "balansåka" (samma fart längre sträcka).
Men av ngn anledning har jag alldrig riktigt fått till det med landsvägsmaskiner, tycker det är långt mkt svårare.
Visst allt går att slanga med tom min gsx 400f funkade men det var till att plåga upp den och be till gud att man fick rätt kurs på skrotet.
Så mitt råd blir att ta det stilla och lungt så att du riktigt lär känna maskinen.
Min uppfattning är att det som sagt är lättare på offroad, cross och enduro.
//Tobbe

EDIT: fasen jag får bli snabbare så inte så många hinner skriva innan mig :tomten :EDIT
 
Last edited:

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
tobbeviking skrev:
Jag var en hejare på bakhjulet när jag åkte enduro, alla växlar ut på 435:an var inga probs ej heller att "balansåka" (samma fart längre sträcka).
Men av ngn anledning har jag alldrig riktigt fått till det med landsvägsmaskiner, tycker det är långt mkt svårare.
Visst allt går att slanga med tom min gsx 400f funkade men det var till att plåga upp den och be till gud att man fick rätt kurs på skrotet.
Så mitt råd blir att ta det stilla och lungt så att du riktigt lär känna maskinen.
Min uppfattning är att det som sagt är lättare på offroad, cross och enduro.
//Tobbe

EDIT: fasen jag får bli snabbare så inte så många hinner skriva innan mig :tomten :EDIT

Jag upplever det också som betydligt svårare... Kan cykla på bakhjulet, min cross kunde jag också hantera på bakhjulet... Men Horneten vill det sig inte med, men jag är ju feg och rädd om den också. Crossen gick ju inte sönder när jag lärde mig, hade bara bakskärmen (inkl sittduna) liggande lös så kastades den iväg när man slog runt... Bara kvida lite och upp igen...

Horneten är ju min ögonsten och inget får hända den... Men ska man ha en kul hoj, ska man ju kunna ha kul på den också.... Så jag ska lära mig....
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
anledningen till att den varvar ur är att du drar ju upp den så sent och använder snärt metoden. Du måste upp tidigare i varv. Alltså det måste gå saktare. Och när det går saktare måste du hjälpa hojen upp mycket mer.

Så testa koppla upp hojen vid 4000 varv, släpp ut kopplingen när dne når cirka 8k+ varv o ge gas... då lär den lufta, men var försiktig... ......
 

HanneZ

Guest
ja smygtränar lite i skogen på min dr, 2:ans växel, grusit underlag, sätta röven en bit bak på sadeln, ligga i riktigt låga varv, o sen gasa max o rycka lite lagom, får ju upp den o kommer några meter men e ju för feg *suck*, men de kommer väl, har bara gett mig på de en 20-30 ggr på sin höjd
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Kolla på den där freeridefilmen från rouf2ouf eller va dom heter. Den killen kan köra Hornet :yoparty
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top