Bakhjulsåkning

Ace of spades

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Doha, Qatar
Hoj
Letar
Förra året hade Bike en artikel om "Hur man lär sig köra på bakhjulet", någon som kan lägga in artikeln samt lite egna tips.


Bästa


L´ace
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Den artikeln gav inte speciellt mkt...

Häng med nån ut som kan så kan man "prata" om det istället.
att wheela i "textform" funkar inget vidare...
 

Ace of spades

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Doha, Qatar
Hoj
Letar
Gasa :skrämd Jodå........inga prob.

Tack för hjälpen så länge..........Ska försöka kolla läget på Riders forum från England......... :öl



Så länge hoppas jag på kanonåkning för er här hemma.

Bästa,




Ace
 

Fireblejd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Ulricehamn
Hoj
Kommer snart
Lyckades få upp gumman på baken för första gången igår.
Visserligen ingen 12 o´clock, men det kändes jäkligt skönt iaf!
Med Rettor o liknande så är det väl mest bara o gasa som sagt..
Och nu har man hela sommaren på sig att träna, på avskilda platser vill säga... ;)
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
På ettan så e de bara o sitta någelunda upprätt o gasa till så kommer den ju upp..

på tvåan gör jag som så här.. sitter ganska långt bak.. ligger ca 70-90 o lägger på fullt sen ett snabbt avslag/påslag o ett lite ryck.. så kommer den upp fint.. fast jag kör ju inte i balansläget så för min del så måste jag acca hela tiden för att hålla däcket uppe..

Har inte lärt mig växla än heller.. men de e nästa mål.. :D

Lycka till :tummenupp
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Maverick skrev:
På ettan så e de bara o sitta någelunda upprätt o gasa till så kommer den ju upp..

på tvåan gör jag som så här.. sitter ganska långt bak.. ligger ca 70-90 o lägger på fullt sen ett snabbt avslag/påslag o ett lite ryck.. så kommer den upp fint.. fast jag kör ju inte i balansläget så för min del så måste jag acca hela tiden för att hålla däcket uppe..

Har inte lärt mig växla än heller.. men de e nästa mål.. :D

Lycka till :tummenupp

Tror ni att det är lättare/svårare med TLR vs R1? Vilken skillnad och i så fall varför. Vilka tekniker rekommenderas?
 

Ekman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
buse 1300R
Det är ju sån stor skillnad på motorkaraktär TLr o rettan. Man har ju vridet i tlr:en så det kanske är lättare o gasa upp den

Jag gasar upp min Gixxer 1000 på 3: utan problem o kopplar upp den i över 200 blås på 4:an eller 5:an
 

Ace of spades

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Doha, Qatar
Hoj
Letar
Hur kritiskt är det att ha framhjulet precis rakt när ni landar framhjulet och hur stark är rekommendationen att skaffa styrdämpare innan första riktiga försöket??
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Ace of spades skrev:
Tack, jag förstår att det är viktigt samt att rekommendationen är stark, men kan du lägga ut texten lite :tummenupp

har du inte styret rakt så kan du ju få wobbel... eller så blir det en djupdykning i diket...
styrdämparen ska du ju ha för att undvika just wobbel..
 

Ace of spades

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Doha, Qatar
Hoj
Letar
Muchas gracias, vad jag menade med textutlägg var mer en förklaring av hur kritiskt det är .....om man kan matimatisera det, grad utslag med styret contra hastighet med och utan styrdämpare......inte som en exakt vetenskap utan mera "Ball park figures".


Bästa,

Ace :fakta
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Ace of spades skrev:
Muchas gracias, vad jag menade med textutlägg var mer en förklaring av hur kritiskt det är .....om man kan matimatisera det, grad utslag med styret contra hastighet med och utan styrdämpare......inte som en exakt vetenskap utan mera "Ball park figures".


Bästa,

Ace :fakta

det är ju framförallt i högre hastigheter som wobbel förekommer.. åker du ettan o tvåan.. så är det väl ingen fara, men börjar det gå fortare än så är nog styrdämpare att rekommendera...
R 1 tex.. kan ju va lite nervösa vid nedslag i 200..

Inte som på gamla goda 80 talet.. på Honda cb 900... där va de på liv o död om man så åkte på 2 hjul o de gick över 170.. :D
ibland wobblade de.. ibland inte.. de va riktigt hojåka de.. :rolleyes:
 

Ace of spades

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Doha, Qatar
Hoj
Letar
OK, Ambulans, som jag uppfattar dig så du tycker det är OK att börja lite smått på ettan och tvåan tills jag monterat styrdämpare?! När det gå fortare så ska det vara dämpat! :hej

Bästa,

Ace
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Ace of spades skrev:
OK, Ambulans, som jag uppfattar dig så du tycker det är OK att börja lite smått på ettan och tvåan tills jag monterat styrdämpare?! När det gå fortare så ska det vara dämpat! :hej

Bästa,

Ace

Ha dessutom en polare med dig som kan ringa 112... :D
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
Ace of spades skrev:
Kanske Maverick eller Corben kan fylla på av era erfarenheter. :öl

jag har ingen styrdämpare... men skulle mer än gärna ha en.. rettan e jävligt nervös.. har styrwobbel varje gång jag e ute o kör.. men har aldrig fått några riktigt kraftiga än.. men visst känns de i hojen när man slår ner i 180.. speci då man inte har styret helt rakt...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top