Bakhjulsåkningsdomar (prejudikat) sökes!

Mats Ivarson

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Ducati 916
Som rubriken lyder. All information mottages tacksamt inför kommande förhandling...

Har advokat som sköter mitt ärende. Skulle behöva all tänkbar info om tidigare domar i ärendet, helst domar som slutat i frikännande eller lätta påföljder. Gärna ort, nummer på dom (eller hur det nu fungerar), osv.

Aningen bråttom, förhandling sker 13maj.

Mats

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
En stor och en liten
http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=68805

Mc-förare körde med benen på styret - friad i domstol
Att köra motorcykel med benen hängande över styret på en väg som kantas av mängder av människor är inte alltid att betrakta som vårdslöshet i trafik. Det har hovrätten i Malmö kommit fram till och friar en motorcykelförare som tidigare fällts i tingsrätten, skriver Ystads Allehanda.
Den omtvistade färden genomfördes på en stor mc-träff utanför Sjöbo för två år sedan.

Mannen körde sin motorcykel med båda benen på ena sidan och skiftade därefter till andra sidan. Därefter lade han upp benen på styret.
En polisman blev vittne till hans framfart och stoppade honom. Enligt polisen var det så mycket folk vid vägkanten att det knappt fanns två körfält lediga att köra på. Där fanns barnfamiljer, som enligt polismannen sprang kors och tvärs över vägbanan.
Polisen och senare även åklagaren gjorde bedömningen att föraren gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik. I tingsrätten dömdes han till 40 dagsböter, bland annat med motiveringen att ''även en skicklig förare kan tappa herraväldet över sitt fordon''.
Hovrätten ansåg däremot inte att färden inneburit någon konkret fara för människorna vid vägkanten. Vägen var bred och rak. Sikten var god och farten måttlig, konstaterar hovrätten.

Av EXPRESSEN.SE/TT expressen@expressen.se

--------------------------------------------------------------------------------

Publicerad:
2003-10-08 09:25

Nobody

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
BMW S1000RR 2017
Mats Ivarson skrev:
Som rubriken lyder. All information mottages tacksamt inför kommande förhandling...

Har advokat som sköter mitt ärende. Skulle behöva all tänkbar info om tidigare domar i ärendet, helst domar som slutat i frikännande eller lätta påföljder. Gärna ort, nummer på dom (eller hur det nu fungerar), osv.

Aningen bråttom, förhandling sker 13maj.

Mats

Se där, få höra hur vad som hände?? Nu blir man ju nyfiken...

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Regskylten ej identifierad på brotsplatsen. Två poliser vittnade att de "var helt säkra" på sin sak. Helt friad i Roslagens tingsrätt. Men det var på den svartvita tiden. Har den på vinden tror jag. Kan kolla om det är av intresse.

Freedom :yoparty :D

Mats Ivarson

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Ducati 916
Tackar för snabba svaren hittills! Fortsätt gärna att ge mer fall!!

Har två spår, första är att hävda att de blandat ihop oss då vi var flera stycken med likadana hojar och snarlika skinnställ och polisen låg långt bakom. Ord mot ord...

Men enligt min advokat så skall vi samtidigt ta upp de fall ni nämner ovan för att visa att det oavsett inte skall leda till böter eller annan påföljd.

Pratat med BIKE och de skickar en kopia på en artikel om en kille i Norrköping som kört på bakhjulet i gles trafik och blivit friad. Det fallet tror jag dock överklagades och medförde böter men jag är väldigt intresserad av fortsättningen! Någon som vet? Killen heter Patrik Hägerström står det tydligen i artikeln.

Riktigt kul det här ändå... Tur man har professionell hjälp att finna inom nära håll dock!!!

Mats

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
kan tyvärr inte lämna några dokumentationer nu,,
men
en polare slangade i stan förbi övergångsställe
mötte snuten som åkte efter till hans jobb, bla bla
väl i tinget lades det ner för att snuten sa att polaren minnsan hada haft laglig hastighet, och att framhjulet vart i luften 2-3 sek
polaren sa bara att snuten borde lära sig räkna (m/sek)
dommaren höll med.. :D :D

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
om jag inte har för mig fel körde Daniel? björk genom örebro med en Supermotard på bakhjulet, han fick inget, då han inte kört för fort, förutom en redig utskällning från snuten då förståss. :tummenupp

vet dock inte något mer om detta, har endast hört rykten, kan se om det står något på nerikes.se om detta.

EDIT; Älska arkiv!! http://www.nerikes.se/artikel.asp?intId=736917

Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Det med motarden var väl dock speciellt så att det var på en tom större väg, har man gjort samma sak i stan ligger man nog lite mer pyrt till.

Mats Ivarson

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Ducati 916
Jag åkte på en tom väg med två filer i min riktning (mölndalsvägen) på eftermiddagen/kvällen med bra ljus och inga andra bilister eller några fotgängare eller sådant.

Mats

-=MARTINEZ=-

Dirty deeds done dirt cheap
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Fladderblade-96+R1-98
det hela e väl ganska enkelt så länge
farbror blå inte har det hela på film så har du helt enkelt inte kört på bakhjulet ! eller hur?
Enkel regel vid alla slags trafik förseelser : Erkänn aldrig låt det gå till rättegång så blir det oftast nerlagt innan det blir nån rättegång
krångla inte till det med massa dumma bortförklaringar du har helt enkelt inte gjort nåt olagligt å är en jättemes som aldrig ens skulle kunna våga köra på bakhjulet :squid

Mats Ivarson

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Ducati 916
Jag har ej erkänt någonting. De har inget på film och det framgår av rapporten att de inte var särskilt nära.

Men enligt min advokat är det mycket bra om vi samtidigt kan ha med oss fall där de friat folk som kört på bakhjulet så det kan läggas fram samtidigt. Dvs att oavsett hur det ligger till är det ej vårdslöst och skall frias.

Tack för länkarna och artiklarna hittills! Fortsätt gärna att leta i era minnen och arkiv efter fler...!! :tummenupp

Mats

Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Rent spontant så blir mitt första råd till dig att byta nick innan du ventilerar potentiella upplägg av hur sanningen ska förtäljas vid en kommande rättegång. :rolleyes:

Vore dock intressant om du kunde pm:a de målnr du har. Kanske kan komma med lite vettiga synpunkter beroende på hur din situation ser ut.

/Olzki

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Fota vägen du körde på. Visa på att det inte var någon trafik vid det aktuella tillfället. Visa på hur många år du kört motorcykel, kanske tävlat något osv.

Jag tror du har din chans i att hävda att du är:
Du är en duktig förare med erfarenhet. Kanske tävlat osv
Du körde kontrollerat på ett hjul
Du körde inte över hastighetsbegränsningen
Du körde på en tvåfilig väg
Helt eller nästan utan trafik
Samt att du har liknande fall att hänvisa till

osv osv

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar