Bakhjulsåkningsdomar (prejudikat) sökes!

Mats Ivarson

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 916
Sen håller jag inte med den ridande polisen. Det visar sig gång eftert gång att ms-åkare frias då bakhjulsåkning INTE ALLS är lika med vårdslöshet i trafik. Min åklagare kallar detta, att anmäla dessa händelser urskiljningslöst som i mitt fall, för maktmissbruk.

Anmälande polisen kommer troligen få en kopia av domen och sen kan vi hoppas på att han har bättre omdöme nästa gång.

Mats

Mats
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Mats Ivarson skrev:
Sen håller jag inte med den ridande polisen. Det visar sig gång eftert gång att ms-åkare frias då bakhjulsåkning INTE ALLS är lika med vårdslöshet i trafik. Min åklagare kallar detta, att anmäla dessa händelser urskiljningslöst som i mitt fall, för maktmissbruk.

Anmälande polisen kommer troligen få en kopia av domen och sen kan vi hoppas på att han har bättre omdöme nästa gång.

Mats

Mats

Det är väl synd att säga att det ALLTID är maktmissbruk att anmäla det. Det finns ju tillfällen då det kan vara riktigt farligt att åka slang. Inne i stan kan en misslyckad slangåkning av en oerfaren motorcyklist resultera i skador på fotgängare mm.
 

Mats Ivarson

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 916
Läs igen, att urskiljningslöst anmäla var det jag anmärkte på.

Tittar man runt i tråden har dock tingsrätten haft huvudet med sig när de dömt en annan förare som körde på bakhjulet under exakt samma förutsättningar som när de stoppade oss. Ingen annan trafik alls, bred väg (två filer i vår riktning), spårvagnsspår mellan våra körfält och mötande, ljust, torrt, inte en fotgängare eller cyklist i närheten, farten måttlig (50km/h) osv.

Det frias under sådana omständigheter.

Att anmäla någon som slangat under andra förhållanden där risken att skada sig själv eller andra är hög säger jag inget om. Men att bakhjulsåka i sig skulle vara vårdslöst är inte sant. Och det förstår man om man tänker efter. Och har testat själv och inser att det inte är något hokus pokus eller något väldigt riskabelt.

Mats
 

morathomas

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
MORA
Hoj
GSXR1000T-03"såld" (R1-02 T-projekt) Wr450 -04
CHROLO skrev:
Nej man kan inte bli dömd för att man är inkompetent. Trodde du det?

I flera trådar på SH skrivs det om att man vill lära sig slanga. Kamrater till andra har kört sista resan och kommer inte hem mer. Naturligtvis är det tragiskt, men jag har svårt att få i hop dessa skilda intressen.

Någon undrade om jag haft en dålig dag. Det har vi alla ibland. Är det ett uttryck för dåliga dagar, trångsynthet och dåligt humör att vara kritisk mot sånt.
Ja kanske.

Jag ska väl inte gnälla för mycket, jag har ju inte personligen ännu varit på någon mc-dödsolycka denna säsong och vill gärna slippa.

Jag har sagt det förut och säger det igen: Bilförarna betalar för misstagen med repor i plåten, vi betalar med kroppen och pliktar med livet. Inte bara för våra misstag utan även för deras.

:confused:

Sannt, det du säger! :confused:
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top