Bakhjuls åkning vilket straff?

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
antingen får du ingenting eller indraget körkort och böter för vårdslöshet i trafik.
jag vet folk som har klarat sig och folk som har fått 5 månaders indraget och 15000 i böter :4skrika
grov vårdslöshet kan du glömma.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Kom överrens om? Vad påstod han då? Han var säkert ensam...

Maxan skrev:
2148414Vi kom överens om att det var ca 20meters åkning och att det gick i ca 40kmh och fritt på vägen. Någon som har erfarenheter av detta?

däpä

sladdo
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
KTM 660
Maxan skrev:
21488782148745
Ja dom gör väl bara sitt jobb men hur i helvete kan man göra det där jobbet? med desutom en piss lön om man ser till förhållnade..

Kan ju ändå inte vara så hemskt att åka hoj hela dagarna och få betalt för det... :tungan

Wandaa

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
drz 400 -05
Maxan skrev:
2148539 Jaså, så det har spridit sig enda till enköping? =( Hur som helst tack för svaren, och hoppas fan inte det blir indraget, då jag även jobbar med körkortet (lastbil) kanske det finns något förmildrande? För blir jag av med kortet resulterar ju detta i akassa, och det är väl kanske inte så bra.. Polisen var i 50års åldern, lite grått skäggig, Var ganska trevlig, men verka tyvärr va en som inte gilla och titta mellan fingrarna..
Ringde länsstyrelsen, idag och kom fram till att om det nu var fråga om vårdslöshet i trafik, som han skrev, så fanns det inga alternativ en indraget kort??
Usch känns ju så jäva trist, när det händer så här tidigt på sesongen.. Nån som gjort liknande händelse å klarat kk.. Böterna känns inte som så farligt betalar gärna bara jag får behålla mitt fina kk!! :4skrika
Vårdslöshet i trafik- böter som tur var...
Grov vårdslöshet - indraget kort.. så du har tur du med! :)

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Ingel skrev:
2149039 antingen får du ingenting eller indraget körkort och böter för vårdslöshet i trafik.
jag vet folk som har klarat sig och folk som har fått 5 månaders indraget och 15000 i böter :4skrika
grov vårdslöshet kan du glömma.
15000!?!?!?
Mina brorsa och hans tre kompisar blev pistolhotade med en pistol riktad mot deras huvuden för två år sen. Dom var totalt oskyldiga och han som gjorde det fick betala 5000 i skadestånd till varje person, så hur kan man få betala 15k i böter för vårdslöshet i trafik!? Dessutom så kan man väl inte ens få så mycket i böter för vårdslöshet i trafik?
Så ta bort en nolla så håller jag med dig!

Rätta mig om jag har fel :4skrika

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Migael skrev:
2149649 15000!?!?!?
Mina brorsa och hans tre kompisar blev pistolhotade med en pistol riktad mot deras huvuden för två år sen. Dom var totalt oskyldiga och han som gjorde det fick betala 5000 i skadestånd till varje person, så hur kan man få betala 15k i böter för vårdslöshet i trafik!? Dessutom så kan man väl inte ens få så mycket i böter för vårdslöshet i trafik?
Så ta bort en nolla så håller jag med dig!

Rätta mig om jag har fel :4skrika

nope, det är rätt antal nollor, 60 dagsböter. skulle betalas inom 15 dagar.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
60 dagsböter? Det finns inte dagsböter på trafik-straffskalan i Sverige.
Vilket land var de fick böterna? Norgie elelr Finland? De har ju sådana där tokiga regler.

Maxan

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
660
Wandaa skrev:
2149419 Vårdslöshet i trafik- böter som tur var...
Grov vårdslöshet - indraget kort.. så du har tur du med! :)

Jaha är det så så klarar jag alså mitt kk? För jag vet att det inte är GROV vårdslöshet iaf.. Hehe sa tidigare att jag sket i om jag skulle få böter, men nu börjar det snackas om 15.000kr Så lånar jag nog hellre ut kk en månad istället, problemet är väl bara att böterna åker man på lika som.....

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
XR1200 -09
Har en bekant som är polis. Han säger att är det kontrolerad åkning innom hastighetsbegrensningen så är det ej olagligt. Givitvis får det ej vara fara för andra medmäniskor mm.

däpä

sladdo
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
KTM 660
PutteLiten skrev:
2149671 60 dagsböter? Det finns inte dagsböter på trafik-straffskalan i Sverige.
Vilket land var de fick böterna? Norgie elelr Finland? De har ju sådana där tokiga regler.

jodå, det gör det visst det, rattfylla och vårdslöshet i trafik går under trafikbrottslagen och där har du dagsböterna och fängelse! De rapporteras = bot skrivs ej ut på plats.

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Carl-m skrev:
2149849 Har en bekant som är polis. Han säger att är det kontrolerad åkning innom hastighetsbegrensningen så är det ej olagligt. Givitvis får det ej vara fara för andra medmäniskor mm.

Nej självklart är det ju så men nu var det så att det var ingen kontrollerad åkning, utan med bara ett hjul i backen...

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
däpä skrev:
2149850 jodå, det gör det visst det, rattfylla och vårdslöshet i trafik går under trafikbrottslagen och där har du dagsböterna och fängelse! De rapporteras = bot skrivs ej ut på plats.

Fängelse vet jag, men jag har inte sett dagsböter i detta landet. :va

Min vän som orsakade en dödlig olycka fick en struntsumma i böter, men 6 månader i fängelse...
Detta var dock 6-7 år sedan så det är kanske nya regel för detta?

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
PutteLiten skrev:
2150012 Fängelse vet jag, men jag har inte sett dagsböter i detta landet. :va

Min vän som orsakade en dödlig olycka fick en struntsumma i böter, men 6 månader i fängelse...
Detta var dock 6-7 år sedan så det är kanske nya regel för detta?

dagsböter har funnits i sverige länge..! Det minsta bötesbeloppet du kan få vid dagsböter är 30st a 30kr men då måste du dock va en riktig fattiglapp! Dagsboten baseras på ditt ekonomiska läge! Har man ett hyfsat jobb kan man säkert få 15000 i böter!

Vet inte riktigt hur någon kan ha missat det!

_lunka_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
tdm 850. blata kopia. ducati style 110cc
dagsböter finns, jag fick det när jag var yngre, sen tror jag at du måste skriva på ett erkännande själv, var jag tvungen att göra när fabror blå stog med sin laser

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
PutteLiten skrev:
2149706 Jag kan tipsa om
www.trafikjuristen.se

Edit. Direkt länk:
http://www.trafikjuristen.se/foretaget/TrafikjuristplanschA4.pdf

Läs igenom och oroa dig mindre :)

:hej

Jepp!! Det är lugnt!!! :tummenupp

däpä skrev:
2149850 jodå, det gör det visst det, rattfylla och vårdslöshet i trafik går under trafikbrottslagen och där har du dagsböterna och fängelse! De rapporteras = bot skrivs ej ut på plats.

Det är inte vårdslöshet i trafiken att åka bakhjul! Hänvis till prejudikat!!! Läs trafikjuristen.se under gamla mål (eller nåt)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln