Bakhjulskörning

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Finns det nån som kan ge lite tipps till en liten 125cc åkare hur man kan få upp hojen på bakhjulet?? skulle vara lite häftigt att kunna....
 

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Hör med grabbarna på 125a forumet. 125or är ju duktigt klena, men det går. Sitt långt bak, högt varv när du släpper upp kopplingen. Min RG som jag hade var inte mycket att slanga med inte...
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Samma som alla andra hojar som är svåra att få upp. Använd kopplingen. Gasa up till ca 6000rpm och dra in kopplingen och släpp ut den snabbt. Håll gasen stumt. Vet inte hur snabbt den kommer att resa sig, men jag har en polare som var ganska vass på att wheela med sin TZR, så det går. En annan variant är att stå på de bakre passagerarfotpinnarna och rycka. På min gamla RD gick det upp till 65 kmh. Lycka till och kom ihåg att lära dig att krypa innan du springer....
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag övningskör bara nu och har därför inte så stor erfarenhet, men på 1ans växel är det bara att gasa och rycka, eller koppla upp den.

Testa att rycka allt vad du pallar i styret när effektgupplet kommer, funkar inte det får du ta till kopplingen.
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
PMR skrev:
En annan variant är att stå på de bakre passagerarfotpinnarna och rycka. På min gamla RD gick det upp till 65 kmh. Lycka till och kom ihåg att lära dig att krypa innan du springer....

haha, du ja e tjej och kort dessutom....
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Miss_Orchidee skrev:
haha, du ja e tjej och kort dessutom....

lätt, TRÄNA, känn dig fram. du behöver få upp skiten tidigt så koppling är att reka och rulla framåt sakta. börja med att lyfta lite försiktigt annars så behöver jag självmordspilot så kommer du ner till skåne så ska jag lära dig.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Miss_Orchidee skrev:
Finns det nån som kan ge lite tipps till en liten 125cc åkare hur man kan få upp hojen på bakhjulet?? skulle vara lite häftigt att kunna....

Skaffa vespa... wheelade iväg första gången jag provkörde. Medan ägaren står och skriker efter mig att det inte är mycket vikt på framhjulet.

"Nehej, det meeeeeeenaaaaaaar du inte?!", blev mitt svar medan jag försvann bort mot solnedgången. :D

Nå, jag överlevde. Nu skall vi se hur det går med de stora (nåja) sakerna!
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Jag lyckas då inte rycka upp den i tvåan fast jag använder kopplingen...
Men ettan e inga problem, bara att gunga till så att man trycker ihop stötdämparna. När dom är på väg upp igen sätter du dej bara och gasar :yoparty
 

Pecke_Tzr

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Söderhamn
Hoj
Yamaha Tzr 91
Miss_Orchidee skrev:
Finns det nån som kan ge lite tipps till en liten 125cc åkare hur man kan få upp hojen på bakhjulet?? skulle vara lite häftigt att kunna....
På tzr en tycker jag det är enklast att stå på vanliga pinnarna och inte passagerar pinnarna. det är ju enklast att köra på ettan. har du 17 kugg fram så ska rådet funka. Kör upp i 30 km/h ställ dej på pinnarna ner med pframdämparna.och ryck.när du är uppe i 30 ska du hålla in kopplingen med ett elöler två fingrar,enklast att hålla balansen då.och sen när du rycker så släpper du kopplingen och gasar. sen är det bara att hålla balansen. men var beredd på bakbromsen. Lycka till. Det funkar för mej så=)Tänk på att luta bakåt.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Ska se om jag kan digitalisera en gammal VHS film på mina bravader med RD:n.
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
annars kan du pröva min variant...
åk på en grus raka med skuts

varvar ca 6000 på tvåan för att sedan peta i ettan och dra på fullt
:tummenupp

prövas på egen risk

edit: funkade även med olagligt utslitna sirac
 
Last edited:

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Varva ca 7000 varv och sitter långt bak å kopplar upp den ganska högt, för att sen peta i tvåan. (jag kan inte änn, förösker för fullt :gnissla ) Var beredd på bakbromsen :tummenupp
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Jag gör så att jag kommer upp där det är mest effekt, på min är det vid 8 tusen varv. Ställer vänster fot på bakpinnen sen höger på bromsen. Då är det bara att gasa och rycka upp, kommer lätt upp till balanspunkten.

Du kan också typ köra på 1:an i 7tusen varv sen dra in kopplingen och varva upp till en 10-11 tusen varv och släppe kopplingen så kommer den upp också, brukar gå väldigt snabbt men håll koll på bakbromsen.
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Jag drar upp min hojj med bara gaspådrag på 1an och 2an, men min 125a kanske inte räknas? :7peta

Om man ligger på typ 8-9k rpm, släpper gasen och gasar till igen så är man uppe...inte så svårt jööööö :kocko

(ironi, jag vet att en TZR inte är lika livlig..)
 

Nudelman

Medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en 2 hjuling
träna.. träna.. träna, och ha över 15hk så ska de nog gå bra, men det gäller bara träna träna träna sen får du in känslan att rycka upp den i precis rätt tillf'lle när man släpper kopplingen o.s.v.
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Man ska inte behöva använda koppling när man drar upp en tzr :va
Jag behöver inte det i alla fall... bara varva en 7000 på ettan och tryck ner framdämparen samtidigt som du släpper rullen, sen fullgas direkt efter det.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Du får helt enkelt koppla in nisse järnet i tråden. Har sett några filmer med han och han vet hur man ska wheela med 125or.
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Två saker gäller. Igentligen tre då.

1. Hitta effekten

2. Ryck utav helvete

3. Håll balansen


:D
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
jag brukar koppla upp den på tvåan, rätt bra varv på tvåan(där effekten finns) koppling, fullgas, och rycka en del samtidigt som man dumpar kopplingen...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top