Bakhjulsstuds vid inbromsning

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag fick några ganska obehagliga bakhjulsstudsar vid inbromsnngen efter rakan på Knutstorp och misstänker att man kan justera bort det. Min egen teorier är att det beror på att gaffeln bottnar och att jag bör öka dämpningen i gaffeln och returdämpningen där bak för att slippa det. Vad säger ni som vet något om saken? Och inget snack om att jag borde banta tack. ;)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Vad gäller chassiet så är det givetvis itne bra om gaffeln bottnar. Börja med hänget och justera dämp därefter. Tänk på att den kan bottna pga flera anledningar -för mjuk fjäder, för lite kompdämp och för mycket returdämp(så den packar ihop)

Mer returdämp bak är dock fel. Ska du skruva åt något håll bak så är det mindre retur som gäller så att hjulet rör sig lättare längs backen.

Sen är det detta med mellangas/tomgång. Min hoj har tomgång på 1500-2000 varv och jag vet att många kör på så mycket som 3000.
Mellangas tycker jag är skit och det är en fråga som delar depån i två läger. Jag tar hellre lite studs i bak än mellangasar och förlorar broms-sträcka. Uppenbart är att mellangasa kräver mycket träning för att bli effektivt. Skräck exempel är inbromsningen på Sviestadrakan där folk flaxar som pingviner pga mellangasande men de har bromssträckor som en lastbil.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag uttryckte mig något felaktigt. Studsarna berodde inte på att bakhjulet låste sig utan på att det lyfte av bromskraften i framhjulet. Jag märkte vid de två varv som föregick släppet att bågen "ormade" sig baktill men utan att bakhjulet tappade kontakten med marken helt.

Det kan vara värt att tillägga att jag ställt in fjädringen efter Performance bikes rekomendation på alla punkter utom returkompresionen bak (den sitter så avigt till bakom ett stag att jag inte kommer åt att skruva på den). returkompressionen bak är alltså "mjukare" inställd än allt annat.

Jag mellangasar ordentligt och har inga släpp pga det.

Förefaller det rimligt att tro att problemet beror på att gaffeln bottnar (blev inte riktigt klar på er åsikt där)? När jag kollar hänget, finns det några riktvärden att gå på eller är det något jag får experimentera mig fram till? Ställar man in hänget både fram och bak?

Tacksam för alla kommentarer :tummenupp
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Dra en O-ring eller ett buntband runt gaffelbenet och kolla om gaffeln bottnar. Så länge hänget är korrekt är det kompressionsdämpningen fram du ska skruva på.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Häng med förare ska ligga mellan 30-40 millimeter om jag kommer ihåg rätt. Lätt att mäta fram och lite knixigare bak.

Använd strips på gaffeln för att kontrollera att du använder hela fjädringsvägen och om den verkligen bottnar.

Om du bottnar framgaffeln så kommer bakhjulet till väders som ett brev på posten(testade jag många gånger innan jag fick i hårdare fjädrar). Min teori är att när inget arbete utförs av gaffeln längre får resten av chassit ta hand om alla de påkänningar som normalt hanteras av fram
OCH bak.

Har du sedan ställt förspänningen bak för hårt så att du tappar hänget i hojen så bidrar det också negativ till egenskaperna under inbromsning.
EDITgäller häng utan förare! Om man drar på för mycket förspänning på en för mjuk fjäder för att få ordning på hänget/hårdheten med förare så för tappar man de ca 10mm man bör ha utan förare. Det gör också en stor skillna under inbromsning, men jag förstår inte varför....

SJälv mjukade jag upp förspänningen på min hoj i måndags och fick på det viset 10mm fjädringsväg till. Det gör en stor skillnad.

Sukka har rent generellt rätt veka grejer i gaffeln så om du väger som en riktig man bör du kolla på möjligheterna att stoppa i hårdare fjädrar i gaffeln och gärna bak med....
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mattias skrev:
Köpa Öhlinare bak? Skicka PM...
Nä, kommer jag fram till att bågen begränsar mig (varför drabbas jag av en skrattattack när jag skriver det?) köper jag en annan. Mycket billigare än att bygga om och hålla på.
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Hur bromsar du? Lägger du an bakbromsen före frambromsen när du bromsar?
Så som jag har lärt mig skall man bromsa med bakbromsen först för att bakändan skall "sätta sig". Därefter anläggs frambromsen och så som jag upplever det så uppför sig bakändan betydligt trevligare med följdverkan att bromsverkan ökar.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kurvmakaren skrev:
Hur bromsar du? Lägger du an bakbromsen före frambromsen när du bromsar?
Så som jag har lärt mig skall man bromsa med bakbromsen först för att bakändan skall "sätta sig". Därefter anläggs frambromsen och så som jag upplever det så uppför sig bakändan betydligt trevligare med följdverkan att bromsverkan ökar.
Jag bromsar bara med frambromsen. Verkar finnas två skolor här, en del bromsar med båda, en del bromsar bara fram. Personligen törs jag inte använda bakbromsen för risken att låsa bakhjulet.
 

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Spånga
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Jag bromsar bara med frambromsen. Verkar finnas två skolor här, en del bromsar med båda, en del bromsar bara fram. Personligen törs jag inte använda bakbromsen för risken att låsa bakhjulet.

Du kan börja med att bromsa bak. Mest bara lägga foten på bromsen. Då känner du att den niger till bak. Börja därefter bromsa fram. Efter det kan du mer eller mindre släppa bakbromsen, beror nog mest på om du vill ha bakbroms eller inte.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Du kanske helt enkelt bromsar så hårt att det inte finns någon möjlighet för bakhjulet att ligga snällt och stilla på backen? Med risk att låta kaxig och ut ifrån min mycket begränsade erfarenhet tycker jag det verkar som att det bara är att acceptera att baken dansar en del när man nyper i ordentligt på bromsen. Ingen större fara så länge man får balans på grejerna innan man svänger...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Att hojen inte måste flyga och fara bevisas ju om man tittar på Cralle. Speciellt på Gelleråsen så reagerade jag flera ggr på att är han och Börre körde lika fort så var Börres hoj som en rodeo-häst in i Gokarten medan Cralles gick som på lina....
 

Wenhov

Tillbaka i RR-träsket...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Höllviken - Skåne
Hoj
GSX-R 600 -01
Cosmo skrev:
Du kan börja med att bromsa bak. Mest bara lägga foten på bromsen. Då känner du att den niger till bak. Börja därefter bromsa fram. Efter det kan du mer eller mindre släppa bakbromsen, beror nog mest på om du vill ha bakbroms eller inte.
Inte en chans i världen att man först börjar bromsa med bakbromsen INNAN man bromsar fram! I samma ögonblick man släppt gasen så klämmer man frambromsen. Sen kan man ev bromsa med bakbromsen för att lugna ner bakdelen, men risken är att man bromsar för mycket och låser bakhjulet. För många skulle det nog vara bättre att koncentrera sig på frambromsen, eftersom i princip all bromskraft tas därifrån och bakbromsen endast stabiliserar eller styr och är lurig att få till på ett bra sätt.

Avseende fjädringen, så kan man minska bakhjulsstuds genom att öka dämpningen fram och/eller minska den bak (förutsatt att du har korrekt häng, för lite och du får mycket lättare studs). Då får man dock leva med att hojen antagligen uppför sig sämre på andra ställen. Det handlar om bästa kompromissen. Viss bakhjulsstuds hör till om man ska köra fort, så är det bara.
 

B1

Dirtmover!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
TL 1000s -97
Jag använder bakbroms, och jag lägger på den lite före fram. Nu e jag visserligen inte inärheten av att vara snabbast, men det går väldigt stabilt och funkar för mej. Så jag kan bara rekomendera det.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nu är vi lite OT (tråden handlar egentligen om hur man ställer in chassit) men det där med att bromsa bak först vete fan. Vi snackar alltså om en nedbromsning från raksträcka in i en 90-graderssväng, så sent som man någonsin vågar, och från ca 210-220 till ca 90 km/h. Vi snackar alltså om ren och skär överlevnad - i vart fall känns det så :crash

Bara tanken på att först bromsa bak i över 200 skrämmer mig. :skrämd
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
I 200 blås lär du knappast kunna låsa bakbromsen såvida du inte är helt digital i foten.

Cralle använder aldrig bakbromsen, påstår han.

Bingo, ratta lite på gaffelinställningarna, och testa lite olika körsätt på väg in i svängarna. Jimmy Lindström kommer ju in i svängarna hyfsat okej på en likadan cykel, så helt hopplöst kan det ju rimligen inte vara.
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Wenhov skrev:
Inte en chans i världen att man först börjar bromsa med bakbromsen INNAN man bromsar fram!

Pratade med Per Gustavsson som körde 250SP förra året (veidec i år) och han rekommenderade just att bromsa bak först så att hojen sätter sig på häcken innan man klämmer i med frambromsen.
I praktiken görs det här i en mer eller mindre gemensam manöver.
Efter detta kan man strunta i bakbromsen då hojen nu har fått sin attityd i pitch.

Det krävs dock viss övning.....
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Deefred skrev:
bromsa bak först så att hojen sätter sig på häcken innan man klämmer i med frambromsen.

Så gör jag. Förmodligen alldeles för mycket och ofta, för fort går det inte.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag började labba med att använda bakbromsen lite mer förra året, nu har jag iofs ingen motorbroms att tala om som ställer till det särskilt mycket, men jag tycker bromsningarna blir stabilare.
Och visst lägger jag på bakbromsen lite tidigare än frambromsen, men det är ju frågan om millisekunder i tidskillnad, jag trivs klart bra med det iaf.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top