Vet inte om du fått något förklarat(är en gammal tråd), men försöker iallafall.....
Bulleboy skrev:
Jag kopplar ganska sällan numera. Läste här på SH att det gick bra att skita i koppling och blev först lite konfunderad, men väl på gatan kunde jag inte hålla mig.. Det går hur bra som helst, och så vitt som jag har förstått så beror det hela på att lådan är sekvensiell och att kuggen är rakstyrda.
Kan någon förklara hur en sekvensiell låda funkar?
Att det går att växla utan koppling utan att det låter illa eller tar någon skada beror varken på att det är rakskuren drevsats eller att den är sekventiell.
Rakskuren kugg är billigare att göra & därför så tillverkar man oftast sådana när det ska göras en mindre serie drevsatser.
Ett rakskuren drev är inte hållbarare än en snedskuren kugg utan vekare.
Sedan när man gör drevsatser till spec. bilar eller motorcyklar så kan man använda andra matrial istället så att den istället blir hållbarare.
Sekvensiell låda funkar så att alla växlar ligger i rad som på en motorcykel istället som i H mönster som i en vanlig svensson-bil.
Men anledningen till att man kan växla utan kopplingen beror på synkroniseringen.
I en vanlig växellåda är det en massa små synktänder ( på ett löphjul i volvo-låda så är det 60st) på både löphjulet & i synknavet som går i ingrepp med varann med skaplig bra passform. För att du ska pricka rätt när tänderna ska gå i ingrepp utan att det skrapar är inte så lätt.
Dom lådorna som sitter i tävlingväxellådor och även i motorcyklar har en synkronisering som kallas "dog-clutch" eller klo-koppling på svenska.(kallas även dog-ring av vissa)
Där sitter ganska litet antal (ca 6-8st beroende på storlek på löphjul) klor eller klackar på både löphjul & synk medbringaren. avståndet mellan dessa när dom ligger i ingrepp är ungefär lika med bredden på klackarna, så när man släpper gasen så vrider sig hjulen så att klackarna ej är i ingrepp men varann och man kan då skjuta i nästa växel.
I vissa tävlingbilar och motorcyklar så har dom brytare på växelspaken så att när du drar i nästa växel så klipper tändningen några millisekunder och får samma fenomen som att man släpper gasen fast mer kontrollerat. Då kan man hålla gasen fullt men ändå växla utan problem.
Vet inte om du blev något klokare, är lite krångligt att förklara .......
/ Richard.