persson_80 skrev:Jag håller oxå på och övar...både på bak- samt framhjulet..
men som jag har fattat så e det bara att peta i växeln, utan koppling..men viktigt e väl att ha rätt höjd på hojjen när man väl växlar...så länge det inte låter illa, så tror jag inte att det kan vara så jättefarligt.. men jag kan inte lova att det e så...e ganska newbie på detta..har bara kört cross tidigare, och då växla jag hela tiden utan koppling och det gick fint
Nej då...inte alls.Slappa skrev:
...måste ju ta kraftigt på växellådan när man växlar utan koppling.......
//D
Rigge skrev:Jag fattar inte hur ni törs sparka i växlar på bakhjulet utan koppling, jag hade slagit runt direkt tror jag.
Humm, fan jag tycker tvärt om, jag skulle då inte våga dutta med koppling, inte än i alla fall.. Det blir så fint så med avslag på gasen endå.. Kanske kollar in kopplingen när jag är ännu duktigare på slangen..Rigge skrev:Jag fattar inte hur ni törs sparka i växlar på bakhjulet utan koppling, jag hade slagit runt direkt tror jag.
r-e-m skrev:Att det går att växla utan koppling utan att det låter illa eller tar någon skada beror varken på att det är rakskuren drevsats eller att den är sekventiell.
Rakskuren kugg är billigare att göra & därför så tillverkar man oftast sådana när det ska göras en mindre serie drevsatser.
Ett rakskuren drev är inte hållbarare än en snedskuren kugg utan vekare.
Sedan när man gör drevsatser till spec. bilar eller motorcyklar så kan man använda andra matrial istället så att den istället blir hållbarare.....
/ Richard.
Ringrostig skrev:Med rätt teknik tycker jag att det ibland t.o.m kan vara mer skonsamt att växla utan koppling än med.
MVH. \\Micke
Nej då...inte alls.Slappa skrev:Ta de där en gång till, kan ju knappast vara bättre o växla utan koppling än med
opium skrev:jag har tänkt på en sak ett tag .. har just provat att köra lite bakhjul med min duke och så tänkte jag att det vore fräscht att växla i luften som man sett folk göra, men det var ju lättare sagt än gjort som jag har lärt mig så ska man ju koppla innan man växlar vilket verkar helt j*vla omöjligt när man hänger där i luften i typ 70 km/h hur gör alla? skiter de i att koppla? och hur skonsamt är det för växellådan i längden?
/R
smickradMostWanted skrev:Johnsen kammade just hem priset i "vm i trådlyft"!
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |