Bakker

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
DSC03120.JPG
Håller på med en Bakker, startade med en väldig energi för förra våren sen tog det stopp. TZ250 motor sitter i den nu. Ska bli en vinnare i Forgotten era upp till 250cc men just nu är det stopp på motivationen. Ramen är från cirka 1977-78, okänt exakt ursprung, köpte den för 1000 kr för massor med år sedan på en marknad. Det var ingen annan som ville ha den, inte jag heller men efter en massa prut fick den komma med mig och har efter det mest varit i vägen.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vad är poängen med alla dessa sub-factory chassin? Rolle i Bräkne-Hoby loppar i hop en rörram i kol-molybden och ska försöka ta sig an Japaners precisionschassin i aluminium och nu ska vi bygga en rörelse och ta över världen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad är poängen med alla dessa sub-factory chassin? Rolle i Bräkne-Hoby loppar i hop en rörram i kol-molybden och ska försöka ta sig an Japaners precisionschassin i aluminium och nu ska vi bygga en rörelse och ta över världen.
Fast när Bakker, Martin och de andra startade upp så var det väl inte så mycket aluminiumchassin över huvud taget, varken med precision eller utan. Då var det väl övervägande tunga och vobbliga blötjärnsramar i de flesta produktionshojarna, och jämfört med en sådan fanns det nog en del att hämta med en eftermarknadsram. Både vikt- och vridstyvhetsmässigt. Men idag är det nog knappast någon som kör med dem för att det skulle vara bättre än det som serietillverkas nuförtiden.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fast när Bakker, Martin och de andra startade upp så var det väl inte så mycket aluminiumchassin över huvud taget, varken med precision eller utan. Då var det väl övervägande tunga och vobbliga blötjärnsramar i de flesta produktionshojarna,

Ahhh du pratar om hardy davidson?
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Vad är poängen med alla dessa sub-factory chassin? Rolle i Bräkne-Hoby loppar i hop en rörram i kol-molybden och ska försöka ta sig an Japaners precisionschassin i aluminium och nu ska vi bygga en rörelse och ta över världen.
Du får fråga HRC varför de åkte till Kalexbutiken och köpte ramar till Marc och Joan. Eller kanske varför KTM gav upp idén med egen ram i Moto2 och åkte till samma butik. Det finns fortfarande Rollar i Bräkne Hoby eller liknande som försöker och gör det ganska bra.
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Vad hände med alla ESW-chassin ? Finns de kvar ? Rejsas de med dem fortfarande ?
Jodå, jag byggde en Bakker.
En Streetram med ramnummer GS0004. Gaffeln köpte jag av Binge, en M1R, kronorna i magnesium kom från Bakker. Fälgar , bromsar…och mycket annat kom från Acke. Motorn, en Gsx 1100-81 gjordes i ordning. 1260 cc, portad topp, RS 36 mm.
Moto Speed byggde motorn.
Enda bra bild jag har på Bakkern när den var färdig men så här såg den ut. Japp de e jag på bilden. ?
Du får fråga HRC varför de åkte till Kalexbutiken och köpte ramar till Marc och Joan. Eller kanske varför KTM gav upp idén med egen ram i Moto2 och åkte till samma butik. Det finns fortfarande Rollar i Bräkne Hoby eller liknande som försöker och gör det ganska bra.
 

Bifogat

  • IMG_2338.jpeg
    IMG_2338.jpeg
    3.9 MB · Visningar: 90
  • IMG_2339.jpeg
    IMG_2339.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 63
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Vad hände med alla ESW-chassin ? Finns de kvar ? Rejsas de med dem fortfarande ?
Jodå, jag byggde en Bakker.
En Streetram med ramnummer GS0004. Gaffeln köpte jag av Binge, en M1R, kronorna i magnesium kom från Bakker. Fälgar , bromsar…och mycket annat kom från Acke. Motorn, en Gsx 1100-81 gjordes i ordning. 1260 cc, portad topp, RS 36 mm.
Moto Speed byggde motorn.
Enda bra bild jag har på Bakkern när den var färdig men så här såg den ut. Japp de e jag på bilden. ?
Underbart! Ja var tog de där ESW hojarna vägen? Rotax var väl vanligaste drivkällan.
Rickman Kawasaki var ju också coola! Rikard körde en sådan vill jag minnas. Sedan gick han vidare...ALL IN!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fast när Bakker, Martin och de andra startade upp så var det väl inte så mycket aluminiumchassin över huvud taget, varken med precision eller utan. Då var det väl övervägande tunga och vobbliga blötjärnsramar i de flesta produktionshojarna, och jämfört med en sådan fanns det nog en del att hämta med en eftermarknadsram. Både vikt- och vridstyvhetsmässigt. Men idag är det nog knappast någon som kör med dem för att det skulle vara bättre än det som serietillverkas nuförtiden.
Du har helt rätt. Jag var Fredagssalongsrak och hade haft en ovanligt gemytlig afton med för samtiden oroväckande få irritationsmoment. Mina irritationsreceptorer var underbelastade och ögonblicket innan sänggång dyker Bakker-chassi upp i mitt flöde. Så klart man blir FöRbAnNaD. :gnissla
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad är poängen med alla dessa sub-factory chassin? Rolle i Bräkne-Hoby loppar i hop en rörram i kol-molybden och ska försöka ta sig an Japaners precisionschassin i aluminium och nu ska vi bygga en rörelse och ta över världen.


Exakt!

...fast precis tvärt om då.

Glöm inte Sune i Hedemora!





Tämligen nykter analys här:


 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Ett utdraget projekt snarare än en aktivt använd motorcykel. Hoppas på mer respons.
Jobbar för fullt med denna just nu, en annan tillbehörsram. Ska gå i Forgotten Era och om den som kör den kommer tvåa i mål beror fiaskot det knappast på cykeln när den väl är utprovad. Bakkern får vänta en stund. DSC01741.JPG
När Kåta Bettan går som hon ska kommer hon säljas, om nu någon vill tampas med Mossberg/Lasse och deras ISR (som jag satte ihop förövrigt).
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ahhh du pratar om hardy davidson?
Fast de använder ju fortfarande tunga blötjärnsramar så där skulle det nog faktiskt fortfarande kunna bli en markant förbättring med en eftermarknadsram :hihi
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Underbart! Ja var tog de där ESW hojarna vägen? Rotax var väl vanligaste drivkällan.
Rickman Kawasaki var ju också coola! Rikard körde en sådan vill jag minnas. Sedan gick han vidare...ALL IN!
Det finns ett par ESW som går i classic racing och den som lill-Klas Eriksson kör med RD350 motor i är snabbast. Den är så pass snabb så min tro är att det knappast finns någon snabbare cykel i världen med RD350-motor runt en bana. Detta beror inte på att den har mest effekt men den går riktigt bra och den är väldigt lätt. Störst anledning till framgångarna är nog trots allt Klas. Senast slog han alla GP250 cyklarna på Assen med sin ESW från åttiotalets mitt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du har helt rätt. Jag var Fredagssalongsrak och hade haft en ovanligt gemytlig afton med för samtiden oroväckande få irritationsmoment. Mina irritationsreceptorer var underbelastade och ögonblicket innan sänggång dyker Bakker-chassi upp i mitt flöde. Så klart man blir FöRbAnNaD. :gnissla
En del av dem loppade väl inte ihop sina ramar med svets heller utan hårdlödde dem med brons, där kan utseendet vara en anledning till varför man vill ha en sån ram för det är fan porr på hög nivå :kär

harris-motorcycle-frame-berham-customs-2-625x625.jpg4125311f3114572923113017d702a522.png
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top