Baklyse igång så snart batteriet får ström

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Så snart batteriet får ström så lyser baklampan på hojen, oavsett om det är självvalt via lysknappen eller inte.
Alltså - tändningsnyckeln av, baklyset lyser. Tändningsnyckeln ur låset, baklyset lyser.
Batterikabel avskruvad, baklyset slocknar.

Någon som kan hinta om ett rimligt fel här så jag slipper felsöka från fel ände från början?

Jordfel i baklyset? Visst är det så att japanska elsystemofta fungerar så att det är jorden som slås på/av? Så är det när man monterar extraljus på bilar tex...

Rent krasst ligger jordfel i bakljuset närmare till hands och det skulle möjligen också förklara ditt fel på ett logiskt vis.

Men jag har ingen aning...

Jordfel i baklyset? Visst är det så att japanska elsystemofta fungerar så att det är jorden som slås på/av? Så är det när man monterar extraljus på bilar tex...

Rent krasst ligger jordfel i bakljuset närmare till hands och det skulle möjligen också förklara ditt fel på ett logiskt vis.

Men jag har ingen aning...

Tror de flesta kör med bryta på jorden.

Kan mycket väl vara jordfel, men ska det vara i bakljuset då? Bryter inte tänningslåset jorden också?

Men iofs, konstigt ifall bara bakljuset lyser...

Pröva mäta dig fram Micke, har du diagram?

Tror de flesta kör med bryta på jorden.

Kan mycket väl vara jordfel, men ska det vara i bakljuset då? Bryter inte tänningslåset jorden också?

Men iofs, konstigt ifall bara bakljuset lyser...

Pröva mäta dig fram Micke, har du diagram?

- Jag har elschema för hojen, men är helkass på el så jag skulle inte kunna felsöka genom att mäta ändå.
Var skulle i så fall jordanslutningen sitta om det vore orsaken? Kan väl bara gå en eller två kablar till bakbelysningen?

Uppenbart är åtminstone att jag inte kan bryta strömmen via tändningslåset.

Last edited:
- Jag har elschema för hojen, men är helkass på el så jag skulle inte kunna felsöka genom att mäta ändå.
Var skulle i så fall jordanslutningen sitta om det vore orsaken? Kan väl bara gå en eller två kablar till bakbelysningen?

Uppenbart är åtminstone att jag inte kan bryta strömmen via tändningslåset.

Kolla om det är bromslyset eller bakljuset som lyser. Koppla ur bromsswitchen och se om det fortsätter lysa :)

Kan du langa bild på kopplingen till bakljuset urkopplad?

Kolla om det är bromslyset eller bakljuset som lyser. Koppla ur bromsswitchen och se om det fortsätter lysa :)
?
Ber på om det är bakljus eller bromsd:o som lyser är det skilda orsaker..
Är det bromsljuset så är det som andra antytt, troligen nån bromsswitch (hand- eller fotbroms) som ligger på, kärvar/är trög..
Lossa glaset till bakljuset och se vilken tråd som är aktiv, den "översta" är vanl bakljuset (lågeffekt) och den närmare sockeln bromsljuset..
Det där med att "bryta jorden" förstår jag inte. Inte så vanligt och att man kopplar bilextraljus på det sättet ännu ovanligare, har aldrig gjort så..
På en mc så blir det fö mera kabel på det viset, kostar pengar och sånt hatar tillverkare..:D

På nyare kawa går det att vrida nyckeln ett steg extra bakåt o ta ut nyckeln.
Då tänds parkeringsljust.
Vet inte om det finns på din.

Nej japanska motorcyklar bryter inte jorden. Punkt.
Jag skulle felsöka tändningslåset, det är möjligtvis att parkeringsljuset som är ständigt påslagen. Prova att koppla ur tändningslåset och se om det släcks.

Tack för all input i problemet, som nu är löst.

Så mycket simplare än man kunde föreställa sig, beroende på ett roterat tändningslås.
Sedan jag monterade ZX10:ans styrkrona, så fick jag improvisera rejält för att få tändningslåset att passa i nya fästet. När det gjordes, roterades hela låset. Det innebär att parkeringsljusets position hamnade ungefär där man normalt stänger av och tar ur nyckeln. Så på ren rutin vred jag hela tiden nyckeln i det läget då jag trodde att tändningen var avslagen :rolleyes: (så ja, "cl" och "aelm"..det var problemet egentligen).

Tack o bock för hjälpsamheten här på forumet.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick