Bakre stötdämpare - pajade?

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
När jag mekat med stötdämpare så har jag lyft upp hojen med depåstöd, satt ett par pallbockar vid fotpinnarnas infästning och sen tagit bort depåstödet. Då avlastas stötdämparen och man kan höja och sänka bakhjulet och se hur stötdämpare, länkage och sving fungerar.

OBS! Var noga med hur du ställer pallbockarna eller dra nåt rep till taket som säkerhet för jag har råkat ut för att hojen glidit av bockarna när man mekat. Inte kul om man ligger under.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
När jag mekat med stötdämpare så har jag lyft upp hojen med depåstöd, satt ett par pallbockar vid fotpinnarnas infästning och sen tagit bort depåstödet. Då avlastas stötdämparen och man kan höja och sänka bakhjulet och se hur stötdämpare, länkage och sving fungerar.

OBS! Var noga med hur du ställer pallbockarna eller dra nåt rep till taket som säkerhet för jag har råkat ut för att hojen glidit av bockarna när man mekat. Inte kul om man ligger under.

Smart, ska se hur det ser ut på min o vart jag måste avlasta på min hoj

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Hör av dig om du behöver hjälp med felsökningen nästa gång du är i Sverige, då du inte verkar bo så långt bort härifrån.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om lagren känns bra (känner inget glapp iaf när jag gör en kontroll) o hojen kändes bra när jag körde den nu idag, är det verkligen så att jag måste byta alla lager? eller är det mer tänkt som en förebyggande åtgärd för att man ska lita på grejorna framöver?

Sedan vet ja inte om jag vill serva den, låter dyrt? är det kanske bättre o köpa en öhlinare o slänga dit eller är det bortkastade pengar? den har ju ändå varit med i 3500mil (originalet). Inget bakhjulsåkande direkt men snuskigt dåliga vägar på sina ställen här i Polen med väldigt överaskande plötsliga höjdskillnader så att säga.

Såg idag spårvagnsspåret jag körde på i tisdags, jag förstår varför det kändes så brutalt. det var som en 5-7cm upphöjning ifrån vägen, i en båge, kanske 20cm lång, spåret är väl kanske 2-3cm brett och den körde jag rakt på i tisdags undertiden jag bromsade (mer vikt på framhjulet, lättare bakända) kan förklara varför det kändes som att bakänden lyfte o sedan åkte ner i backen igen efteråt, lite som en stoppie.

Tyvärr så är väl lager o stötdämpare något som arbetar/ påfrestas mycket på dom här gatorna :huvet

Absolut inte. Men upptäcker man en havererad kul- / nål- eller rullagerhållare så kan det var läge byta lager.
Lager ska gå lätt när man snurrar på dem med fingrarna. Gör dom det så finns inga skador.
Men känns lagren tröga i vissa lägen finns skador.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA