det är ingen lag på att ha backspeglar ... enligt tidigare diskussioner här på shMacQ skrev:Vad säger farbror blå om man åker utan bakspeglar..
blir det böter eller ombesiktning med ??
hojen blir så ruskigt ful med dem på...
MacQ skrev:Vad säger farbror blå om man åker utan bakspeglar..
blir det böter eller ombesiktning med ??
hojen blir så ruskigt ful med dem på...
omkördElgasen skrev:Bättre att du införskaffar dig ett par snyggare backspeglar än att köra utan.
Det är obehagligt att bli omkörd utan att ha sett fordonet innan.
brinckis skrev:omkörd
nike83 skrev:fast det är ganska dumt att köra utan backspegel!!! man har juh inte direkt så bra uppsickt bakåt och man skulle inte se om farbroblå skulle vara bakom en!
Robban Nr1 skrev:Tvärr killar!!! Det är lag på att man måsta ha spegel på.
Fick själv en böter på det... och jag sa: VA! det har jag aldrig hört! då visade dom på något papper vad som gällde. och faan så stod det att det var tvunget... men som sagt, det är en mode-grej att ha utan... själv kör jag med.
oXydex skrev:Enligt VV-författningssamling så ska det inte va det för din hoj men däremot MC av nyare modell. Läs nedan:
7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar 1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §), 2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller 3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.
Så enligt det sista så ska de backspeglar som sitter på en hoj från 85 eller senare fram till 99 följa de där direktiven men det står inte att det måste finnas monterade, bara att de ska klara direktiven OM de gör det
/oXydex som läser som han tror
oXydex skrev:Så jag läste ut det hela korrekt?
/oXydex
Robban Nr1 skrev:Jo, men jag fick inte böter på denna hoj. zxr, utan der va Er5 -98. så den e ny.
Robban Nr1 skrev:Jo, men jag fick inte böter på denna hoj. zxr, utan der va Er5 -98. så den e ny.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|