Baktändning

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har funderat på varför min cykel alltid baktänder när det är kallt eller när den har stått länge. Är det fullt normalt eller bör fuggarna ses över?

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Svårt att säga, kan bero på en rad problem.
Men hur står det till med insugsgummina tex. Finns det sprickor i dessa så tar hojen tjuvluft därifrån, vilket kan orsaka baktändning.

hermes

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD
berggren_martin skrev:
Har funderat på varför min cykel alltid baktänder när det är kallt eller när den har stått länge. Är det fullt normalt eller bör fuggarna ses över?
kolla ventilerna, det är ett vanligt fel på gamla sukker, de går ner sig i sätena och står vidöppna.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
berggren_martin skrev:

En för klen bränsleblandning är i 99 fall av 100 orsaken till bakpuffarna. Extremt sällsynta fall kan det vara tändningen.

En för klen bränsleblandning får du t.ex. genom att den läcker insugen, efter förgasaren. Det kan vara igensatta tomgångsmunstycken (de har en fast storlek - i flottärhuset, knöliga att göra rena). Det kan även vara normalt - om din hoj är bestyckad lite klent (på luftskruven). Det kan även vara "default felet" på Zukorna, dvs att ventilsätena bankas in emot tändstiftet (och ventilen inte kan täta ordentligt) så att du får in "frisk" luft bakvägen. Suzuki borde fanimig ta på sig att slipa ventilerna på alla sina hojar vid 100-mila servicen.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tack för tipsen, ska försöka koll upp ventilerna.

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
lånar tråden lite då jag inte finner svar på min fråga.
Hur dåligt är det för motorn att det smäller då och då pga att man stänger av tändning och sätter på den igen vid högre varv?

Smurf Rider

Gick med
4 Oct 2010
Hoj
bump

Inlägget som du har skrivit är för kort. Var vänlig och utöka ditt inlägg till minst 5 tecken.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
lånar tråden lite då jag inte finner svar på min fråga.
Hur dåligt är det för motorn att det smäller då och då pga att man stänger av tändning och sätter på den igen vid högre varv?

Förstår inte riktigt vad du menar.

Är du ute och kör med hojen och vill vara lite tuff och göra feta avgassmällar så du slår av tändningen och sen på den igen medan hojen fortfarande rullar? :va

Varför skulle man slå av tändningen och sen på den under fart? Kan inte tänka mig något positivt med det. Smäller gör det i regel för att soppan självantänder i avgasröret (eftersom du har tändningen avstängd).

Last edited:

Smurf Rider

Gick med
4 Oct 2010
Hoj
stod i garaget och skulle bara testa. och det låter som fan så jag undrar hur dåligt det är för motorn. ingen fart, bara varv

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Som sagt, det är avgaser som självantänder, inget konstigt med det.

Hur dåligt det är för motorn? Hur långt är ett snöre? Spelar det nån roll egentligen? Det finns ingen som helst anledning att göra det.

Smurf Rider

Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Helt ärligt. Jag söker svar på min fråga, hur barnslig du finner mig är ditt problem.

Någon som har ett vettigt svar?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Helt ärligt. Jag söker svar på min fråga, hur barnslig du finner mig är ditt problem.

Någon som har ett vettigt svar?

Jag tycker inte att det är barnsligt. Jag försöker bara förtydliga för dig att varken jag eller nån annan kan ge dig ett vettigt svar då det egentligen handlar om ett icke-problem som ingen direkt håller på och testar. Hur länge en hoj orkar nöta mot varvstoppen vet många eftersom folk tycker det är häftigt och underhållande, hur länge hojen orkar med att varvas upp och stängas av upprepade gånger är nog svårare att kvantifiera.

Var nån snubbe på en träff för några år sedan som stod och gjorde det på sin Bandit 1200 och tyckte det var skitcoolt. Den varken lät eller gick speciellt bra i övrigt dock. Om det berodde på helgens misshandel eller tidigare vanvård är svårt att säga. :död

Rent tekniskt sett så kan du väl kanske bränna ventiler om du gör det tillräckligt mycket.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
finns det en definition på annat? för dämparen ska bort till våren i alla fall

Höga varvtal och avbrott i tändningen kan även göra att en del radfyror spottar shims på avgassidan. Har hänt vid tex för lång bryttid på quickshifters.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!